Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4832 ggr
smultrondryck
2015-04-18 19:33

Jobbig att tränsa

Hejsan! Jag har en d-ponny som det nästan är omöjligt att tränsa. Han höjer huvudet så fort han ser tränset och om man håller ner huvudet så får han panik. det går inte heller att sätta fast honom på gången för då reser han sig. Om man väl har fått på tränset över öronen så går det inte att få in bettet i munnen. (vi har testat med godis, foder m.m) Vi är ofta fem personer som måste vara med, vilket jag själv inte gillar då det blir så mycket för honom att ha koll på. Det brukar ta nästan en 30 min att få på just tränset. Om någon har ett tips så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde dela det. Hade ju varit kul att kunna tränsa själv🙂

Annons:
[Nathalie.]
2015-04-18 19:51
#1

Min häst är likadan! Jag håller nosgrimman o panremmet på nosryggen, samtidigt som jag försiktigt försöker få in bettet i munnen. Det tar tid.. Men annars kan du väl kontakta en veterinär med denna frågan? För detta är ju inget ovanligt direkt :)

PogoPedagog
2015-04-18 20:59
#2

Har veterinär kollat mun, nacke och öron på hästen? Vilka olika bett och tränstyper har du provat?

smultrondryck
2015-04-18 21:14
#3

#1 För oss så fungerar det inte😔 han drar upp huvudet på en gång eller reser sig. 2# Vi har testar Nova bett, tvådelat och nu har vi tredelat med kopparrör som har går väldigt bra med, när det väl är i munnen… Har också testat olika träns. Men han är också väldigt känslig med grimman😩 + hans vargtänder blev utdragna för ca en och en halv månad sen

Alejalo
2015-04-18 22:01
#4

Men ta en liten paus med tränset och bara öva på att ta på grimman tills han är bekväm med det. 
Man kan också knyta ihop ett grimskaft till ett super enkelt träns, man tränsar som vanligt men stoppar in grimskaftet i munnen, kanske inte smakar så gott för hästen, men det är inte så kallt och hårt. 

Sen kan du testa att lossa bettet från ena sidan och ta på tränset från sidan och sen ta in bettet från sidan, detta funkade på mitt sto då hon också var svårtränsad. 
Det gäller att hitta något som funkar för just den hästen man jobbar med :)

PogoPedagog
2015-04-18 22:06
#5

Jag tycker ni ska undersöka hästen veterinärt först.

Sen kan du prova bettlöst. Prova oxå att plocka bort nosgrimma och pannband, dra bak nackstycket lite extra och sätt ev på ett ludd på nacken. Det behöver ju inte vara just bettet som är problemet utan det kan ju vara resten av tränset. Detta måste du såklart testa lite längre tid så att han vänjer sig vid att det känns annorlunda/bättre med tränset. Får du röra vid öronen och hela huvudet när du inte tränsar?

[Nathalie.]
2015-04-19 08:24
#6

Därför ska du hålla handen på nosryggen så du får mer grepp :)

Annons:
Gronstedt
2015-04-19 10:10
#7

Kolla öronen ordentligt - kan du dra i dem och böja dem utan att hästen protesterar för mycket?  I "mitt" stall finns en häst som har något slags återkommande inflammation i ytteröronen, som ständigt måste hållas efter. När den är aktiv måste man ta av bettet och lägga på tränset "uppifrån" och sedan sätta in bettet i munnen.

Kolla att det inte blivit problem efter vargtänderna (infektion, kvarsittande rester eller liknande).

crystalguurl
2015-04-20 07:11
#8

Jag tycker du kan prova bettlöst, och som #5 :)


Minorca
2015-04-20 19:02
#9

Är ni fem för tränsning? Då blir det en pressad situation för hästen, skulle tro att det blir svårare och svårare för varje gång. Träna att ta ner huvudet på hästen, börja med ett lätt tryck i nacken (som en fluga), öka trycket långsamt upptill det du orka hålla ner med en hand, VIKTIGT men så fort hästen släpper ner huvudet det minsta släpp ögonblickligen tycket på nacken och ge beröm. Det här kan ta tid så se till att du har gått om tid och på en lugnplats när hästen är avslappnad. Om du får att hästen sänker huvudet och släpper trycket så har du övat den här övningen klart för den här dagen, gör om övningen nästa dag. När hästen blir mer van kan du öka träningen per dag. För mej tog det ca 2 månader tills jag hade befast övningen så att jag med två fingrar ta ner huvudet på min häst. Här är en bra artikeltråd om tränsning http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/522c2d958e0e744ad800090d-transa-med-savvy?4d7124ecb9cb462141047d58-1

vissel93
2015-06-03 20:45
#10

försök med att lägga armen mellan öronen och lätt trycka lite ned.

när du ska in med bettet, försök med en godis under, när hästen tar godisen så trycker du lätt in bettet i munnen och hästen.

om hästen nu drar upp huvudet har du handen mellan öronen och trycker ned.

Det funkar skit bra med alla hästar jag någonsin  tränat!

vissel93
2015-06-03 20:47
#11

bettfritt! skulle kunna vara en lösning alltid!

Evelina.J
2015-06-05 14:12
#12

Hästar bråkar inte så utan anledning, antingen är de nått i munnen eller nacken hästen känner obehag. Veterinär borde kolla.

Upp till toppen
Annons: