Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 901 ggr
HorseLover!!!
2015-11-25 21:04

Broddar

Hej! Vad använder ni för broddar nu på vintern? Fram eller bak eller både och? Vilka verktyg använder ni?

Majsen

Annons:
zemlathebunny
2015-11-25 21:06
#1

Vet bara att vi har på både fram och bak

zemlathebunny
2015-11-25 21:07
#2

Och vi har 5 mm broddar

smellcaramell
2015-11-25 21:12
#3

Hästarna jag ridit senaste 4 åren har alltid gått oskodda så vi har inga broddar :) En av hästarna blev ömfotad kanske en månad en vinter och fick då skor med 4 broddar i varje sko både fram och bak, var inte med när han skoddes och kan typ ingenting om broddar men jag drog åt broddarna varje gång jag red med en polygrip/annan liknande tång så att han inte skulle tappa dem. Tycker däremot att vi halkade runt mycket mer när han hade broddar än när han var oskodd :)

[RC1393]
2015-11-26 08:53
#4

Jag har brodd runt om, fyra på varje hov. Ingen aning om vad det är för längd eller något sådant (tro dock de är av det längsta slaget), hovslagaren skruvar dit dem så att ta lös dem kan man glömma. Finns verktyg att dra dit dem med vet jag, vet dock inte vad dessa heter. Har rätt halt här hos oss, både i hagen och i övrigt, så vill inte vara utan. I fjol skulle jag leda min ponny ned till byavägen för jag skulle ta med soptunnan. Väl nere på vägen såg jag ut som Bambi på hal is medan ponnyn stod som ett berg, fast jag klängde mig fast i henne i ett desperat försök att inte ramla.

mikatherider
2015-11-26 17:57
#5

har 2 brodd på alla hovar, sätter bara på 4 vid behov vilket sällan händer. Förespråkar egentligen att ha 4 brodd runtom men på vintern brukar hovslagaren rekommendera att inte ha i tån om det inte behövs för att hennes extremt låga trakter ska komma upp. Jag använder elit-brodd, finns att köpa på hööks. Skillnaden är att den slipas ned och blir trubbig för att minska skaderisken. Många andra broddar slipas och blir spetsiga. Finns verktyg för att brodda. Först kan man behöva rensa ut lera osv vilket jag brukar göra med en söm. Gängare använder man för att fixa till hålen så att man kan skruva i. Vet inte vad själva verktyget för att skruva åt heter, men köpte min på Biltema! :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Upp till toppen
Annons: