Annons:
Etikettbeteende
Läst 1102 ggr
emmaaaaa99
2015-04-25 12:33

Häst som bits och sparkas

Vet någon nå övningar man kan göra med en häst som bits och sparkas, speciellt i stallgången. Hon är hur snäll som hälst att rida men i hanteringen är det inte roligt alls. Hon står och trampar och sparkar lite då och då, speciellt när man ska på med sadeln, men det vet jag att många hästar har problem med, någon som har haft ett liknande problem?

Annons:
smellcaramell
2015-04-25 12:37
#1

Är du säker på att utrustningen(speciellt sadeln) sitter som den ska? Låter som att hon känner obehag när sadeln är på så jag får känslan av att den trycker ojämt på hennes rygg. Att hon trampar runt är väl inte helt ovanligt bland hästar, speciellt inte bland hästar som får för mycket energi i sig via fodret. Får hon kraftfoder? Isåfall hade jag dragit ner på det/bytt sort till någon annan som har lägre energi innehåll (om hon klarar att hålla vikten på det).  Har rätt dålig koll på det här med foder egentligen så någon annan kanske kan fylla på men vet att travarna där jag jobbat är jätte hetsiga men de får väldigt mycket kraftfoder också. Hästarna i stallet där jag rider är däremot väldigt lugna och har får "bara" grovfoder :)

emmaaaaa99
2015-04-25 12:43
#2

Inte min häst , men vad jag vet får hon inget kraftfoder, sadeln kan ju va ett problem men när man bara står och borstar henne bits hon och sparkas, hon försöker även preja in en mot väggen och om man ber henne att flytta på sig så sparkas hon :/

Yuuuhanna
2015-04-25 12:48
#3

Först uteslut värk. 

Träna ledarskap så borde du få problemet löst relativt enkelt.


emmaaaaa99
2015-04-25 13:02
#4

Tänkte också på de, men är lite rädd att det ska bli värre på nå sätt ;)

JoannaLi
2015-04-25 14:42
#5

Det låter som klockren smärtreaktion för mig, annars är det enda jag kan tänka mig typ trauma. 

Ta ut någon som kan gå igenom varje liten centimeter av hästen för ömhet, kolla igenom tänder, osv. 

Är det inte smärta, så tror jag som sagt trauma. Då handlar det om att få hästen att lita på en. Jag gör det genom att vara ärlig med hästen. För det första, när jag ryktar, så pratar jag alltid. "Nu ska jag borsta här på magen, ja, där ser du, där var du lerig! Jajamen, all leran ska bort!" osv. Ett rovdjur (som vi räknas som) som är tyst kan vara ett hot. Ett rovdjur som högt och tydligt pratar tänker inte vara ett hot inom den närmsta framtiden eftersom att vi då visar vad vi gör och vars vi är. 

Jag låter alltid också hästar undersöka t.ex. de borstar eller dylikt som jag tänker röra dem med - så länge de vill. Om du vill undersöka hovkratsen i en kvart så måste det få vara okej. 

Nu ska jag säga något, som man får bedöma helt själv om man tror på, och vågar. Det kan vara farligt, och det måste man vara medveten om. Du bedömer situationen själv. 

Om du vill prova det som jag beskriver nu, så läs helst på mer. Hitta din egen uppfattning - eller prata med mig så ska jag försöka berätta än tydligare. Det kan vara farligt att bara ta okända människors ord på att det funkar :D

Jag visar också att jag inte tänker tvinga dem att vara med mig. (Det är bland det första jag gör.) Jag går till ridbanan, stänger ordentligt om oss, tar med en pall in, och så släpper jag lös hästen. Hästen får göra precis vad den vill. så länge den inte är farlig för mig eller sig själv. (Om det är mot mig så markerar jag tydligt att det inte är okej, och så driver jag bort den ifrån mig, med så mycket kraft som behövs.
När du nu har en häst som har sparkat och visat aggressioner förut - ta med ett spö och linor (gärna med kedjor som rasslar - och om hästen kommer mot dig för att vara aggressiv så vrålar du det högsta du kan och tar några snabba, stampande steg mot henne i "attackposition", dvs framlutad, och så vevar du runt linorna/spöet så mycket du kan. Så fort hästen har vänt och tar sig ifrån dig så slutar du och återgår till att vara passiv och neutral.
Ha alltid med godis som counterpoint, för att kunna få tag i hästen igen. 
Naturligtvis, om du är rädd att du inte får tag i den på ett säkert sätt, så släpp inte lös hästen, utan träna då på andra sätt tills du tror att du kan prova.) 

Vill hästen då stå längst bort på ridbanan och totalt ignorera mig, så är det helt okej. Jag visar att den har en egen vilja, som jag tänker respektera. Mitt nuvarande "projekt" var precis såhär - han fick stå längst bort i en och en halv timme innan jag var tvungen att hämta honom för att åka hem. Efter det så har jag en kontaktsökande ponny som är mycket enklare att träna. 

Fullpot på övningen skulle ju vara om du har en lugn och intresserad häst som vill vara med dig, men som inte har några problem med att hitta på något själv heller, men det är mycket sällan man hittar en sådan. 

Har du en mycket stressad och extrovert häst - som är överallt i energi, och springer runt och bockar t.ex., och inte av glädje - så kan det vara positivt att ha med sig grovfoder. Att äta är naturligt lugnande för de allra flesta arter, så att erbjuda henne hö/halm kan vara till stor hjälp. (Det kan det vara även i vanliga hanteringen - jag erbjuder i princip alltid grovfoder när vi göra något passivt, t.ex. jag ska rykta)

Annette
2015-04-25 14:49
#6

Det kan vara så enkelt som att hon är kittlig.

Annons:
Stallflickan
2015-04-25 23:07
#7

En av de snällaste nybörjarhästarna på ridskolan är normalt småsur. När hon sadlas är hon odräglig. När man rider henne är hon hur snäll som helst.❤️

philippazon
2015-04-26 11:38
#8

Antingen att hon är kittlig, men låter mest som att hästen känner smärta. kolla hos veterinären skulle jag säga.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

emmaaaaa99
2015-04-26 12:48
#9

Hon är ganska ny så hon har ju gått igenom besiktning

[exo]
2015-04-26 13:05
#10

Ridskolehäst? Kanske inte trivs med olika personer, om så är fallet.

Cezanne
2015-04-26 23:52
#11

Det kan vara ett sätt för hästen att försöka slippa undan. 

En av mina höll på så när jag köpte henne men jag ignorerade bort det. Jag såg till att hästen inte vann något på att försöka få mig att sluta med det jag skulle göra. Hästen hade gått på ridskola i flera år och lärt sig många knep för att slippa undan krav från människor.

smellcaramell
2015-04-27 00:00
#12

#9 Bara för att hon är besiktad betyder det inte att utrustningen sitter som den ska. Hon kan protestera för att bettet inte är bekvämt, sadeln trycker eller nåt ändå även om hon inte markerar nåt på en besiktning :)

Yuuuhanna
2015-04-27 00:20
#13

En besiktning säger inte så jättemycket faktiskt.

Visst, böjprov och så borde ju visa att problemet inte sitter lederna i benen. Men det kan du ändå inte helt utesluta sådär. Men veterinären går ju inte igenom ex. varje kota samt varje cm av hästens rygg. Många hästar kan ha spänningar i nacke, rygg, kors, bog osv. Ibland på en sida, ibland på båda. Det tar tid och krävs en rutinerad och professionell hästmänniska som kan sin sak. ex. equiterapeut.

Hästen kan ha ont inne i kroppen. Det finns sjukdomar på dom precis som på oss. Det kan vara nästintill omöjligt att hitta/ upptäcka.

Kolla munnen och tänderna! Tänk själv hur en sjukj#vla tandvärk påverkar dig? Där räcker inte en vanlig veterinär oftast. Ta någon som kan mycket om hästens mun och tänder. Det är inte lätt att hitta en sådan. Men det går.

Sen gäller ju sunt vett! Vi kan ju också ha dåliga dagar, va lite stela och ha ont men det går över med tiden och man kan jobba på efter lite längre uppvärmning. Hitta balansen med just din häst. Låt det ta tid.

Hästen kanske är osäker. Har problem med psyket. Är osäker runt nya människor eller så? stressad? Psyket gör mer än vad många tror. Hästar med mentalproblem är nertystat och nervärderat. En häst som mår bra i psyket visar ännu tydligare om den inte gör det i kroppen. Allt faller lättare på plats. Man måste känna sin häst. Samspel - Harmoni.

Är det en ridskolehäst det gäller kan jag inte göra mycket än att beklaga och önska hästen lycka till och att den står på en sk. "bra" ridskola.


Annons:
Upp till toppen
Annons: