Annons:
Etikettövrigt
Läst 3144 ggr
Reipas
5/22/16, 6:10 PM

Våld mot häst?

Hej! Vittnade idag en obehaglig behandling av en häst. Första gången blev en från nosen uppbunden häst slagen mot nosen (vet ej varför). Efter en tid ser jag samma man dela en kraftig rak höger på hästens skinka, varvid hästen skrek och hoppade åt sidan. Mannen skrek lägg av! Jag blev illa till mods. Är detta misshandel eller någon sjuk uppfostringsmetod?

Annons:
Skorpion76
5/22/16, 6:13 PM
#1

Yikes!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[dynamitella]
5/22/16, 6:18 PM
#2

Tyvärr väldigt vanligt. Jag har backat helt från hästsporten på grund av djurplågeriet som tillåts öppet.

smellcaramell
5/22/16, 6:18 PM
#3

Man får inte slå djur, oavsett om denne anser att det är ett sätt att uppfostra djuret. Det finns ett enda undantag när jag tycker det kan vara okej att använda våld mot djur(bortsett från slakt) och det är i självförsvar/för att försvara en annan levande varelse som inte kan skydda sig själv så som ett annat djur/ett barn/en handikappad människa. Jag har själv fått använda våld mot en häst en gång, det var när hästen kom i full galopp rakt mot mig och inte väjde undan för ledrepet som jag stod och viftade med för att skrämma hästen, då fick hon ett rapp över nosen och gick sedan därifrån. Men då valde jag alltså mellan att bli översprungen av en häst ( som inte var skrämd utan "bara" skulle attackera mig när jag skulle kolla att de hade vatten i hagen , eller att eventuellt slå hästen o slippa bli nersprungen (trodde dock hon skulle stanna innan hon kom så nära). 

Man kan anmäla djurmisshandel men jag är osäker på vilka som har hand om sådana frågor, det har nog någon annan koll på.

thenewbreed
5/22/16, 7:21 PM
#4

Det är en hårfin linje mellan vad som är ok och inte. Jag förstår inte riktigt den första händelsen och själv var jag ju inte där så jag tänker inte förespråka eller försvara det på något sätt. 

Däremot tvekar jag själv inte att göra illa ett djur om djuret själv är en fara för sig själv, mig eller någon annan. Men det är mer för att bryta ett beteende och inte för att straffa eller hävda mig själv på något sätt.

Medarbetare på bildredigering! :)

Urhasten
5/23/16, 10:40 AM
#5

Det är absolut inte acceptabelt. Jag hade anmält för misshandel. Skulle mannen acceptera att någon gjorde så mot honom? Aldrig i mitt liv, tror jag inte en sekund på. Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Antingen pratar du med mannen, pratar med stallägare om det inte är han själv, ha en fika/möte där ni går igenom vad som accepterats i ert stall och att all form av våld anmäls. Eller så anmäler du direkt anonymt till djurskyddet.

Acceptera inget våld!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

sosom11
5/23/16, 11:39 AM
#6

Anmäl till djurskyddet!!

EW

Annons:
Reipas
5/23/16, 7:30 PM
#7

Tack för svar! Skönt att höra att inte alla tycker det är ok iallafall. Jag själv sysslar inte med hästar, brukar däremot träna hundar (utan våld givetvis) och häst är helt främmande område för mig. En mans knytnäve och hästens skrik känns dock aldrig bra. Kan man inte träna ett djur utan våld ska man inte träna den individen alls. Känns lite som att slå elefantungar i Asien för att bli lydiga turistmagneter, att slå häst för att bli ridbar. :( Vet tyvärr inte vad mannen hette så kan inte polusanmäla, hur gärna jag än vill! Eller kan man anmäla stallen med okänd förövare?

imsuchadiva
5/26/16, 1:42 AM
#8

TS Vad ska mannen när du pratade med honom om händelsen? Eller gjorde du inte det? Hästen får det inte bättre av att du klagar på ett forum på internet.

rudyC
5/27/16, 5:59 PM
#9

om inte du vet grunden till varför han slår sin häst kan du heller inte gnälla!!!

alla fostrar sina djur olika… vissa trycker i dom morötter som kan maskera problem eller fostrar djuren efter djuren

att slå på ett djur utan anledning är aldrig okej …

men om min häst skulle bita mig så kommer hon att få en sne vänster av mig eller om hon skulle sparka efter mig då åker hon på deng utav dess like

men det är sällan jag behöver att ta i med henne oftast räcker det med rösten

Urhasten
5/27/16, 8:19 PM
#10

#9 Våld är ALDRIG acceptabelt. Skulle du acceptera föräldrar som slår sina barn? Eller för att vända perspektivet direkt till dig - skulle du acceptera att dina föräldrar slog DIG? Aldrig, tror jag inte en sekund på att du skulle tycka var annat än oacceptabelt. 

Det är aldrig okej att slå ett djur, inte ens med en anledning.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Skorpion76
5/28/16, 7:13 AM
#11

#10 Det är inte ens tillåtet att hota med stryk. Det här är lite ot, men när jag gick mina två först år på högstadiet hade jag n elevassistent som var elak emot mig. Hon kunde säga att jag betedde mig vedervärdigt emot min mamma, men fråga mig inte vad hon hade med min relation till min mamma att göra. Hon kunde säga att om jag hade varit hennes barn hade hon gett mig så mycket smisk på bara stjärten att jag inte kunde sitta på någon dag. Hon kunde också säga att om jag hade varit hennes barn skulle hon ha kastat ut mig och faktum är att hon på sätt och vis kastade ut mig en gång.  

När hon skulle börja som elevassistent hos mig fick jag komma hem till henne en dag så att vi skulle lära känna varandra och när jag skulle hem därifrån  hade hon beställt en taxi och eftersom den kom precis när jag som bäst höll på att äta lunch lät hon mig inte äta färdigt, utan jag skulle med taxin och fort skulle det gå. Resten av maten som jag inte åt slängde hon antagligen. 

Om vi ska återgå till ämnet skulle jag vilja säga så här: I vilket fall som helst är det så att djur ALDRIG glömmer om man har varit elaka emot dem. det spelar ingen roll om det är en hund, katt eller häst. Nog för att vi människor kan ha svårt för att glömma traumatiska händelser och det var även delvis därför som jag berättade  min historia, men djur glömmer aldrig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

rudyC
5/28/16, 9:18 PM
#12

jo jag tycker att det är okej att slå sitt barn om det är det enda sättet att få dom att fatta … och jo jag har växt upp i ett hem där min mamma bankade skiten ur min … med bälte och spänne … så jo … jag vet …

men ni vet väl att det är skillnad på våld och misshandel va?

att du rappar till en häst( nu då) efter att den sparkar efter dig så jo vist fan lär den sig att ne det gör vi inte igen … eller vad gör ni ? ger den en morot och säjer snälla?

DÄRIMOT hade jag slagit in skallen på den idiot som slår sin häst för att den "tittar" fel

skickat ut åtskilliga hovslagare som bankat på min häst för att den rycker lite i benet

så ne knyt inte knut på svansen och tro att jag slår min häst för att det är kul …

och för att svara på #10 jo 90% av alla snorvalpar till barn som växer upp i dagens sammhälle behöver en bitchslap eller två för dom har fan ingen respekt för nått
JAG växte upp med att respektera vuxna människor och dom äldre … hur många barn känner du som har det ?

catcult
5/29/16, 7:06 AM
#13

Alltså rudyC… Är du på riktigt eller driver du med oss nu? Jag hoppas att du bara skojar lite. Snälla, säg att du skämtar?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Skorpion76
5/29/16, 7:12 AM
#14

Håller med #13!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

LeeKnow
5/29/16, 1:00 PM
#15

Beror väl på varför han slog hästen? Gjorde hästen något, bet eller sparkade, så kan han ju inte bara strunta i det. Men slog han hästen utan anledning är det ju självklart fel.

Urhasten
5/29/16, 6:19 PM
#16

Våld ÄR ALDRIG okej. Alla som säger något annat gör mig fullkomligt frustrerad och hatisk mot hoppet om mänskligheten - faktiskt! Det är förbjudet att aga barn och det finns djurskyddslagar för hur man ska bete sig mot djur. OAVSETT vad hästen gjorde har en ALDRIG rätt att slå eller behandla en häst illa. Då ska en inte ha med djuret att göra överhuvudtaget. Punkt slut.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Skorpion76
5/29/16, 8:02 PM
#17

#16 Håller fullständigt med! Du fick ett klick på bra inlägg!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Urhasten
5/29/16, 8:31 PM
#18

#17 Detta BÖR vara så självklart så att jag blir bara helt vansinnig av att någon ens har mage att säga emot?! Blir helt oxtokig.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mhysa
5/30/16, 3:44 AM
#19

#12 Men absolut, jag håller med. Banka skiten ur era barn. Ge dom depression och PTSD för livet och lär dem en läxa.

Lever du på medeltiden eller?

rudyC
5/31/16, 12:50 AM
#20

#19skrev jag banka skiter ur? NEJ det gjorde jag inte

#13 var skulle jag skämta ? att jag själv blitit misshandlad eller att jag tycker att det är okej att ta tag i ungar som inte har respekt? eller att lappa till en häst för att den sparkar på dig eller att slänga ut hovslagare som går lösa på hästar för att dom inte står still? exakt vilket skulle vara kul?

tycker att det är kul med människor som blir paralyserade av en mening men missar helheten eller bara skummar över och väljer att läsa det som passar dom ….

bla bla bla våld bla bla bla okej  …….error

Annons:
Mhysa
5/31/16, 12:46 PM
#21

#20 Missade du sarkasmen?

Lillen05
5/31/16, 4:43 PM
#22

Det är ALDRIG ok att misshandla eller skada en häst så den får ont. Men det är sällan vi människor kan orsaka mer skada än vad hästarna gör i hagarna mot varandra. Där sparkas det och bits lite då och då, utan att hästarna får speciellt ont. Rötsen är ett bra redskap bla. Man vill INTE ha en respektlös häst. Det kan bli farligt för både dig själv och andra. 

Och nu säger jag inte att man får respekt genom att slå, men hästar är flockdjur och behöver en ledare. När hästarna är föl kan dem minsann få ett ordentlig tillsägelse av sina mammor.

Skorpion76
5/31/16, 5:50 PM
#23

#22 Det får alla djur. Små valpar får ett nyp i navkskinnet om de inte lyder sin mamma.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Lillen05
5/31/16, 6:15 PM
#24

#23 Ja, självklart. Det gäller inte bara hästarna! Men i detta fall var det hästar :)

rudyC
6/2/16, 1:36 PM
#25

#22

wow nån som förstår sig på häst =)

[RC1393]
6/2/16, 5:15 PM
#26

Varför ska jag rappa till min häst om den bits? Uppenbarligen gör jag ju något fel om min häst bits och då ska man absolut inte gå Ceasar Millan och dölja problemet istället för att fixa det genom våld och obehag. Hästar som sparkas har man likaså gjort fel med. Det är alltså dags att rappa till dig själv rejält, för det är du som har misslyckats om du inte kan ha en relation till djur, barn osv utan våld. 

Jag respekterar andra människor, oavsett om det är småslyngel som man helst vill strypa eller fullkomliga änglar och ingen har någonsin använt våld emot mig, så det är något annat som är fel i denna generationen och det felet ligger hos föräldrarna, så vänligen gå och slå dem istället så blir det liv i lådan. 

Btw har vi haft X antal unghästar och ingen av dem varken bets, sparkades, sprang omkring när hovslagaren var där osv och det klarade vi att lära dem helt utan våld. Trygga och stabila individer är det frågan om, som du kunnat slänga in på vilken ridskola som helst. Här om dagen ramlade ett barn modell jätteliten ner under magen på min ponny 7-åriga ponny (som aldrig varit med barn under 10 år) och hon stod som ett ljus fast hon hade ett barn mellan benen.

Lillen05
6/2/16, 5:51 PM
#27

#26 Jag har en fråga bara! Har era unghästar aldrig gjort något? Aldrig testat gränserna eller något sådant? Jag tänkte för speciellt unghästar är väldigt bra på att vilja pröva nya saker och är väldigt nyfikna och busiga! 🙂

Annons:
[RC1393]
6/2/16, 5:53 PM
#28

#27 Men absolut, varje dag och varje sekund känns det som ibland.Man får aldrig långtråkigt med en unghäst inte!

Urhasten
6/7/16, 9:05 PM
#29

Alla som är för bestraffning av dåligt beteende från hästens håll, i form av att ge stryk, misshandla och orsaka skada på hästen, kan ta en titt i kalendern och inse att det är 2016. Det finns MILJONER studier, forskning och vetenskap som pekar på hur brutalt fel metod det är för att lyckas som ekipage. Det finns svenska lagar och regler som ger oss hästägare krav, riktlinjer och skäl på hur vi bör behandla en häst.

Var hur du vill, men ge fanken i att behandla en häst med våld - inse fakta eller kapa kontakten med hästar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

rudyC
6/9/16, 3:49 PM
#30

#26

asså när jag läser igenom allt det så känner jag spontanat att du antingen hittar på eller ljuger 

för att om du som du påstår aldrig har blivit sparkad efter biten nersprungen översprungen knödd eller puttad stampat eller att en häst på nått vis visat domenans mot dig

då har du inte hanterat häst eller bara gjort det med hjärndöda lågrankade ök

för i min mening så har du ingen erfarenhet av att hantera häst

och uppenbarligen så har du heller aldrgi studerat häst i en flock på 5 +
för om du hade det så hade du oxå sätt att den lilla bitshslap jag kan ge min häst för ett beteende jag inte gillar är som in flugskit på gödselstacken gämfört vad dom kan göra mot varandra i hagen eller i det vilda

så ta dig en titt i hagen innan du knyter knut på dina rosa trosor

BTW om du hatar cesar så har du totalt missat hela poängen med hans träningsmetoder

rudyC
6/9/16, 3:55 PM
#31

#29

ingen här har påstått det heller
så bara sluta hitta på

och det där med vetenskap forskning och studier är bara bs

ta en stol och sätt dig i hagen i din egna flock och sitt inte med näsan i en bok

där har du dina egna studier och forskning på riktigt

Urhasten
6/9/16, 3:58 PM
#32

#30 Hela din attityd när du skriver pekar på vilken inställning och syn på hur djurvänner och människor ska behandlas om någon upprör dig. Den här gången säger jag varken om det är bra eller dåligt, men jag avslutar diskussionen här för såna som dig gör mig bara helt ofattbart förbannad rent ut sagt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
6/9/16, 6:22 PM
#33

#32 Word!👍

Maleficum
6/10/16, 12:00 AM
#34

#30 Fast en sak att tänka på när det kommer till alla djur är ju att vi faktiskt är människor och ingen häst eller hund eller liknande och det är stor skillnad på hur djur i fångenskap beter sig mot varandra mot hur de beter sig i det vilda. Så bara för att höstar kan vara hårdhänta mot varandra så innebär inte det att vi människor bör eller ens behöver vara det, vi kan ju aldrig ge dem alla dessa små signaler dem själva använder i varningssyfte innan de tar till det "stora artilleriet".

När det nu finns så många "snälla" metoder som fungerar bra (om inte ens bättre) att använda sig av är det ju helt onödigt att använda våld.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Urhasten
6/10/16, 7:50 AM
#35

#34 Mycket bra formulerat!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

rudyC
6/12/16, 9:06 PM
#36

#34
och som folk påstår så ska ju vi vara så förbannat inteligenta djur att vi ska kunna lära oss alla språk så som svenska italienska och å jag vet teckenspråk så varför inte språket djur?

nu är det inte meningen att alla ska springa runt och gnägga som idioter
men att iakta och föra över det i vad vi kan göra

och om du inte vet hur man gör så är ju det synd

jag är inte bäst på djur men jag har hållt på tillräckligt med dom så att iaf JAG kan visa på "små varningar" innan jag tar fram, som du sa ,det stora arteleriet

det räcker med ett steg eller en flytt med en armbåge ett flytt på huvudet på mig för att dom ska fatta

det låter som om ni tror att jag springer runt och slår på hästar för att jag tycker det är kul och det är bara förutfattade meningar och korkat

måste fråga vad du tycker perelli? är han bra eller bara idiot  eller tycker du att människan är helt fantastisk?

#35
du sa att du inte skulle lägga dig i mer?

eller var det bara jobbigt att höra på en annan syn på hästhållning

catcult
6/14/16, 11:24 AM
#37

Men rudyC, du får inte slå din häst eller "ge den däng". Det är olagligt, oavsett vad du tycker.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

rudyC
6/14/16, 4:38 PM
#38

har du ens läst igenom vad ja har skrivit eller är dom som alla andra ?

blä blä blä slå häst bläblä blä okej bla bla bla …. error i huvudet på dig?

vad är ditt förslag på hantering av en hotfull häst? ge den en morot?

jag har inte tvingat nån att slå sin häst ni får göra vad ni vill men kom inte och tro att eran häst hantering och hästförståelse är nått att komma med…

jag har inte min häst i en 5'5 meter gruspaddock med 10 täcken och transportskydd på hästen för gud förbjude den kan ju faktist skada sig!!!

och så långt borta från andra hästar som det är möjligt för dom beter sig hotfullt

och det enda mortion hästen får är när ni rider skiten ur den en timme om dagen och sen gnälls det att den är så het eller odräglig att hantera

och ni frågar nån om råd och det ni får höra är inte att det är eran hästhantering det är fel på … nej då den är ju säker men om du stoppar in mer metall i käften på den och sätter kindkedja och sen skaffat maritngal och alla annan skit man kan köpa för att trycka ner huvuder på hästen  så ska du ju kunna rida på den utan att den drar iväg med dig

och när det inte funkar och du blir avkastad så skyller du det på den farliga hästen som försökte döda dig så då låter du hästen stå i boxen eller paddocken för du vågar inte hantera den och den blir bara mer och mer rastlös och för att få utlåpp av att energi så börjar den med diverse olater så som vävning krubbitning vandring och tillslut så blir det en ond cirkel av allt och tillslut så blir hästen agressiv och attakerar dig och du säljer den till nästa idiot

men det låder ju som en bra hästhantering för du slår ju den iaf inte…

tror ni att ja hittar på det här?
se er om i erat stall eller ridskola eller inakorderings stall

Vrilen
6/14/16, 8:24 PM
#39

Vissa gör säkert så men inte alla…

Wellcraft
6/14/16, 10:21 PM
#40

#38 Vem syftar du på?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

catcult
6/15/16, 8:13 AM
#41

#38 Va? Jag fattar ingenting, vem riktar du det inlägget till? Jag har läst tråden och ser ingen här som behandlar sin häst på det vis du beskriver.

I vilket fall som helst begår du ett brott om du slår din häst, hund, katt eller tamråtta. Storleken på djuret spelar ingen som helst roll.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Maleficum
6/15/16, 8:56 AM
#42

#36

Om du är så bra på att använda små signaler varför behöver du överhuvudtaget slå till hästen då? Finns ju en hel del stora signaler man kan ta till istället om de små inte funkar.

Jag har hanterat hästar som försöker bitas och sparkas och springa över än och fått dem att sluta utan att slå dem (och utan att ge dem morötter).

Sen vad jag mena (och kanske inte var helt tydlig med då tydligen) är att du kan aldrig ge DERAS små signaler och därför aldrig kan bete dig som dem. Däremot håller jag ju med att man måste ju studera djuren och hur de beter sig och lära sig bästa sätt att kommunicera med dem och se till att de har en tillvaro som är så naturlig för dem som möjligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[RC1393]
6/15/16, 9:12 PM
#43

Nu blev det så komiskt så jag blev tvungen återkomma!

#38 Det du använder där kallas för en härskarteknik. Du klankar ned på andra för att själv framstå som bättre. Det är rent ut sagt barnsligt och det rättfärdigar inte ditt sätt att förhålla dig att andra sysslar med dumheter. För att dra det till det extrema blir det som att säga att våldtäkt är okej eftersom andra människor mördar, logiken håller inte.  Vet dock inte vem i tråden du syftar till, eftersom jag inte känner igen någonting i min hästhållning och mina hästars beteenden i ditt inlägg. 

Har jag missförstått och vi egentligen skulle svara med orelevanta iakttaganden så säger jag väl att i Spanien släpper man oftast inte ut sina hästar överhuvudtaget, på Gotland finns gotlandsruss i stora flockar och brabanthästar är stora! 

Nu ska jag ut och gräva rätt på mina understimulerade och ohanterliga gamla ök och reflektera över om jag kanske blir en bättre och kunnigare hästägare om jag börjar bete mig som mina förståndshandikappade brukare och boxar till när jag blir irriterad på ett beteende. Går nog dock fort att hitta hästarna, jag har ju bara 4 ha blandad terräng att söka igenom efter två ponnys, knappt så att de kan vända på sig!

rudyC
6/17/16, 7:47 PM
#44

mitt senaste inlägg är inte till nån speciell person…

täkte fråga en sista fråga hur rättfärdigar ni när folk använder söp och soprrar på häst?

för det är i min mening värre än att tillrätta visa sin häst

Urhasten
6/18/16, 9:32 AM
#45

#44 Det beror ju fullständigt på HUR och VARFÖR du använder spö (och sporrar). 

Jag använder pisk när jag kör och tömkör mina hästvänner. Även om jag endast använder spöet för drivande är mina hästar noga inskolade med stick och pisk för att skapa en förståelse för vad det är för mening med hjälpmedlet. Det är orimligt att lämna sätet i kuskbocken för att sträcka sig fram för drivande effekt. Spöet används som sista utväg när röst inte är tillräckligt. Det är också olämpligt att driva med töm eftersom det bryter den fina kontakten med huvudet. Daskande med tömmar leder till störning och irriterar hästen. Mina hästar är aldrig rädda för spöet, inte ens om du hotar med att rappa till dem, för det skulle jag aldrig i mitt liv göra - vilket dem vet.

Dem som använder spö och sporrar inkorrekt är ju inte bättre än någon annan som brukar andra hjälpmedel fel.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LeeKnow
6/18/16, 10:47 AM
#46

#45 Precis som att slag används som sista utväg när mina (och antagligen rudyc) hästar inte lyssnar på bortputtning eller röst.. Mina hästar är heller aldrig rädda för mig, de vet att jag inte slår i första taget. Varför är det okej att använda spöet men inte händerna? Vet inte hur hårdhänt du är med dina hästar, själv är jag väldigt mjuk, men för mig är spöet bra mycket smärtsammare än mina händer.

Urhasten
6/18/16, 12:13 PM
#47

#46 Spöet har en snärteffekt och därför är det av enorm vikt betydelsefullt att absolut aldrig använda ett spö med kraft. Det är min princip i alla fall. Pisken används som ett hjälpmedel när armen är för kort. För att driva och ge en fysisk påminnelse efter första prioriterade signal (ljudsignal). Just mina hästvänner är inte inskolade att tåla smärtan från en pisksnärt, dem är inskolade att förstå vad olika drivande signaler betyder. Precis som du skolar in annan utbildning. 

Jag skulle inte använda pisken som "en sista utväg" om situationen krisar. Då är det lugn och tålamod som jag tar till. Som sista utväg menar jag att jag helt enkelt lägger på pisken mot bakpartiet för att ge en fysisk påminnelse om att tänka framåt. Ingen kraft eller snärteffekt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
6/18/16, 5:57 PM
#48

Håller med Urhasten, spön och sporrar ska vara hjälpmedel till en bättre förståelse häst och människa emellan. Min ena ponny t.ex. är inriden och senare inhoppad med spö i handen, som stöd när man stöter på sådant som är svårt för unghästar, som att gå på böjt spår. Att bara lätt lägga spöet mot bogen eller flanken är väldigt tydligt för mina unghästar som alla är tömkörda innan inridning. Spöets inverkan känner de bättre än ryttarens hjälper och det är mycket lättare med ett hjälpmedel som de vet hur det fungerar som stöd i början. Jag är dock konstig och har alltid spö när jag hoppar, ungefär som att jag alltid har stavar när jag åker slalom. Känner mig naken utan, ungefär som när jag glömmer ridhandskarna i ryktlådan, fast jag inte har någon som helst användning av det när jag rider.

Och återigen, något av dig ansett orätt som utförs av andra rättfärdigar inte ditt eget beteende.

Annons:
Urhasten
6/18/16, 6:17 PM
#49

#48 Precis. 

En fysisk påminnelse med pisken får dem att förstå om de är väl inskolade på det sättet. Spö är aldrig i hand för att rappa till eller bestraffa - någonsin.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Allanboysen]
6/19/16, 12:28 PM
#50

Menar ni på fullaste allvar att om en häst sparkar/biter någon av er när ni går in i en box så klappar ni på hästen och ber om ursäkt? Wow. 

För det första. Skulle den hästen gå fram och bita ledarhästen, så skulle den hästen sparka till den hästen som bet den. Uråldrigt. Så ni säger nu att vildhästarna misshandla varann? (eftersom vissa av er inte kan skilja mellan våld och misshandel.) Hästar väger flera hundra kilo, så kommer du som människa och tycker synd om hästen när det prövar gränser? Självklart är det inte ok om hästen inte gjort något. 

En häst förstår inte om ni pratar med den utan att utföra någon handling. 

Om ett barn går fram till sin mamma oprovocerat och kallar henne idiot, eller någon okänd på stan så tillrättavisar ju modern barnet på det viset barnet förstår. 

Snälla ni, hästens hjärna är lika stort som ett ägg. Ni behöver inte vara oroliga att den går och tänker dagarna i ända på att göra eller inte göra något. Hästar är vanedjur. :)

Urhasten
6/19/16, 1:05 PM
#51

Vi. Är. Människor - Vi. Är. Inte. Hästar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
6/19/16, 5:14 PM
#52

Som sagt, vi är inte människor. 

Ni har visst för er att vi ber om ursäkt och ger morötter, var i tråden står det? Så har jag aldrig gjort, men jag slår inte heller. Detta är exempel på extrema handlingar åt båda hållen, ni måste väl inse att det finns fler sätt att agera på, som inte involverar våld (som är helt onödigt) eller fjanterier som gör en farlig häst?

[Allanboysen]
6/19/16, 8:14 PM
#53

#51 det vet jag väl. :) Hästarna förstår inte vårat tals språk, och ända sättet att behandla dem som en häst är att agera som hästens natur säger. :)

#52 Sa inte att du gjorde det. Aldrig tillrättavisat en häst? wow, skulle vela sig dig uppfostra en unghäst / en ouppfostrad häst.

[RC1393]
6/19/16, 8:51 PM
#54

#53 Som sagt, haft en del unghästar och ouppfostrade saker, läs tråden. Allt som allt har jag ägt en "färdig" häst, men henne hade någon idiot slagit vilket lett till att hon var inlärt hjälplös. Tillrättavisa har jag visst gjort, flera gånger om dagen vid behov, men slå och tillrättavisa är inte samma sak! Var säger jag ordagrant att jag aldrig tillrättavisat en häst?

Vrilen
6/19/16, 9:42 PM
#55

Måste man ta till våld mot hästen så gör du väl antagligen något fel. Väldigt dåligt formulerat men jag menar man måste ju nt ta till våld för att lära en häst. <3

Annons:
rudyC
6/20/16, 3:38 AM
#56

#50

wow kolla på det här det är en till här inne som springer runt och slår på sina hästar för att den tycker att det är kul 😂

tyvärr är det oxå bara en till som förstår sig på DJURET häst

ni andra verkar tycka att hästen skulle vara nått luddigt barn eller bebis det ska daltas med

jag står fortf fast vid mitt tycke att vi människor är bland det dummaste och arogantaste djur som finns
VI ska lära ALLA ANDRA djur att prata människa men det är ytterst få som tar sig tid att lära sig DERAS språk och när det finns dom som försöker blir banlysta för att det ska ses som plågeri och misshandel jo om man gör fel med det är väl så med allt samt dom som TROR sig förstå sig på

#55

att lära en häst med våld nej  men att ta bort ett oönskat beteende ja

[Allanboysen]
6/28/16, 9:22 PM
#57

#56 springer inte runt och slår min häst dagarna i ända?

#54 kan se framför mig en person som säger till hästen, "fy dig, inte göra så." var en western ryttare i samma stall som mig som gjorde det innan. hon hade alvarliga problem med den hästen för att hon aldrig tillrättavisade den på ett sätt den förstod.

[RC1393]
6/28/16, 9:27 PM
#58

Om jag säger 1-5, finns då bara siffran 1 och siffran 5 för er då?

Emmsan22
6/29/16, 12:11 PM
#59

Jag gör varken eller. Jag kan säga ifrån med hjälp av rösten (Ja, det går faktiskt). Gör hästen något den absolut inte ska så tar jag bara i med rösten och säger "lägg av", mer än så behövs inte på någon av mina fyra hästar. Skulle aldrig falla mig in att slå hästen. Aldrig. Det är bara negativt. Sen skulle jag aldrig heller fåna mig och behandla hästen som en bebis. Det gäller att hitta en bra balans. Jag använder mest positiv förstärkning, alltså gör hästen fel så gör jag inget alls eller säger ifrån, gör hästen rätt får den belöning. Ni som säger att man måste slå hästen när den gör fel…. Varför? Jag var med och tittade på en kurs när en hästspecialist kom och skulle hjälpa till med en häst som brukade springa över folk. Allt han gjorde var att ta i med rösten och visa tydligt med sitt kroppsspråk när hästen gjorde fel, och berömde när den gjorde rätt. Den hästen är idag som en snäll gammal gubbe, trots att han är en unghäst. Men jag kanske har fel. ^^

vallhund
6/29/16, 2:35 PM
#60

Typiskt CM fans att bete sig illa på div. fora.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zakaraa
6/30/16, 5:14 PM
#61

Läste igenom kanske halva tråden men tröttnade efter ett tag så har inte sett hela tråden. Men tänker lite på speciellt en person som anser att det är okej att slå en häst bara för att den inte beter sig fullt önskvärt.

Jag arbetar i stall och har under senaste året blivit utsatt för diverse skador av samma häst men inte f*n har jag slagit till honom eller orsakat smärta hos honom trots att jag har fått synliga skador från den grabben (bland annat ett ca 2½cm långt ärr i pannan, blev inget blixt-ärr dock 😭😎).

Tillrättavisa anser jag kan vara okej beroende på Hur man gör det men aldrig att orsaka smärta. Jag tror på positiv förstärkning framför allt annat.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: