Annons:
Etikettridning
Läst 1416 ggr
Anna O.
2015-03-28 21:57

Föräldrar som vägrar..

Jag är 13 år och vill så gärna ha en foderhäst. Varje gång jag får hjälpa till min kompis som har häst, att hämta hästarna ur hagen osv blir jag så lockad! Det ser så mysigt ut, att rida själv, hämta hästen ur hagen, mysa med den o allt! Jag vet, det är ju självklart dyrt men en foderhäst kan väl inte vara jätte dyrt? För övrigt så hjälper jag mina föräldrar med att betala ridningen, det Gör jag bara för att visa min tacksamhet för att jag ens får gå i ridning. Men nu ska jag betala Själv till ett ridläger och det är jag sjukt glad över! Att få betala själv. Iallafall, det med foderhäst.. Det är det att jag vill spendera mer tid med hästar och rida mer. Men min mamma vägrar, blir så himla ledsen.. Många av mina kompisar har foderhästar M.m och det är så mysigt, alltså jag vill så gärna testa på att ha en foderhäst iallafall..

Annons:
LeJ
2015-03-28 22:09
#1

När man har en foderhäst betalar man vanligtvis allt för hästen, förutom kanske försäkringen, men stallplats, hovslagare, veterinärsräkningar och foder t ex, visst finns det dom som har andra upplägg men för det mesta är en foderhäst som en egen häst. Men du kanske kan satsa på att bli medryttare istället. Där finns det också olika upplägg, en del hästägare tar betalt, andra inte. Jag har medryttare som inte betalar i pengar, men de hjälper till på andra sätt istället, t ex åker ut och fodrar och gör tillsyner när jag inte kan.

Zelmabus
2015-03-28 23:58
#2

Med en foderhäst betalar man allt precis som om det vore din egna häst (minus ev försäkring som ibland betalas av ägaren). Du behöver inte betala själva hästen (ex ägaren har kanske betalat 50:000 för hästen). Men ibland tar vissa ut en liten "hyra". Så beroende på vart i Sverige du bor så ja, det är dyrt. Bor du nära en storstad så räkna med från 3000.

Så medryttare någon dag i veckan kanske är bättre, som #1 skrev så finns det vissa som inte tar betalt i pengar. Annars kan 1-2 dagar i veckan kosta ca 500-1000kr/månad. Men det beror som sagt på vart du bor.

Anna O.
2015-03-29 12:17
#3

Får kolla på medryttare då, hos pappa bor jag ute på landet och hos mamma bor jag i stan #2

Hermelini
2015-03-29 17:20
#4

Du har ju bara ridit i 2 år. Ska du inte börja med att kunna lite mer inom ridningen  och teoretiska saker innan du börjar? :):)

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

BettaSplendens
2015-03-29 17:59
#5

Jag hade ridit i 1,5 år när jag fick min första medryttarhäst, var inga problem.. Var 13 år då. Man kan ofta inte räkna kunskap i år, tex vet jag flera som ridit 3x så länge som mig men varken vet mer eller rider bättre än mig. 

Tycker du ska satsa på att hitta en snäll medryttarhäst TS! :) Kommer du, ägaren och hästen bra överens kommer det bli super!

[134643]
2015-03-29 18:22
#6

En medryttarhäst kan vara en idé, men då får du själv gradera din kunskap inom ridning och hästhållning och hitta en häst efter det. Ifall du inte kan hantera hästen i alla tänkbara situationer är det allra bästa om du hittar en medryttarhäst där ägaren kan vara med mycket. Att du inte kan ha en foderhäst förstår jag, det är väldigt dyrt och tidskrävande. Är du sjuk en dag kan det ju eventuellt vara dina föräldrar som får åka ut och mocka och göra mat, och det är det långt ifrån alla föräldrar som vill.

Annons:
Anna O.
2015-03-29 19:02
#7

Ja, absolut.. Vi ska kolla på medryttarhäst nu #6

Rafflan
2015-03-30 21:53
#8

Foderhäst sätter stort ansvar på dina föräldrar och dem kanske inte kan eller vill ta det ansvaret.

Bättre med medryttarhäst då :)

Anna O.
2015-03-30 22:10
#9

Yes, letar efter medryttarhäst :) skulle ni inte kommenterat att det var bättre med medryttarhäst så skulle jag aldrig ens tänkt på att ha en medryttarhäst. Tack så sjukt mycket allihopa!

Hermelini
2015-04-01 17:22
#10

Lycka till med att hitta en passande häst ;)

Själv söker jag också efter en medryttarhäst

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

Anna O.
2015-04-01 20:27
#11

Har hittat än, ska dit o testa att rida på söndag! #10

Upp till toppen
Annons: