Annons:
Etikettridning
Läst 952 ggr
Lucky12
2015-07-02 19:56

Träning av gammal häst

Hej! Jag har en fantastisk svensk ridponny som börjar bli lite äldre ( 22 år ). Han har varit i mina ägor i flera år och har lärt mig massor. Men nu tycker jag verkligen att han förtjänar allt för att bara njuta av livet. Däremot behöver jag några tips hur man kan aktivera en äldre häst så att de får stärcka på sina muskler så att de inte blir stela. Några tips?

Annons:
JoannaLi
2015-07-02 20:02
#1

Vi kör 23-åringen mycket. Tycker att det är perfekt, där han får sträcka ut och springa av sig, men utan att behöva bära på en ryttare, eller gå mycket på volter (som det blir med longering/gärna med tömkörning).

 Annars går jag mycket promenader, men det är ju inte så mycket "träning", men man kan mjuka upp en stel häst ganska mycket av aktiv skritt med benlyft, t.ex. i ris/buskage/över fallna träd osv :)

Tiktak697
2015-07-02 21:03
#2

Rid hästen som vanligt om den mår som vanligt gammal hästar kan gå sönder mer av att bara vara eller trappa ner de vill känna sig nyttiga pch dem är nästan viktigare att hålla igång de dem blir beroende och lättare Stela . Vila kan dem föra på bete eller efter hårdare arbete men rida på som vanligt bör man göra min tävlas fortfarande är 25 och skulle bli så ledsen och trasig av att stå kolla på butterfly flippa levande men ser ut som en trasig gammal travare som någon aldrig fodrat hade de fortsatt rida hästen hadde hon sätt 10 år yngre ibland är de vi människor som påskyndar hästarnas ålderdom

Mvh Tiktak

Lucky12
2015-07-03 13:17
#3

Köras är tyvärr inget alternativ för denna hästen då den kommer bli livrädd. Tack för alla andra tips! :)

Upp till toppen
Annons: