Annons:
Etikettövrigt
Läst 1161 ggr
[Hästhoven]
2015-10-05 09:50

Kostnad för liten häst?

Hur mycket har det kostat för er (månadskostnad) för att äga 1-2 mindre hästar, A-ponny eller mindre B. 

Undrar över kostnaden om man har hästarna hemma hos sig på egen gård.

Annons:
[Biancalice]
2015-10-06 17:02
#1

Våran A-ponny:

Hö 450kr/mån
Spån ca 200kr/mån.
Verkning 300kr var 8de vecka.
Vaccination årligen.
Försäkring.
Avmaskning vid behov.
Tandkontroller.
Utrustning både till hästen och stallet.
Se över hagar och staket/byta ut det som behövs.
El till staketet och vatten tillkommer.
Tvätta stallet varje sommar och måla om när det behövs. Ta hand om stallet på både in och utsidan.

Sedan är det bra att ha lagt undan för eventuella veterinärkostnader eller om något större går sönder kring stall och hage.

vanessagustavsson
2015-10-11 22:05
#2

Tror ridskolan som jag ridit på förr brukar utfodra A ponny med 3-4kg och B något kg mer per dag - om du räknar på 4kg hö per dag för 2kr/kg blir det 248kr månaden. Min d ponny som jag hade förut tror jag drog iväg mot 700-900:- medans min kompis kostnad låg runt 500:-, men det beror väl också på hur bra höet är också.

Jag skulle dock hellre räkna på att det blir dyrare vad det blir, så man verkligen har råd :)

[Hästhoven]
2015-10-13 12:39
#3

Random fråga lite så här i tråden bara, är det dumt att köpa flera storbalar med torr hö över vintern? eller är det bättre att börja med 1-2 st & resten sen?

Har haft hösilage hö i bal, men det måste ju användas väldigt fort så det inte blir dåligt.

[Hästhoven]
2015-10-13 12:40
#4

Ska inte skaffa någon häst just nu, men i framtiden & det blir troligen A-B ponny i storlek som ska köras med.

Upp till toppen
Annons: