Annons:
Etikettridning
Läst 721 ggr
TovaochPoppan
7/4/15, 3:56 PM

När är jag för lång?

Hej! Jag undrar När jag är för lång och tung (alltså bar typ gränsen går) för min c-ponny? Jag är 169cm och väger ca52 kg. Min ponny är 139cm hög. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar;)

Mons Lollipop❤️ The one and only

Annons:
BettaSplendens
7/4/15, 4:40 PM
#1

Är den ädel eller lite grövre?

TovaochPoppan
7/4/15, 5:47 PM
#2

#1 hon är ganska så ädel. Korsning mellan New forest och Connemara:)

Mons Lollipop❤️ The one and only

smellcaramell
7/4/15, 6:03 PM
#3

går inte att avgöra såhär över nätet, det är olika från häst till häst och ryttare till ryttare. En ryttare med bra balans kan rida hästar fast denne är rätt lång, en häst som är välmusklad kan bära upp längre ryttare, en "kompakt" häst kan ofta bära upp längre ryttare på ett bättre sätt, en häst med bra egen baland kan lättare bära upp en längre ryttare o.s.v. Jag är 164cm, väger 55-60kg och rider ryska baskjirer på 140-150cm utan problem trots att det är unghästar det handlar om.

smellcaramell
7/4/15, 6:05 PM
#4

tillägg till #3 är att jag även kan "kasta upp" vuxna personer som typ aldrig ridit på dessa hästar utan problem, och dessa personer är alltså 170-185cm långa och väger 70-85kg. Dock undviker jag då de snabbare gångarterna när ryttaren skumpar runt, med en van ryttare skulle man dock kunna rida som vanligt.

TovaochPoppan
7/4/15, 10:30 PM
#5

Tack för svaret:) #3 #4

Mons Lollipop❤️ The one and only

MoonysElin
7/4/15, 11:13 PM
#6

Väldigt individuellt. Jag är 174 och känner mig för lång på en ponny som är 144 men jag började också rida stor häst tidigt så jag är inte van vid ponnykänslan längre. Framför allt beror det på hur ponnyn är byggd och på ryttarens balans och kunskap. Du är ju ganska lång men väger väldigt lite. Så länge du tycker att det känns bra och ni båda trivs är det säkert inga problem!

Annons:
TovaochPoppan
7/8/15, 10:13 AM
#7

Tack för svaret :) #6

Mons Lollipop❤️ The one and only

Upp till toppen
Annons: