Annons:
Etikettövrigt
Läst 1129 ggr
ILOVEHORSE
4/29/15, 12:20 PM

vad kostar en häst i månan

Hej 🙂

jag går på ridskola och rider ibland på mina kusiners hästar men jag skulle jette gjärna vilja ha en egen häst. Men jag undrar vad det kostar i månan att ha en häst? 

🙂

Annons:
Lizelda
4/29/15, 12:23 PM
#1

Det finns inget fast pris. Vad som helst kan hända med en häst och då måste man ha råd att lösa det. Dessutom är det väldigt individuellt beroende på hur mycket hö de får, hur bra det är och om de får något kraftfoder och andra mineraler.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Gronstedt
4/29/15, 12:25 PM
#2

… och på om de behöver skor eller täcken, var man har stallplats och vilken utrustning man vill ha, samt hur mycket man tränar för instruktör eller tävlar.

EDIT: När jag hade häst kostade det ungefär 3500/månad med stallplats, mat, skor och träning. Veterinär och utrustning kom utöver detta.

Lizelda
4/29/15, 12:41 PM
#3

#2 Medan jag som har hästar hemma på lösdrift som endast äter hö tills gräset vuxit upp och inte rider för någon tränare utan bara lullar runt och myser inte ens lägger hälften av din kostnad. Beror helt på hur man har hästarna och vad man gör med dem.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ILOVEHORSE
4/29/15, 12:44 PM
#4

okej tack så mycket för svaren 🙂

BettaSplendens
4/29/15, 12:55 PM
#5

Det är väldigt varierande på vart man bor. Normalpris brukar dock ligga på någon stans mellan 2000-5000kr för allting varje månad. Det är mycket man behöver tänka på. Det här kan vara saker man behöver om man har en häst man tränar och tävlar med (alltså stämmer inte för alla..) Fodermängd är anpassad för D-ponny. Detta är för ett fräscht stall som ligger hyfsat bra till i Skåne.

Stallplats (kallhyra, ingår utsläpp, insläpp, fodringar. schema helg) - 1920

Strö - 300 (spån)

Grovfoder (hö, hösilage) - 600

Kraftfoder - 300

Hovslagare (ca var 6-8 vecka) - 500

Försäkring - 700

Ridhuskort - 175

Träningar - 600 (1 i veckan)

Tävlingsavgift - 300

Utrustning/småsaker - 200

Veterinär - 

Transportkostnader (hyra släp, bensin till och från stallet, busskort) - 

= 5595 

Detta är vad min ponny kommer att kosta i månaden, MEN det kan helt klart variera från månad till månad, och har som sagt inte räknat med transportkostnader.. Skulle hästen bli skadad/sjuk kan priset gå upp med några tusenlappar.  Det är mycket kunskap som krävs för att ha egen häst. Man behöver inte vara världens bästa ryttare men jag tycker det är viktigt om man vet hur man hanterar en häst, första hjälpen och kan se om hästen är sjuk/skadad. Kanske kan fundera på medryttarhäst? Du verkar ju inte ha ridit så mycket utanför ridskolan, så kan vara ett bra första steg!

ILOVEHORSE
4/29/15, 1:04 PM
#6

tack för tipsen :)

Annons:
[Howres]
4/29/15, 2:50 PM
#7

Jag har min ponny på lösdrift i ett stall i mellanskåne, såhär mycket betalar jag varje månad: Stallplats 1200kr (utsläpp & insläpp & fodringar 3ggr dag samt Ensilage och halm) Hovslagare 1050kr per månad Equiterapeut 1000kr Träning (en gång i veckan) 400kr Kraft foder 159+1200+800kr (detta räcker i ca 2månader) Försäkring 1000kr Utrustning ca 500kr i månaden Ev. Veterinär kostnader Ev. Transport Sen bensin till och från stallet ca 500kr per månad Säger som någon annan, testa att skaffa en medryttarponny först! Du kommer lära dig MYCKET som du kanske inte lärde dig på ridskolan :)

ILOVEHORSE
4/29/15, 8:00 PM
#8

okej tack för alla bra tips 🙂 ska tänka på att bli medryttare

vad roligt att så många ville svara på frågorna 😃

ILOVEHORSE
5/18/15, 5:37 PM
#9

🙂

BettaSplendens
5/18/15, 6:34 PM
#10

Något mer du undrar eller? Har du hittat någon medryttarehäst? :)

ILOVEHORSE
5/24/15, 9:57 PM
#11

ska nog vänta lite med medryttar häst men tack för alla bra tips jag kanske får bli medrytare när jag har gått  lite längre på ridskolan 🙂

Lizelda
5/24/15, 10:13 PM
#12

#11 Det låter som en riktigt bra ide :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: