Annons:
Etikettridning
Läst 1022 ggr
tovapoppan
4/20/15, 7:54 AM

Hålla i gång min ridning.

Hej! Jag undrar om ni har några bra tips för att hålla i gång min ridning. Det känns som jag börjar tycka det är tråkigt att bara rida och inte riktigt veta vad jag ska göra. Då vi inte har tillgång rill transport så undrar jag om ni har några bra idér hur jag och min ponny ska tycka att det är roligt att rida på ridbanan :)

Annons:
zakkris
4/20/15, 7:56 AM
#1

Följer, har samma problem

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Caf_Roy
4/20/15, 12:16 PM
#2

Ta ut en tränare.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

MoonysElin
4/20/15, 1:27 PM
#3

Sätt upp mål och delmål för vad ni ska klara av vid ett visst datum. Nu vet jag ju inte alls vilken nivå ni ligger på men det kan ju vara allt från att få till en helt rund volt (i någon gångart), en snygg ryggning, mer rundad rygg på hästen, få hästen att gå helt rakt innanför spåret (mycket svårare än det låter!), hålla galoppen på volt, träna på att öka/minska volten etc eller hitta något dressyrprogram som du kan träna hela/delar av för att förbättra dig själv. Be någon filma någon gång per månad och analysera era resultat - har volterna blivit bättre? Är hästen rak innanför spåret? Filma när du rider dressyrprogrammet och hitta delar att träna på där - bättre vägar? Bättre tempo? Du kan också skriva ut dressyrprogram och bedöma er utifrån filmen. Sitsen är ju också ett evigt träningsmoment. Filma eller fota och bedöm vad du behöver förbättra. Lutar du dig framåt/bakåt? Viker du dig i sidan? Har du en armbåge som åker ut? Hitta ett "problem" och fokusera stenhårt på det medan du rider en månad och filma sedan igen för  att se utvecklingen och hitta ett nytt problem. Har du ingen som kan filma så sätt kameran/mobil på en stolpe och filma själv, eller bara känn  efter om det känns bättre. Inget är mer motiverande än utveckling! Lycka till!

tovapoppan
4/20/15, 8:01 PM
#4

#2 ja men dock så bor vi ute på landet och har långt till någon tränare :( #3 tack så jättemycket för tipsen! hur får man jästen att gå rakt innanför spåret? Är inte så jättebra på dressyr men ska verkligen ta användning av tipsen! :)

JoannaLi
4/20/15, 8:16 PM
#5

#4 Du har ingen kompis som rider som skulle kunna spana på er i alla fall? Det tycker jag hjälper, för de kan i alla fall hålla ett kritiskt öga på er :)

Att gå rakt innanför spåret, för mig, handlar om ytterhjälperna. Du stödjer honom på yttertygel, och hindrar honom från att smita inåt. Din ytterskänkel stödjer och hindrar honom från att smita utåt. (Naturligtvis funkar det inte alltid så i verkligheten, beroende på hur vältränad hästen är, men jag strävar efter att bara rida med de två hjälperna :)) Se bara till att du är centrerad och tittar rakt framåt i alla lägen :)

MoonysElin
4/21/15, 9:58 AM
#6

Jag skulle säga samma som #5, ytterhjälper främst för att få hästen rak men sen får man ju också känna efter från häst till häst vad som händer när man provar att rida innanför spåret och sedan korrigera det som gör hästen sned - vilket ligger mycket i att korrigera sin egen sits eftersom det ofta är därför hästen blir sned. Det som hjälper mig är också att titta rakt fram, ta fäste på ett riktmärke långt fram och försöka rida rakt mot det, sedan vända och ta fäste på nytt riktmärke. Då blir det mer att man faktiskt fokuserar på att få hästen och sig själv rak, istället för att få fokus på fel saker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: