Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1543 ggr
philippazon
8/2/15, 10:19 AM

Överben, farligt??

Ponnyn vi tänkte köpa gick igenom besiktning ua men med en anmärkning, "små reaktionslösa överben skeva framben" Vill att ponnyn ska hålla för hoppning på LC/LB nivå & dressyr på LB nivå. Bör jag oroa mig för att ponnyn kommer få långtids skador av dessa överben? Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få 😓😰😫

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Gronstedt
8/2/15, 11:27 AM
#1

Överben behöver inte vara ett problem, det beror helt på var de sitter. Jag skulle oroa mig mer för "skeva framben". Fråga veterinären som skrivit intyget!

philippazon
8/2/15, 4:41 PM
#2

#1 okej, tack!

Någon annan som har ngt att säga??

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

viktoria91
8/3/15, 7:20 AM
#3

Som sagt, beronde på var överbenen sitter och varför dem uppkommit, om dem fortfarande växer beror på om m dem är farliga. Skeva framben låter inte bra och kan vara därför dem uppkommit.

philippazon
8/3/15, 8:29 AM
#4

#3 okej, mamma ska ringa veterinären snart, är nervös :'(

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
8/3/15, 4:58 PM
#5

ngn som vet ngt om skeva framben??

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Gronstedt
8/3/15, 5:05 PM
#6

Det går inte att säga något om utan att veta HUR de är skeva. Mindre korrekt benställning behöver inte betyda något för hållbarheten, men det kan göra det. Det är nog bara den besiktigande veterinären som kan hjälpa er. Eventuellt kanske ni ska be en annan veterinär om en kontroll bara av frambenen?

EDIT: En annan bra sak kan vara att visa hästen, eller filmer av hästen i rörelse, för någon som är bra på hästar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: