Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1073 ggr
vanessagustavsson
10/11/15, 10:24 PM

hjälp - häst stannar

Jag ska börja rida en häst, hon är import från Irland, ingen vet speciellt mycket om henne alls.

Väldigt grön, kan skritt och trav men ignorerar skänklar totalt.  Red henne sist i paddocken men då med två andra - men är hon själv utan andra hästar så vägrar hon gå,  det går inte att få fram henne. 

Märkte även att när de andra hästarna fick långt avstånd så tvärstannade hon, tycker det känns ganska meningslöst att sitta och banka på en häst när inget händer.. Så ska man börja om helt från marken? 

Rider man ut så följer hon efter den andra hästen, och stannar inte.
Är inte jätte erfaren när det gäller unghästar så om någon har något tips skulle jag vara jätte tacksam!

Annons:
vanessagustavsson
10/11/15, 10:27 PM
#1

Kommer absolut ta hjälp utav tränare, men tänkte om någon vart med om samma eller något tips :)

JoannaLi
10/11/15, 11:25 PM
#2

Jag skulle börja med att jobba från marken och bygga tillit, så att hon litar på dig nog att låta dig leda henne genom det svåra :) 

Låter jättehippiaktigt, men det är det som har funkat för mig och "mina" osäkra hästar :) 

Sen skulle det väl knappast skada att utbilda henne lite mer från marken, t.ex. skänklar och så vidare.

Miliimli
10/15/15, 6:50 AM
#3

Hur gammal är hästen i fråga? Hur längen har den varit i sverige? Har du testat med röstkommandon istället för bara skänklarna? När jag jobbade på en gård i irland så tränade vi unghästarna där genom att först lära in röstkommandon som "walk" "trott" "canter" och "stop" genom longering och promenader. Sedan när det väl var dags för ryttare så fortsatte vi på samma sätt med longering och promenader med ryttare på ryggen och nu var det ryttaren som gav röstkommandona. Sakta las sedan skänklarna till medan vi gradvis slutade med rösten. Där lärde dom sig snabbt på det sättet. Skulle nog också rekommendera att börja om lite från marken, och bygg tillit mellan er just som #2 säger.

Upp till toppen
Annons: