Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 983 ggr
Superwholocked
2016-05-24 14:29

Vill inte gå in ur hagen

Jag har blivit fodervärd till ett 20 årigt ponny sto men tyvärr har vi fått några problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

På senaste tiden så vägrar hon gå ut ur hagen. Fånga går oftast bra men sen fryser hon fast och viftar med svansen. Vi har testat skramla med mat och då brukar hon komma men igår så vände hon sig om och försökte sticka igen men jag var fast och hon trängde ut mig i eltråden så jag fick lov att släppa henne. 

Sen så när vi skulle gå in i stallet så direkt jag vände henne för att ställa upp i stallgången så stack hon ut med mig genom dörren, och detta gjorde hon två gånger. 

Sen när man rider henne ute i skogen så kan hon försöka vända och tok galoppera hem till stallet samt om man är påväg hem och hon känner det så kan hon försöka sticka med mig.

Vad kan jag göra för att få henne och sluta med dom här sakerna?

Annons:
Urhasten
2016-05-25 08:03
#1

Det känns som att hon känner att det inte finns någon vidare anledning för henne att stanna med dig. Det är ju inte så konstigt dock, eftersom ni inte känner varandra. Om jag var du hade jag tagit mig tid att umgås med henne - och inte enbart för att du kan bruka hennes kropp. Försök att umgås med henne i hagen, bara vara med henne. Sitt på en sten eller en pall och observera henne. Till sist kommer hon kanske fram till dig och vill bli kliad eller kollar vad du gör för något. Ibland kanske du blir extra spännande om du har med dig en boll, lägger dig ned (och givetvis är på fött igen när hon närmar sig om du inte är helt hundra på hur dan hon är, tänk på säkerheten!). Varje gång du visar dig i hagen ska inte behöva betyda att ni ska gå ut från den. Dessutom tar det olika lång tid för olika individer att bosätta sig i nya hem.

Promenera mycket skulle jag också säga. Använd gärna ett huvudlag som du känner har en "nödbroms", men våga också ge henne utrymme och ta eget ansvar när hon gör ett önskvärt beteende, som följer dig harmoniskt. Det viktigaste är att du och hon känner sig trygga och trots att hon kanske "nonschalerar" dig, så måste du kunna gå tillbaka till ett avslappnat läge. Låt oss säga att du ska ställa henne på stallgången; förvänta dig inte att hon ska hitta på med egna idéer, men var förberedd på signaler när hon börjar prata om det. Ex klippande öron som far åt olika håll, spända ansiktsmuskler, rör sig spänt, vart hon för blicken och vilken respons hon ger till vad/vem. En häst ger oftast otroligt många små små signaler innan den verkliga handlingen. Det är lätt att missa dessa. 

Försök också att arbeta mycket på din egen position för att själv inspirera henne till att vilja vara med dig. Våga lita på henne när hon gör önskvärda beteenden och försök se det bästa i henne när hon är riktigt duktig och beröm ofta när det känns bra i maggropen.

Jag infogar en film som är väldigt amatöraktig, men det finns tydliga skillnader från början till slutet. Och det syns också tydligt hur jag motiverar just min häst Orcado. Fastnar han i gräset så rycker jag inte upp hans huvud - utan jag fokuserar på att göra mig extra spännande och fart gillar han. Då är det mycket roligare att bjuda upp till lite mer fart. 

Hitta dessa punkter hos din nyfunna vän som gör att hon ser dig som sin vän och inte ser dig som någonting konstigt, störande som bara är i vägen för henne. Stort lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

vinden är min mor
2016-05-25 09:45
#2

Hur ser hennes situation ut i hagen? Jag vet att en del hästar som inte vill lämna hagen känner ett stort ansvar för någon annan häst där. Om du focuserar på henne tyst och tänker dig att det går som en slang från din panna till hästens panna så kan du låta hästen själv berätta. Alla djur kommunicerar med tankar och så kan vi också göra. Lycka till!

☀️Mörker är bara brist på ljus

Superwholocked
2016-05-25 15:55
#3

#1 Tack för tipsen, läste på en sida att man kunde ta en vecka som man bara satt med hästen i hagen så ska testa det denna vecka!

Zadeira
2016-05-25 17:07
#4

Jag tänker på vad gör ni när ni går in från hagen? Är det alltid jobb som gäller? Tar du nån gång in henne bara för att borsta lite och ge något gott, och sen släpper ut henne direkt igen utan att ni jobbat? 

En del hästar som upplever att det bara händer tråkiga saker när man går in från hagen blir också väldigt svåra att motivera att gå in.

Angående ridningen så hade jag helt enkelt väntat med att rida ut på henne till ny byggt ett bättre band. Satsa på att göra roliga saker hemma istället i första hand.

Upp till toppen
Annons: