Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5463 ggr
michela.ostervall@gmail.com

Ligamentskada framknä

Skulle vilja veta om någon har erfarenhet av ligamentskada. Vår ponny fastnade med frambenet i ett hål satt fast ca 1h liggandes på sidan innan vi lyckades få losd benet ur hålet . Hoven/skon hade kilat fast. Detta är nu ca 12 v sen. Han är ohalt i skritt men väldigr halt i trav. Ordinerad box med kontrollerad motion varje dag. Alltså ej hage. Min magkänslan säger att jag ska låta han gå ute i en liten hage, men veterinären säger nej. Vad har ni för erfarenheter ang detta med ligamentskada?

Annons:
Lizelda
2016-02-09 22:37
#1

Kväv magkänslan. Han ska inte ut i hage på något vis, särskilt inte i sådant här väder. Risken att han skadar sig ytterligare är väldigt stor så under hans skadetid så glöm allt du vet om utevistelse. Promenera med honom varje dag och se till att han inte blir allt för stel. Stretcha även benet på honom för att mjuka upp leder och dylikt och håll igång blodcirkulationen.

Värme, massage och stretching :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Gronstedt
2016-02-10 11:57
#2

Om han vantrivs i boxen kan han möjligen vara i en sjukhage, ungefär lika stor som boxen, om han tar det lugnt där. Då får han i alla fall lite ljus och luft och får se lite roligare saker omkring sig. Men rådfråga veterinären även om det.

#1: Jag skulle absolut inte rekommendera massage eller stretching på en aktiv skada - möjligen på de övriga tre benen.

Lizelda
2016-02-10 12:12
#3

#2 Om du stretchar de andra benen så tvingas hästen lägga vikt på det skadade benet. Rådet om massage och stretching kommer från en väldigt erfaren och kunnig veterinär. Och helt krasst så spelar det ingen roll ifall hästen vantrivs i boxen eller inte, det är en säkerhetsfråga. Vill TS ignorera veterinärs råd och släppa ut honom ändå så kan hon självklart göra det men hästar som är vana att stå i box är lugnare i stallet. Dessutom är chansen att de gör sig illa ytterligare väldigt mycket mindre än om de är i sjukhage. Att hästen ordinerats boxvila med kontrollerad motion är inget som gjorts för att veterinär tycker det är kul att tvinga hästar att stå inne, det är för hästens bästa.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tiktak697
2016-02-11 00:12
#4

Vi hade en senskadad häst på rehab alla veterinärer säger boxvila men hur bra är återhämtningen för lederna om de står inne hela dagen ? Vi gjorde i varje fall en hage lika stor som boxen öka den lite senare hästen läkte mycket snabbare och vid ligament skada kom-ihåg det är endast hårt underlag som hjälper vävnaden att byggas upp inga ridhus och grus promenade rutan asvalt fler ggr om dagen till en början kan du lyda vets order men sen ska du se att hagytan kan ökas men bara så att ej hästen springer utan bara rör sig mycket de stärker benet och utan cirkulation ingen läknings proses den skadan läkte snabbare en vanligt sa veterinären och undra vad vi gjort .

Mvh Tiktak

Lizelda
2016-02-11 00:31
#5

#4 Veterinären är utbildad, till skillnad från dig. Ja, ibland har man tur och det går bra ändå men veterinärs råd ska följas, för hästens bästa! Det är därför vi tillkallar veterinär, de vet bättre.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Gronstedt
2016-02-11 10:24
#6

#3: Om man tänjer ett skadat ligament är risken stor att man drar sönder det, och om man masserar en skadad vävnad är risken stor att man orsakar nya blödningar.

Jag rekommenderade, som du kanske läste, inte sjukhage, utan att vid behov fråga veterinären om sjukhage kunde vara ett alternativ. En häst som vantrivs för mycket i sin box kan mycket väl börja kasta, väva eller boxvandra, vilket medför stor belastning på den skadade vävnaden (och på leder), och i sådana fall kan sjukhage vara bättre.

Annons:
Tiktak697
2016-02-11 10:42
#7

5 hur vet du att jag inte själv är Veteinär ? Dessutom är du så negativ hur kunde du bli en Medarbetare Gud jag får kalla kårar av dig. Om du tänker igenom rent ergonomiskt och hur en häst kropp fungerar kommer den helt klart läka bättre av rörelse detta är inte tur detta har fungerat på ett fler tal rehabhästar vi har

Mvh Tiktak

hästisen
2016-02-11 20:09
#8

hej alla, kan vi inte komma överens om att lyssna lite på alla. istället för att redan bestämma sig från början vad jag tycker och hålla fast vid det. Lyssna på varandra, och som många redan skrivit så är det bäst att inte stretcha och massera. 🙂

michela.ostervall@gmail.com
#9

Tack alla för synpunkter. Min vet har avrått massag. A g stretching så vet jag inte men vi måste ju liksom böja lite på benet i mellan åt. Vi hade hovslage ute för det har gått 2 skoperioder och det var lite kämpigt. Mycket mer halt efter. .. så det känns sådär. Han står i 2 olika boxar idag. En utebox och sen stall. Ang underlag så blandar vi ridhus och grus. Allt är väderberoende. Önskar allt var över har snart gått 3 mån och jag tycker inget händer. Har så svårt att acceptera att det tar tid. 😕😢

hästisen
2016-02-12 07:56
#10

#9 hoppas han blir bättre snart

Gladflicka
2016-02-12 23:42
#11

Kan flika in angående boxvila/sjukruta/hage att det brukar det bero på att man vill att ha kontrollerad rörelse, därav x antal promenader/dag istället för att släppa ut de.

michela.ostervall@gmail.com
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Är det någon som har erfarenhet av ligamentskada? Som Vill dela med sig av sin erfarenhet? Tacksam

GranoStall
2016-02-17 16:35
#13

En av våra hästar fick en ligamentskada förra våren. Under de fem första månaderna stod hon enbart på box då hon var lugnare inne än i sjukhage och fick gå promenader på hårt underlag i ca 20 min.  Var ohalt i skritt och trav men om hon hoppade till el liknande på promenad fick hon genast bakslag. Från augusti till oktober fick hon gå ute i sjukhage korta stunder då hon snabbt tröttnade på att stå i hagen och började springa. I oktober kunde hon äntligen gå ut i sin vanliga hage och i december började vi så smått att träna igång henne igen. Peppar peppar men hon har hittills inte fått något bakslag.

Det är mellan 6 mån till 1 års konvalescens på ligamentskador och mitt råd är att skynda långsamt. Det viktigaste är att hästen är lugn och är den inte det i sjukhage är det bättre att den står inne helt och enbart går på promenader.

Annons:
michela.ostervall@gmail.com
#14

#13 Våran är ohalt i skritt med jätte halt i trav. Har er varit ohalt i trav hela tiden sen detta hände er?

GranoStall
2016-02-18 17:54
#15

Nej hon var halt även i trav de första månaderna.

michela.ostervall@gmail.com
#16

Vi har nu varit på ÅB. Röntgen av knät och vet var positivt över hur bra det såg ut. Dock är ju läkningsprocessen ej klar. Men eftersom första prognosen ser så bra ut kommer vi låta det få en chans till läkning. Han får nu vistas ute i en liten hage. Vi har inte möjlighet till ridning på annat underlag än grusvägar. Men hoppas att läkningen ändå fortskrider. Han har dock verken blivit sämre eller bättre sen senaste besöket rörelsemässigt. Det har nu gått 14 v. Hoppas för min dotters skull att vi tagit rätt beslut.

michela.ostervall@gmail.com
#17

Puttar upp denna tråd lite. Vill ha tips på hur vi kan sysselsätta ponnyn, mer än att skritta ute på rakt. Tacksam för alla tips och idéer.

Upp till toppen
Annons: