Annons:
Etikettfoder
Läst 3081 ggr
Dionz
2016-04-09 23:30

Foderjäst, skillnad?

Jag ger min häst b-vitamin vid fällning och märker en tydlig skillnad, dock ska man ju inte behöva ge b-vitamin vid fällning så det är ju tecken på att något annat är fel. Men han har inga andra "symtom", så funderar på att till nästa år ge foderjäst istället för b-vitamin och se om det hjälper.

Men när jag kollade på 2 olika sorter som båda hette foderjäst för häst verkade dem vara 2 helt olika saker?

Sort 1
Förbättrad daglig tillväxt - förbättrad fodereffektivitet. Mindre mjölksyra i blodet - mer hemoglobin i blodet - förbättrad syreupptagning. Generellt förbättrad kondition och hälsostatus - mindre kolik.
Ges varje dag.

Sort 2
ges till hästar vid B-vitaminbrist, dålig päls och glanslös hårrem samt  som stimulans vid dålig aptit.
Ges bara under perioder vid behov.

Så fattar inte, vad ska man ge för sorts foderjäst? kan även säga att priser skiljer sig rejält emellan dessa sorter.

Annons:
Urhasten
2016-04-10 09:24
#1

Jag hade inte gett någonting fören du har kontrollerat vad grovfoderanalysen pekar på, samt vad din häst behöver genom en uträknad foderstat. Jag har själv varit lite oordningsam kring det där, men blev precis insatt och hittade två brister som kan vara anledning till olika åkommor/symtom. Vill du verkligen veta vad hästens värden ligger på är blodprov värt att ta. 

Lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Dionz
2016-04-10 13:03
#2

Foderstaten är uträknad och korrekt, dock skiljer det sig ju emellan häst och häst vad dem behöver, så något vid fällningen fattas på min häst (han tappar ej hull vid fällningen), så därför jag provade b-vitamin och det funkade, därför jag tänkte prova foderjäst för att se om det löser orsaken till att han behöver b-vitamin, dock verkar 2 foder som båda heter foderjäst vara 2 helt olika saker, därav mitt problem ;)

Urhasten
2016-04-10 15:57
#3

#2 Jag förstår nog inte. Sköter pälsfällningen inte sig själv. Varför ska du ge något för den?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Zadeira
2016-04-10 20:15
#4

#3 Gör man inte det för att påskynda samt hjälpa hästen att fälla/sätta ny päls?

Dionz
2016-04-10 20:28
#5

#3 det var ju inget svar på min fråga?
min fråga var att jag behöver ge b-vitamin när min häst fäller, och vill prova foderjäst istället, men jag blir förvirrad då 2 produkter foderjäst verkar funka på 2 olika sätt (olika märken) och därför jag undra vilken sort man ska ge, det är min fråga och det denna tråd handlar om :)

Zadeira
2016-04-10 20:50
#6

En fundering jag har är hur det är med innehållet? Skiljer det på mängden vitaminer osv?

Sen tänker jag även att det kanske är så att de marknadsför sin produkt på olika sätt. Nu har jag aldrig hört att foderjäst ger det som alternativ ett säger, utan bara det som alternativ två anger samt då för problem-magar och är ett bra protein-tillskott!

Annons:
Dionz
2016-04-10 21:07
#7

#6 ja jag funderade också om det var en marknads grej för att dem ska sälja mer ;)

Det här var den infon jag hittade :)

sort 1:
Ingredienser
Jäst (Saccharomyces cerevisiae) uppförökat och fermenterat på substat med vegetabiliskt ursprung (majsfodermjöl, drank, rågfodermjöl, vetefodermjöl, majsglutenfoder, majs, majssirap, sockerrörsmelass).

sort 2:

Sammansättning:
Termohydrolyserat vetefodermjöl.

Analytiska beståndsdelar, per kg:
Råprotein 250 g, råfett 30 g, växttråd 20 g, aska 50 g, kalcium 2 g, fosfor 7 g, natrium 4 g, magnesium 1 g, lysin 14 g, treonin 11 g, cymet 7 g, metionin 4 g, tryptofan 2 g, vitamin B1 55 mg, vitamin B2 28 mg, vitamin B6 25 mg, kolinklorid 1 600 mg, niacin 220 mg, pantotensyra 65 mg, folinsyra 10 mg, biotin 0.5 mg, järn 215 mg, zink 45 mg, mangan 24 mg, koppar 27 mg och selen 0.5 mg.

Tillsatser, per kg:
Zootekniska tillsatser
Saccharomyces cerervisiae (4a1704) 400 g

Gronstedt
2016-04-11 10:00
#8

Av dessa två skulle jag luta åt sort 2. Sort 1 verkar ju innehålla majs, gluten och en massa socker - ingredienser som skulle få mig att dra öronen åt mig.

Men jag skulle i första hand ge hästen mer protein under fällningen, enklast i form av lite Krafft Muskel eller liknande.

Dionz
2016-04-11 13:12
#9

#8 mer protein gör honom bara tjock ^^

Tiktak697
2016-04-16 01:07
#10

Vid fällning ger man Mer protein för det är vad päls är gjort av och b vitamin är bra till för matsmältningen ämnesomsättningen atr få kroppen ta upp bättre något man bör öka är proteiner . Inget är fel nödvändigtvis eller så tog inte kroppen kanske inte tog upp allt allt i grovfoder ,men tar de bättre nu man ger mer protein ,som är de mer korrekt lösning och mer protein bör man ge någon /några månader inna fölningen/ sättningen . Om de har underskott av de blir de seg trötta eller sura i värsta fall faller ut . De behöver mer protein, b vitamin mer som att kasta pengarna i Stjön . Det är inte b vitaminer som hjälper utan proteiner b vitamin ges bara för att få en bättre ämnesomsättning och mer mottaglighet av närings ämnen Läs detta http://ingridskoog.se/2012/10/24/det-gar-at-mer-foder-for-att-bygga-upp-1-kg-pals-an-1-kg-muskler/

Mvh Tiktak

Dionz
2016-04-17 18:00
#11

#10 han blir dock varken sur, trött eller faller ur vid fällning/sättning, och har lätt att bli fett om man jag ger mer protein :)

Dock märker jag skillnad när jag ger b-vitamin, därför är det något som fattas, och därför jag funderade på att byta till foderjäst för att fylla upp det som fattas honom men inte syns annars än vid fällning/sättning av pälsen :)

Tiktak697
2016-04-20 00:00
#12

Men jästen har jötte mycket protein i

Mvh Tiktak

Dionz
2016-04-20 00:28
#13

#12 jag hittar ingen info om att foderjäst är bra vid protein brist?
hittar mest info om att det är bra för att stabiliserar mag- och tarmfloran, vilken kan vara problemet på min häst som gör att han inte får tillräckligt med b-vitamin, och därför jag uppfattar honom som bättre när jag ger extra b-vitamin. Dock har han inga symtom på problem med mag- och tarmfloran, men det är ju inte alltid det syns heller :)

Annons:
EMJN
2017-06-04 17:02
#14

Vid fällning behöver man inte ge någonting. Det är när de sätter ny päls som hästen kräver mycket proteiner. Sätter ny päls gör de strax efter nyår. Det är då man boostrar upp. Då räcker det inte att behovet bara är uppfyllt.

Dionz
2017-06-05 00:37
#15

#14 min häst behöver extra vid både sätta vinterpäls och byta till sommarpäls, får han inte b-vitamin när han sätter vinterpäls/fäller sommarpäls blir han jätte ruggig i pälsen (jag provade aldrig foderjästen), detta är dock ett problem som kommit senare med åren då han börjat bli lite gammal, och i vintras hade han även svårt med hullet så käkat lusern hack hela hösten-vintern-våren för att hålla hullet och musklerna, får nog bara inse att min gubbe börjar bli till åren ^_^

Upp till toppen
Annons: