Annons:
Etiketthoppning
Läst 3387 ggr
sabiiinass
2015-09-22 08:04

Häst som vägrar på hinder..

Hejsan!

Jag har en 20 årig d-ponnyvalack som har börjat vägra på hinder..

Iförrgår försökte vi ta oss över ett 20 cm kryss.. Men han vägrar. Vi höll på i 3 timmar utan resultat..  . Har testat löshoppa honom men han vill inte.. Han har hållit på såhär i runt 1 år. Både med mig och andra ryttare. Innan hoppade han 130 cm banor och har tävlat upptill MSVB. Han rids väldigt varierat och vi försöker rida ut honom för det mesta, men när det är hoppning totalvägrar han oftast medan  Vissa dagar hoppar han och är väldigt pigg. Så helt enkelt, jag vet att han kan hoppa om han vill. Men problemet är ju att han antagligen inte vill & han är väldigt envis. Har tagit honom till veterinär men det hittade inget "fel".

 Det känns helt hopplöst.. Jag vill tävla i hoppning och han vill ibland inte ens gå över en bom…

 Borde vi pensionera honom? Vad kan det bero på?

 Jag tror att det är bäst att han "pensioneras" från hoppningen medans min tränare & många i stallet säger att han INTE borde pensioneras..

Annons:
Tusen
2015-09-22 08:21
#1

3 timmar!!!! 😮 Menar du att ni försökte tvinga över ponnyn så länge. Sluta omedelbart med detta!!! Detta är djurplågeri.

En 20 -årig ponny som tidigare tävlat 130-klasser är säkert både utsliten och less på allt hoppande. Låt ponnyn få gå på uteritter och ha det skönt de sista åren. Det är inte snällt att försöka hoppa när ponnyn så tydligt visar att den inte vill.

Vill du hoppa så köp en yngre ponny som inte kommit lika långt men som inte är less eller utsliten.

sabiiinass
2015-09-22 08:42
#2

Jag vet.. :( Det känns inte alls bra! Min tränare säger att han ska över vare sig han vill eller inte, vilket jag inte riktigt håller med om för att han tydligt visar att han inte vill.. Det är väll bäst att "pensionera" honom då :/ Är ju varjen kul för mig eller hästen när det inte funkar i hoppningen:/

Caf_Roy
2015-09-22 17:07
#3

Du säger att han vill ibland, kan det vara så att det är något som är annorlunda då? Det kan också vara så att han börjar tycka att det är tråkigt. Mitt tips är att helt låta bli allt som har med bommar / hoppning att göra till i vår. Fokusera på att göra roliga saker och sånt han blir glad av (givetvis varvat med dressyr och sånt) så han tycker att ridning är jättekul! Sen i vår kan du, när ni leker och har roligt, styra mot något litet hinder (ett fint naturhinder i skogen kanske) och kolla om han nappar när du säger hur kul det skulle vara att hoppa. Nappar han på det, sluta med det språnget och massa beröm och portionera ut ett par enkla och roliga språng lite här och där under våren och se om han får tillbaka gnistan igen. Då kan ni börja träna så smått igen under sommaren, men kanske inte så långa pass och max en gång i veckan så det fortsätter vara roligt. Han är en gammal häst som har presterat mycket, så låt honom vara med och bestämma. Träna på det han tycker är kul och bara någon enstaka övning av något annat. Håll er på en nivå han tycker är lätt (om han inte bjuder extra mycket på det lite högre hindret för att lätt är tråkigt, då får ni vara honom till lags och höja), helt enkelt fokusera på att han ska ha kul. Kommer ni till en träning och han inte känns förväntansfull och på hugget, även om han skulle hoppa ändå, så åk hem igen. Vänta inte tills han vägrar utan åk hem om han inte tycker att det är kul. Det är så med gamla hästar. Vi hade också en gammal ponny som var likadan, framförallt dressyren blankvägrade han om man inte varvade med lek (aka busridning). Men höll man honom på gott humör gick det utmärkt att öva på att trampa och göra byten vid 24 års ålder. Lycka till och glöm inte att respektera att han varit med längre än du.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
2015-09-22 18:14
#4

Ut och rid i skog och mark så ska du se att ni kan ha många roliga år tillsammans utanför tävlingsbanor och ridhus.👍

Sarah
2015-09-24 12:11
#5

Men stackars häst! Den tränaren hade jag bytt ut om jag inte vågade säga nej när det inte känns bra.

Upp till toppen
Annons: