Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 741 ggr
FrostSparkle
2016-07-17 12:34

Vad ska man kunna för att jobba med hästar?

Hejsan jag har en fråga jag suttit och funderat på många gånger utan att få fram ett bra svar, så nu behöver jag lite hjälp.🙂
Jag skulle gärna vilja jobba med hästar och ha det som ett yrke. Men nu till frågan vad ska man kunna för att jobba i ett stall exempel? Hur många års erfarenhet av hästar skulle man behöva ha för att få chans att jobba med det? Ska nämna att jag bara i 2 år har fått hjälpa till med några hästar knappt en gång varannan vecka och rida lite, och det är den enda erfarenheten jag har. 
Tacksam för svar😃

Annons:
Maria
2016-07-17 12:42
#1

Utbilda dig till hovslagare kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2016-07-17 12:59
#2

För enklare sysslor, som att mocka, packa hö och fylla på vatten, behöver man bara god fysik och arbetsvilja, men det är knappast speciellt bra betalt. Har man tur och träffar rätt hästägare kan man få sköta sådana uppgifter mot att man får vistas i stallet och lära sig mer, för att så småningom kanske bli fullfjädrad medryttare.

Om man ska hantera hästar, till exempel ta dem mellan stall och hage, byta täcken och liknande, behöver man god hästvana. Det ökar chansen att få ett riktigt jobb, men det är fortfarande ganska tungt och dåligt betalt. Även detta är sådant man kan få lära sig  om man har tur att hitta rätt stall och ägare.

Om du ska vara attraktiv som anställd, betald stalldräng/hästskötare behöver du kunna hantera stallet och hästarna själv. Du behöver kunna dra av tappskor, bedöma och sköta sår, hantera besvärliga hästar, fatta självständiga beslut om hur du ska lösa alla möjliga problem som kan uppstå, till exempel avgöra om hästar verkligen slåss och riskerar att skada varandra och måste säras eller om de bara leker, när det är dags att ringa kontakta ägare/veterinär eller om man kan avvakta och så vidare. För det krävs ofta lång och mångsidig erfarenhet och/eller utbildning.

Zadeira
2016-07-17 15:22
#3

Det beror lite på vilken nivå och vilken sorts stall det är, om du nu tänker att du menar typ stall/häst-skötare. Det finns ju andra hästjobb som tex hovslagare, ridlärare osv, men jag tolkar ditt inlägg som att du menar stall/hästskötare.

Hästjobb är ofta dåligt betalt och dåliga timmar, och jag har ofta hört att många beskriver det mer som en livsstil än ett jobb. Kraven ser olika ut på olika stall, men generellt sett så måste du kunna mer ju högre upp du satsar. Som grund krävs i princip alltid att man kan sköta och hantera hästar i alla situationer som kan tänkas uppstå, att man är självständig och vet mycket om mycket. Att man kan hantera olika sorters hästar, utföra sjukvård (se när hästar behöver vård på olika sätt, är halta, lägga om sår osv), är händig inte bara med hästar utan i stallet, att man kan foder och sjukdomar och hur hästar fungerar.  Det finns tex utbildningar/kurser och man kan ta hästskötare-examen för att i princip få på papper att man kan dessa saker, men det kan även räcka med erfarenhet. Det viktigaste är oftast att man klickar med häst/stall-ägare och har samma sätt att hantera hästar.

Jag har själv jobbat som stall och hästskötare direkt efter gymnasiet utan utbildning. Då hade jag ca 7 års erfarenhet av ridning och att vara medryttare, så även om jag inte var utbildad kunde jag genom erfarenhet väldigt mycket. Jag har varit både hos privatperson och på ridskola, och skillnaden för mig var att på ridskolan låg inte lika stort ansvar på mig för det fanns ofta andra där som kunde hjälpa till om det hände något osv. Hos privatperson behövdes det mycket mer självständighet eftersom jag var ensam och själv fick lösa situationer.

Ridkunskaper är sällan så viktigt eftersom de flesta stall och hästskötare inte rider hästarna, utom ev lättare motion osv. Men man ska försöka lära sig så mycket man kan från marken och om hantering av hästar. Man kan egentligen inte säga att "detta krävs"och göra en lista eller att man måste ha en visst antal års erfarenhet eftersom det är så olika beroende på vart man ska jobba. Det är egentligen bara man själv, och arbetsgivaren såklart, som kan bedöma om man är redo.

Upp till toppen
Annons: