Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1066 ggr
Rafflan
4/16/15, 11:16 PM

Hästen blev rädd, hundägaren fick betala 700.00?

"Den unga hästen – på väg att bli travhäst – tränades och passerade fastigheten där en hund sprang fram emot staketet och skällde.
Hästens tränare kunde inte förmå hästen att stanna på vägen, i stället skenade den och hamnade i diket och skadades så svårt att den fick avlivas.
Eftersom lagen om tillsyn av hundar och katter säger att man måste hålla koll på sin hund så att den inte orsakar skada, var hundens ägare skyldig att betala för hästen."

"Men nu har Uppsala tingsrätt bestämt att hundägaren ska betala omkring 500 000 kronor för hästen och drygt 200 000 kronor för motpartens rättegångskostnader."

http://www.expressen.se/nyheter/tvingas-betala-efter-hund-skallde-pa-hast/

vad tycker ni om det?

Annons:
LinDajSon
4/16/15, 11:38 PM
#1

Men herrejösses… var hästen inte försäkrad eller? Olyckor kan hända. Om hästen hade blivit rädd för en bil eller cyklist, hade bilägaren eller cyklisten då fått betala flera hundratusen? Knappast. Djur blir rädda, det är sånt som händer. Minns när jag var ute och red islänning och en travhäst kom i full sken med vagnen efter, utan kusk. Min häst satte också av i ren panik, turligt nog var det ingen som skadade sig. Den hästen hade blivit rädd för hjärnspöken om jag inte minns fel, det var liksom inget som hade skrämt den. Och sånt händer, inte minst med nerviga unghästar…

hannaj98
4/16/15, 11:51 PM
#2

Som både ryttare och hund ägare tycker jag det är fel att hundägaren ska behöva betala så mycket. Hunden skällde men som jag förstog det höll den sig på sin tomt. Det är självklart jätte tråkigt men inget mer än en olycka. 

Vad hade hänt om det var en häst på andra sidan staketet i n hage som kom galopperandes och gnäggandes och kanske stegrat och hållit på. Skulle den hästägaren betala då?

Tusen
4/17/15, 12:19 AM
#3

Travhästar är sällan försäkrade. En hund kan man ha inomhus om man kan misstänka att den skäller på förbipasserande. En hästägare är inte ansvarig på samma sätt om en häst utsätter någon annan för skada. Orättvis? Ja, kanske men så är det.

LinDajSon
4/17/15, 12:35 AM
#4

Va, travhästar  hålls väl visst försäkrade? Inte minst om de anses värda flera hundratusen, det är ju tydligen inte en av alla dussintravare vi snackar om här. Man måste vara otroligt korkad om man inte försäkrar en sådan häst.

Tycker att något osar skumt, inte minst med tanke på det där om att den tidigare opererats för lösa benbitar…

PogoPedagog
4/17/15, 8:08 AM
#5

Jag tyckr det är upp till hästägaren och se till att hästen är tillräckligt miljötränad innan den tas ut på tur. Visst hundägare har ett ansvar men hunden var ju inständg på gården så ansvaret borde falla på hästägaren som ger sig ut och kör med en så lättskrämd häst.

Wellcraft
4/17/15, 1:36 PM
#6

Befängt.
Klart att folk ska få ha vakthundar, eller ska vi förbjuda folk från att köpa larmande hundar såsom pomeranian, chihuahua, yorkie? Eller kanske porta dem från deras egen trädgård, pga av att en dåligt miljötränad häst med en omdömeslös ryttare kanske rider förbi?

Hästar har ingenting bland hus & dyl. att göra om de inte klarar av miljön.
I den miljön ingår skrikande/skrattande stojiga barn, skällande hundar, tutande bilar osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Gronstedt
4/17/15, 1:44 PM
#7

Hästen hade ju lika gärna kunnat bli skrämd av ett lakan på ett streck, en port som plötsligt öppnades eller ett barn som rusade fram och ville titta på pålle - skulle det också ha bestraffats? Nä, i den egna trädgården måste rimligen hundar få både springa och skälla.

Annette
4/17/15, 2:13 PM
#8

Det låter helt orimligt. Hunden var ju på inhägnat område, en annan sak om den kommit lös och jagat hästen.

[Wraith]
4/18/15, 7:57 PM
#9

Beklagligt att man ska börja straffa folk för olyckor! Men det är dit samhället börjar luta åt. Hundägare får det svårare och svårare känns det som :( Bara en massa krav och få rättigheter! Ingen bra utveckling!

Upp till toppen
Annons: