Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1395 ggr
*lucky*
5/19/16, 3:06 PM

Låta andras barn rida...

Har skaffat två ponnys till mina barn (jag är hästintresserad själv) som de rider 3-4 dagar i veckan i snitt, pga mina arbetstider blir det "bara" det men jag upplever att ponnysarna trivs bra med det och är i normalhull. Från det att vi skaffade dem har jag märkt att andra barn och föräldrar nästan tar förgivet att de åxå ska få komma och rida! Vissa av barnen som var tillräckligt gamla fick följa med i början och så fick alla barn turas om att rida… Men jag insåg att det inte blev bra för mina egna barn, de fick för det första rida hälften så mycket (om två barn var med) och för det andra så blev de ett himla tjafsande om vem som ska göra vad tex kratsa hovar, vem som ska rida först och sist mm… Jag började då säga nej för jag känner att jag inte har köpt hästar för att andras barn ska rida utan för mina egna barns skull. Flera gånger kom barnen dit efter en stund i alla fall 😕 Nu frågade en av föräldrarna om de kunde få låna hästarna en gång i veckan så deras barn får rida (med förälderns sällskap). Men jag känner mig kluven…! För det första så tycker ja inte att hästarna e i behov av att gå mer än de gör i daxläget. För det andra vet jag att jag kommer anpassa mig efter vilka dagar de kan rida och inte. De kommer då bli att jag får neka mina egna barn att rida på de dagar vi hade kunnat för att de andra ska bli nöjda. E dessutom ganska övertygad om att barnen kommer åka ensamma till stallet och hänga ännumer än va de redan gör… Och jag gillar inte att ha massa spring i stallet i tid och otid. De vet ju alla som har häst att det inte e gratis och jag vill kunna använda mina egna hästar fullt ut när jag vill och inte "va tvungen" att anpassa mig efter någon annan… Jag är av åsikten att bara för att msn har häst så har inte folk rätt att komma och rida gratis hur som helst… De ligger en hel del annat bakom mina åsikter åxå i detta beslutet som jag väljer att inte dela med mig av så ni vet 😉 E jag en själviskt surkärring om jag säger nej?

Annons:
Lamina
5/19/16, 3:14 PM
#1

Tycker jag inte. Det är dina hästar som du betalar för. Vill barnen rida så får väl föräldrarna skaffa egna hästar åt dom eller sätta dom på ridskola.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zemlathebunny
5/19/16, 3:17 PM
#2

Nej det tycker jag absolut inte att du är! Jag skulle direkt säga nej om det var mina hästar för jag skulle inte vilja att hur många som helst kommer och rider. Jag tycker det är fel av dom andra föräldrarna att dom ens frågar om jag ska vara ärlig, för jag ser det som att man blir utnyttjad bara för att man skaffar ett par ponnysar.

Yehet121
5/19/16, 3:24 PM
#3

Nej du är absolut ingen surkärring om du säger nej. Ungefär hur gamla är barnen förresten?

 Som du själv sa, du har köpt hästarna till dina barn, inte till andras barn, och det är inte gratis att ha hästarna heller så om du har för svårt att säga nej så får du väl ta betalt eller något. Och blir det spring och tjafs i stallet så ska dom inte vara där alls, det ska vara en lugn och trygg miljö för hästarna.

Sindri
5/19/16, 3:45 PM
#4

Jag tycker att det bästa är att du skriver/mailar till alla inblandade föräldrar att det inte fungerar att låna ut hästarna som det nu blivit. Det har blivit för mycket och det är svårt att säga ja till vissa och nej till andra. Din tanke var ju också att det skulle vara barnens hästar som de skulle rida och lära sig sköta och ta ansvar för och inget som du tänkte göra en kommersiell verksamhet av.

Hästarna är inga ridskolehästar, de behöver lära känna dig och dina barn i lugn och ro. Barnen behöver lära känna hästarna och lära sig ansvar för dem.

Det är läget just nu, skulle något ändras så hör du av dig. Och hoppas all har förståelse bla,bla……

(Om Kalle Svensson på gatan köper en ny Porsche så tror jag inte alla kvarterets män skulle hänga där och ta för givet att de skulle få köra den när de ville)

*lucky*
5/19/16, 4:15 PM
#5

Mina barn är 8 och 9 år, de andra barnen är 11 år. Fast jag känner att även om ja fick betalt så är det inte värt det… jag är en typisk hönsmamma när de gäller mina hästar och känner att de är värda deras vikt i guld så jag vill inte släppa upp vem som helst på dem hur som helst… Jag tror att när man har varit med i hästvärlden ett tag så förstår man hur snabbt saker kan förändras! Att om hästen blir skadad så kan man inte bara lämna in de till veterinären och få den lagad som en bil, utan om något händer kan den skadad för livet. Det tänket tror inte jag icke hästmänniskor har så föräldrarna kommer nog inte förstå mitt beslut, men då får det vara så. Tack så mycket för era tankar!

Zadeira
5/19/16, 4:23 PM
#6

Du är inte verkligen inte självisk om du säger nej till andra att rida på dina/dina barn ponnyer. Du tänker ju på dina barn och dina ponnyer, det är de som är din första prioritering. Du har själv motiverat jättebra i tråden. Jag tycker du kan nämna dessa saker för de som tjatar.

Hade du velat ha andra ridande på dina hästar hade du startat ridskola eller skaffat medryttare/skötare på dina ponnyer.

Vilka är dess andra barn? Är det skolkompisar, är det dina arbetskamraters barn eller släkt? Och är stallet privat eller hyr ni in er på någon större anläggning?

Annons:
[RC1393]
5/19/16, 6:18 PM
#7

Jag skulle säga nej. En sak om det hade varit så som när jag var yngre, att min bästa vän red min mammas häst eftersom jag inte hade någon jämnårig ridkompis (och vi hade så himla kul i stallet ihop!), men har dina barn inget ut av det så tycker jag det är läge att säga ifrån.

Sindri
5/19/16, 6:26 PM
#8

Det där med skador och försäkringar är ytterligare ett bra argument. Om det händer hästen något har de ingen försäkring som täcker. Det kan bli dyrt - sånt brukar bita på folk.

*lucky*
5/19/16, 7:03 PM
#9

# Är inte så insatt i det med skador och försäkringar om jag ska vara ärlig! Men är faktiskt något jag funderat över när barnen åker till stallet utan en vuxens sällskap (händer även att deras föräldrar tillåter att åka dit utan att jag är där)… Jag har sagt i efterhand att de får väl vara där men inte gå in i stallet eller i hagen. Men om de ändå går in i hagen och skulle bli sparkade, vem bär då ansvar för det? Vad e det som gäller med försäkring om jag lånar ut min häst, och hästen eller barnet blir skadat?

*lucky*
5/19/16, 7:06 PM
#10

Kom på att det är väl jag som hästägare som bär ansvaret om hästen skulle skada någon?

Sindri
5/19/16, 7:11 PM
#11

Det beror kanske lite på hur din försäkring ser ut. Man får anta att alla barn är försäkrade, men det kan vara i olika grad. På t ex en ridskola har man säkert försäkringar som täcker upp det inte barnets egna försäkring tar.

Går man in i en hästhage på eget bevåg så får man ta smällen själv. Jag har aldrig sett att det står varningsskyltar någonstans på hagar med djur i.

Skulle någon av era hästar bli skadade är det inte säkert att din försäkring täcker om någon annan rider hästen då.

Jag tycker att du omedelbart skall sätta stopp för detta utnyttjande. Ekonomiska orsaker är gott nog.

*lucky*
5/19/16, 8:29 PM
#12

Skönt att veta att ja inte är ensam att tänka såhär! Det som gör det hela värre är att en av föräldrarna är en relativt nära vän till mig, hon har inte råd att ha sina barn på ridskola så hon e väl väldigt glad i att vi har skaffat ponnys… Hon kommer nog inte bli glad när jag säger nej till hennes ide… :/ den andra föräldern känner ja bara ytligt…

[nevamisse]
5/19/16, 9:28 PM
#13

Om jag var i ditt ställe skulle jag definitivt säga nej. Jag skulle inte vilja att massor av olika red mina hästar eller springer i stallet, inte ens om jag fick betalt och du ska kunna använda dina hästar precis som du vill.

Förr var det en del som ville rida på våra ponnyer, men nej tack, vi har dom för våran skull och vill inte ha en massa barn som orsakar skador, onödigt spring och varför tror folk att de självklart ska få komma och rida andras ponnyer gratis?

Annons:
vinden är min mor
5/20/16, 10:02 AM
#14

Jag tycker att du har helt rätt i dina funderingar!

Jag kan berätta att min familj hade mycket hästar när jag växte upp.

Vi hade en liten ponny ridskola och jobbade med in/ till ridning av hästar.

Alla barn som red en dag i veckan på bet lektion tyckte samtidigt att de skulle få komma alla andra dagar också och rida ut gratis med mig.

Till slut så visste jag inte vilka som var mina riktiga kompisar och vilka som bara utnyttjade oss.

Det tycker jag du ska bespara dina barn.

Lycka till och stå på dig!

☀️Mörker är bara brist på ljus

*lucky*
5/20/16, 2:03 PM
#15

Tänk va bra de e med internet ibland! Skönt att få ordning på vad som rör runt i huvudet ibland :) Tack allihop!

Urhasten
5/20/16, 2:50 PM
#16

Jag är och kommer vara precis som dig när jag blir äldre. Jag tycker inte om "en massa spring" och jag gillar inte folk som tar en för givet. Oavsett ålder. Var rak mot föräldrar och vuxna och bestämd och snäll mot barnen, så bör de förstå efter lite traggel.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

powerade
5/20/16, 6:41 PM
#17

Någon gång kan jag tycka att nån kan komma och rida men att dom tar föregivet att dom ska få de tycker jag inte är okej. Det är dina hästar, dom ska få lugn och ro.. För den delen mår dom också bättre av att bara ha dina barn som ryttare och inte en miljard andra. Prata med föräldrarna så får dom ta det med barnen!

sosom11
5/23/16, 11:44 AM
#18

Det är dina hästar och du gör vad som känns bäst! Du vet ju dessutom inte hur barnen behandlar hästarna eller om det händer något under tiden du inte är närvarande. Nej det skulle iallafall jag inte gjort!!

EW

Cezanne
5/24/16, 11:11 PM
#19

Påpeka att om det händer deras barn något så har du inga försäkringar som täcker det, och hänvisa dem istället till närmsta ridskola som har helt andra försäkringar och skydd om olyckan är framme. Alla jag har sagt så till har genast slutat tjata om ridning för deras barn.

Upp till toppen
Annons: