Annons:
Etikettfoder
Läst 747 ggr
Lillen05
2016-07-15 23:35

Plötsligt foderbyte!!

Vi gjorde ikväll(ca kl 20) ett foderbyte från fjolårshö till årshö ganska plötsligt, då fjolårshöet var slut. Så eftersom fjolårshöet var slut, eller det var väldigt lite kvar, fanns det nästan inget att blanda med. Vi har en ponny som haft kolik 2 ggr innan, så hon får loppfrön varje dag(även ikväll). Jag blev lite fundersam när hon ätit höet ett tag, då hon slutade äta, och stod och kollade ut genom boxluckan, för att sedan återgå till att äta lite mer hö. Hon är en sån som brukar sluka i sig höet. Jag lyssnade på hennes mage efter tarmljud, och kunde höra högre muller på höger, än på vänster sida. Där lät det lite svagare. Min fråga är om någon vet hur lång tid det tar innan kolik uppstår? Är det först efter att hon smält maten, eller kommer koliken med en gång? Nu behöver hon ju inte utveckla kolik, men jag är livrädd att det ska hända något under natten!!

Annons:
majaliten
2016-07-16 11:21
#1

Vet du att hästar kan få förstoppning många gånger av att dem egentligen får förliste foder och att tarmarna inte hålls igång hela tiden både mat mässigt och motions mässigt försök nu under denna tid ha ordentligt med mat och rid hästen ordentligt och låt den va ute mycket med mat . Slukar hästen mat prova med slowfeeding mycket bra för magen och slukar dem äter de för mycket för fort och får förstoppning

Upp till toppen
Annons: