Annons:
Etikettridning
Läst 642 ggr
majaliten
7/16/16, 11:19 AM

Sväng och lydnads övningar

Hej skulle behöva lite tips på främst sväng övningar där det är lite svårt att svänga för att värkligwn få med mig ytter rida och bog och även samlande hoppövningar Och också intresserad av lite lydnads övningar Tack på förhand mvh

Annons:
Connie90
7/18/16, 8:31 AM
#1

Tips till "lydnadsövnings"frågan skulle jag ge dej att öva övergångar, så du känner att du har med dej hästen. Hästen jag rider lyssnar bättre om jag lägger in ett ex antal övergångar i uppvärmningen iaf.

Quirinia
7/19/16, 2:38 PM
#2

För att få med ytterbogen:

Gå på en volt, 10-15 m. På denna volten ska du få hästen att ställa (alltså titta) utåt medan den fortfarande går kvar på samma voltspår. Börja med bara leda lite lätt i yttertygeln och på med ytterskänkel. Tänk att din navel är ett öga som ska titta in i mitten! Börja i skritt och när det fungerar, gör det i trav. Du kan avancera det ännu mer genom att göra en åttvolt både i skritt och trav så när du passerar mittpunkten på åttan måste du ställa hästen åt andra hållet osv.

Både för ytterbogen och kontroll:

Lägg upp bommar alternativt sockerbitar som en klocka med bommar vid tolv, tre, sex och nio på en 15-20m volt. Galoppera runt med jämna galoppsprång och nöj dig inte förens du fått ex. 4 språng mellan varje bom. Då tränar du kontroll, samarbete och att få hästen stadig.

Upp till toppen
Annons: