Annons:
Etikettdressyr
Läst 1739 ggr
Umi
2015-12-21 16:23

Dressyr nivå för att hyra häst

Hej! Dom senaste åren har jag bara ridit turridning så jag är nog ganska rostig när det gäller dressyr… är dock väldigt sugen att hyra häst från tex taffsnäs eller något liknande till nästa år :] 

Vilka dressyr övningar tycker ni att man ska kunna innan man hyr häst? 

Försöker hitta en tränare att rida för när jag har hästen hemma,  så jag kommer ju att utvecklas under hyresperioden.

Tänkte såklart ta några lektioner innan jag hyr men jag skulle vilja ha en ungefärlig bild på vad jag bör kunna inom dressyren.

Innan någon nämner det ska jag väl tillägga att jag har haft foderhäst förut

 (hade honom i ca 4 år)  så jag vet hur jag ska ta hand om hästen.

Annons:
Lilja16
2015-12-22 17:31
#1

Jag skulle säga att du behöver kunna rida hästen hållbart och i balans, dvs i en korrekt form, eller iallafall vara på god väg dit så att hästen är någorlunda lösgjord. Detta för att hästen ska bygga rätt muskler och förebygga skador🙂

Vilka övningar du behöver använda för att få hästen att jobba med bakbenen och ryggen är väldigt individuellt, men det jag brukar använda mig av är till exempel övergångar, tempoväxlingar, halter, ryggningar, volter, skänkelvikning, öppna, sluta, tagen bakdel mm. Som sagt är detta väldigt olika beroende på vad hästen och du behöver, det kan till exempel vara ett bakben som behöver aktiveras på en häst medan en annan behöver många tempoväxlingar för att aktiveras ordentligt 🙂

[Shia]
2017-05-24 23:18
#2

Beror helt på syftet med att hyra hästen och vilken nivå den ligger på. Ska du utvecklas, lånar en läromästare å tränar för tränare -skritt trav galopp_man måste ju lära sig någon gång. Hyr du en 5 årig arab sto krävs helr andra förutsättningar osv.

Caf_Roy
2017-05-25 10:02
#3

Du behöver kunna rida hästen harmoniskt, kontrollerat och i balans. Du behöver kunna kontrollera takt, tempo och gångart, hantera oförutsedda situationer (tex om hästen blir rädd) och känna om något är fel (hälta, öm i ryggen, ont i munnen osv). Sen vad du behöver vara på för ridmässig nivå för att uppnå det beror till väldigt stor del på hästen, själv kunde jag göra allt det på min ponny för 15 år sedan, har utvecklats ganska så mycket sen dess men har fortfarande problem med vissa delar på hästen jag rider nu. Så jag skulle säga att det bara är att provrida till du hittar en som passar dig på den nivå du befinner dig. Bästa sättet att veta om det är rätt är att lyssna på känslan i magen, är den varm, trygg och mysig har du hittat rätt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: