Annons:
Etikettridning
Läst 1015 ggr
Elly Jonsson
2016-06-18 14:34

Ridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är en tjej på 11 år som älskar och har alltid älskat hästar men varje gång jag frågar min pappa om jag får börja rida so säger han nej och kommer med massa tråkiga argument om att det är den farligaste sporten med flest dödsolyckor och att han inte vill ta den lilla risken att jag råkar ut för något sånt. Vad ska jag göra jag och min mamma har försökt allt! Jag vill ta risken men inte han. Någon som har tips på hur man övertalar sin pappa? Tacksam för svar❤️

Annons:
[fin_kanin]
2016-06-19 08:45
#1

Visa ditt intresse för ridningen, prata om hästar, testa att rida bara en tur på en lugn ponny/häst. Jag tror att han säger så pågrund av att han inte kan så mycket om ridning och djuren. Åk och titta på någon dressyr/hopptävling. Visa att ridning inte är en livsfarlig sport. Du kan Vänta tills du fyller tolv, kanske visa att du är äldre, mognare, modigare, vad vet jag!:) Knepigt problem, hoppas det löser sig! :)

Maleficum
2016-06-19 09:12
#2

Ta med honom att åka runt och kolla och prata med olika ridskolor du har i närheten där han kan prata med kunniga.

Ridsport kan vara farlig men vad man gör med sina hästar och miljön man vistas i kan ha stor betydelse för hur farligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Allanboysen]
2016-06-19 12:34
#3

Tror din pappa ser framför sig hur du sitter på en stor häst, ettrigt fullblod. 

På ridskolor är hästarna lugna och trötta, och vana vid att ovana hästmänniskor sitter på deras ryggar. :) Dem är till för att lära dig rida, och ha en sport. Det är viktigt att alla har en sport och något att göra. 

Sen kan du ju påminna honom (om han har en bil) att det händer fler bilolyckor varje dag än ridolyckor. ;) 

Det finns ju olika hästspel du kan testa, Starstable online exempel. 

Är det din riktiga pappa eller din styvpappa? :) Om det är din styvpappa tycker jag att han inte har så mycket att säga till om.

Linnea
2016-06-22 12:45
#4

Det är större risk att krocka med bilen…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Wellcraft
2016-06-22 14:05
#5

#3 Den ridskolan med enbart lugna och trötta hästar skulle jag vilja se 😎

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Allanboysen]
2016-06-26 20:26
#6

#4 precis. :)

#5 well, gå till vilken som. eller kanske ska läsa lite om hästar före du knatar dit. ;)

Annons:
Wellcraft
2016-06-26 21:09
#7

#6 Är du på riktigt nu?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Urhasten
2016-06-26 22:32
#8

Fråga om han kan sluta köra bil, helst gå vart han än ska, eftersom det sker fler trafikrelaterade olyckor än det gör i hästsporten.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Allanboysen]
2016-06-28 20:58
#9

#8 precis.. händer en del olyckor i båda men olyckor med bilar är ju värre dock.

Urhasten
2016-06-28 21:03
#10

Dessutom tycker jag att ska en gå runt och inte göra saker för att det kan vara farligt så är det lika bra att ringa VC direkt - innan rädslan tar överhand.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Caf_Roy
2016-07-08 21:16
#11

Det här kan låta makabert, men det han behöver är mer statistik. Ta reda på hur många unga som regelbundet dricker och varje år är med om olyckor eller våldsbrott med alkohol inblandat. Ta fram statistik över hur stor andel högstadieelever som har provat droger och hur många som behöver uppsöka sjukhusvård eller dör av det varje år. Ta också reda på hur många unga som begår självmord, har självskadebeteenden och ätstörningar. När du har visat på hur farligt det är att vara ung kan du lite snabbt presentera statistik över tillbud (fortfarande bara för unga, begränsa all statistik till mellan din ålder och 20, 18 för alkohol) inom ridsporten och sen förklarar du, med hjälp av forskning och studier du letat reda på, hur ridning är en skyddsfaktor mot alla dom andra mycket farligare sakerna. Ta också med forskning (underlag i gympaläraren som gick på 1an) på att barn rör på sig alldeles för lite och låt honom se svart på vitt att ridning inte är en riskfaktor utan en skyddsfaktor. Som avslutning, blända honom med din djupa respekt för säkerhet och berätta om säkerhetsklassning av skyddsvästar, krocktest av hjälmar och säkerhetsrutiner i stallet. Efter det borde han vara uppmjukad nog att ta med till ett stall så du kan visa hur lugna, snälla och trygga ponnyerna är. Skulle han inte ge med sig efter det får du helt enkelt vänta tills du är 18 och kan bestämma själv.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Carolinefvs
2016-07-11 15:18
#12

Så länge du har din mamma på din sida är det bara att köra. Han kommer säkery vara sur i början men det brukar ge med sig efter ett tag ;)

Upp till toppen
Annons: