Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1178 ggr
Godisburk
7/21/16, 9:06 PM

Tips till envis häst som stannar

Hej, ber om ursäkt för dålig rubrik så ska försöka sammanfatta problemet lite kort. Jag har börjat rida en häst som har blivit riden väldigt lite och är rätt så ung. Började från marken genom att vänja den igen med att skritta, stanna, backa, trava lite smått. Satt upp på ryggen och använde mestadels röstkommandon till att börja med. Har nu satt till skänklar och mera börjat använda korta röstkommandon som smackningar, problemet är att det fungerar bra i skritt, stanna men när det kommer till att få traven att fungera blir det problem. Ibland går det bra, men det håller oftast bara i en kort stund, sedan tvärstannar hon och vägrar gå framåt/ börjar göra små piruetter på ställe. Martin Umaerus kom och hade en lektion för mig och min kompis (som rider en annan häst) och då fick jag lite tips mer om hur jag skulle göra. Går bra till en viss del, men jag måste nästan alltid ha någon med mig som kan hjälpa till, för hur mycket man skänklar, smackar för att få henne att gå så kan hon bara emellanåt bestämma sig för att stå i still. När någon kommer med en piska och viftar lite bakom travar hon iväg direkt som om inget skulle hänt för att sedan stanna efter en stund igen. Fick tips om att vända henne så att hon måste ta ett steg och sedan fortsätta framåt, det fungerar till en viss del, men då hennes riktiga envishet tar i så kommer vi ingen vart utan hjälp. Så är det någon som har erfarenhet av något liknande eller något tips ?

Annons:
smellcaramell
7/21/16, 10:24 PM
#1

Hästen har inte ont någonstans? Just i trav kan det ju till exempelmbli lite mer stötigt mot ryggen på hästen och ligger sadeln inte helt korrekt/ryttaren hamnar i minsta lilla obalans kan vissa hästar känna obehag och stanna, medan andra hästar är mer okänsliga och "inte bryr sig". Så jag skulle börja kolla om hästen hsr ont och utrustningen sitter perfekt innan jag går vidare.

Godisburk
7/22/16, 10:07 AM
#2

#1 Ägaren är en veterinär så allting är i skick med dem! 🙂

smellcaramell
7/22/16, 11:32 AM
#3

#2 även med utrustningen? Kan ju vara massor som stör en känslig häst, en sadel som ger ojämt tryck, en ryttare som börjar spänna sig och skapar obehag, ryttare som omedvetet tar mer i tyglarna när man ska börja trava o.s.v. Har själv ridit i samma stall som en unghäst som stannade varje gång ryttaren börja rida lätt då hon inte tyckte om hur trycket i sadeln ändrade sig när ryttaren "flög upp och ner". Det gick bra om man stod upp hela tiden/satt ner hela tiden.

Godisburk
7/22/16, 11:43 AM
#4

#3 Utrustning har blivit utprovad så den är det inget fel på heller. Men ska dit idag senare så ska se hur hon beter sig och försöka känna efter lite mer. 🙂

Urhasten
7/22/16, 11:52 AM
#5

Jag skulle säga att hon antingen inte förstår eller helt enkelt inte vill.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

JoannaLi
7/23/16, 10:26 PM
#6

#2 Fast jag hade hellre gått till en equiterapeut än en veterinär. Veterinärer jobbar ju oftast med internmedicin - equiterapeuten jobbar med kroppen.

Annons:
Godisburk
7/26/16, 12:19 PM
#7

Har inte varit inne här nu men kan bara säga att det har börjat gått bättre. Hon travar nu 90 % av gångerna direkt och ibland behövs det lite mer tjatas men det har börjat gått framåt! :)

Upp till toppen
Annons: