Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 4110 ggr
axa
2015-02-07 22:12

Avramlingar - tråd

Hur många gånger har du ramlat av? När och hur gick det till? Lägg gärna in en video eller en länk!

Håll tråden uppdaterad👍

Annons:
axa
2015-02-07 22:49
#1

Själv har jag ramlat av sju gånger under åtta år på hästryggen.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Första gången var ute i skogen när jag var liten och ponnyn började bocka på stället och jag flög in i en mindre sten. Varför han bockade var för att vi hoppade i skogen och han blev lite för taggad när de andra hoppade och inte han. Var så länge sedan att jag inte kommer ihåg när det var, kanske fyra, fem, sex år sedan? Skadade mig inte alls, blev lite chockad bara. 

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Andra gången jag ramlade av var på en ponny när jag skulle fatta galopp, denna hästen var (och är) känd för att bara kunna slänga upp baken och då finns det inget man kan göra. Skadade mig inte heller här inte ens chockad eller något. Var väl fyra år sedan kanske? 

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Tredje gången var på min medryttarponny i december 2014. Hon är sex år och den mest underbaraste och skulle aldrig göra något dumt och den här gången red jag barbacka och skulle sakta av från galopp och i skritten så gled jag bara av- duktig man känner sig! 

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Fjärde gången var på samma medryttarponny som tredje fallet och då gjorde hon inte heller något. Barbacka igen och jag skulle ta av hennes ridtäcke (jag satt då på hennes rygg) och hennes svansrem ville inte släppa och så tog hon ett steg framåt och så tappade jag balansen och föll. Väldigt kul och hon bara stod där och tittade på mig som "varför ligger du där nu då?". 

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Femte gången var i januari 2015. Hoppning i ponnycups match mot en ridskola som heter Hufvudsta borta på en häst jag aldrig ridit. Jag red en häst som heter Gipsy Carol och i slutet av banan tappar jag balansen helt efter hindret och där ska en tvär sväng komma. En meter efter mål så ramlar jag av, överlycklig för att jag kom precis över mål, skadade mig inte. Här kan du se den avramlingen.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Sjette gången av idag (7/2 2015).

Jag red en femåring jag aldrig ridit förut och allt gick super men i galoppen gjorde hon glädjeskutt/bocksprång kan man säga (ärligt talat är jag osäker om vad som hände men hon brukar göra så), kan få video snart då min instruktör tyckte det såg så fint ut att hon började filma, men sedan så vart det ju inte som planerat så att säga! Men jag klarade mig med lite lite hals, nack och huvudont som snabbt gick över och jag satt upp och fortsatte rida passet fullt ut.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Sjunde gången var också idag (7/2 2015)

Red min medryttarhäst (en annan än tidigare nämnd). Skulle sträcka mig lite nedåt mot en pall och hästen blev rädd och stack i full galopp. Hade inte så mycket till val än att ramla av då jag tappade balansen i sitsen eftersom jag när hästen vände sig om för att sticka var nere i obalans och jag inte ville dra henne i munnen och ha tyngden av hela mig i hennes mun så jag släppte tyglarna och stigläderna (jag hoppade inte av hästen frivilligt, utan skulle ju förr eller senare ändå ramlat av även om jag klängt i tyglarna) men iaf så gick det bra här med men landade på svanskotan och har riktigt ont men det är bara att bita ihop för imorgon ska man upp i sadeln igen o tävla!

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

JoannaLi
2015-02-07 23:07
#2

Jag kan också säga 7… Förlåt, 8, på rak arm! 

1: Avslutningsdag efter min första termin på ridskolan (nyfyllda sex år). Vi skulle skritta barbacka en runda i skogen, och ponnyn bakom "min" bestämde sig för att den var uttråkad och tjuvnöp min gamla tant i baken. Ni kan ju tänka er vad som hände. 

2: Typ 8-9 år? Ponnyn jag red under ridlektionen fattade galopp, och lyssnade inte på mina inbromsningar, så lilla jag fick panik och rullade av hästen. Bokstavligen talat. Not even kidding. ^^

3: Jag hade ridit över en snötäckt åker med medryttarhästen, som då hade vaggat/skumpat/hoppat rätt rejält. Sitter kvar utan problem, tills han kommer ut på nyskottad väg, och tar ett steg framåt. Då trillar jag. Once again, not even kidding :D

3: Red på ridbanan med en annan medryttarhäst som inte är rädd för något utom skotrar, icke-gula traktorer och färgen gul, när grannen drar igång och börjar varva sin skoter 10 meter ifrån ridbanan. Jag far av efter ett par varv av sken.

4: Red ut med den andra medryttarhästen. En av Moppekillarna kommer på skoter, vrålar förbi oss i full fart, ungefär 40 cm ifrån oss. Hästen blir rädd, jag far av, han fortsätter köra, jag är på väg ner i en extremt ström kanal. 

5: Jag skulle sitta upp barbacka på en unghäst. En traktor tutar. Hästen blir rädd. 

6: Jag skulle sitta upp barbacka på en unghäst. Hästen blir rädd igen. 

7: Jag har hämtat en sadel och ska sitta upp på en unghäst. Hästen blir rädd igen. (Jag försökte inte mer den dagen.)

8: Jag ska sitta upp på en unghäst med sadel. Hästen har negativt associerat uppsittningen. Hästen blir rädd. Jag dråsar i backen, och åker till akuten ett par timmar senare för att kolla upp eventuella bäckenfrakturer. 

Det började lite glatt och roligt där, och sedan blev det bara mer och mer deppigt :D

kampfrieser
2015-02-08 04:17
#3

Otaliga gånger, minns egentligen bara händelseförloppen de gånger jag fått ordentligt ont eller blivit skrämd för att det kunnat gå illa.

Tidigaste jag minns: Är 10, rider min arab i en organiserad ritt och vi rider på led. Framför mig har jag en fjording vars ryttare jag är bekant med. Ritten går fint fram tills dess att vi närmar oss samlingsplatsen igen börjar fjordingen av någon anledning skena och sätter sprätt på min annars så ärliga och trygga valack. Vi kör ett par varv på det stora fält vi är på bakom den där förbannade fjordingen - som uppenbarligen tyckte det var kul eftersom han börjar sparka och bocka. Givetvis min med och helt oberedd får jag en gratis flygtur och kraschar tyvärr så axeln går ur led.

Är 12 år, hoppar en relativt ung förmåga. Hon får syn på något fint i avgrunden precis i avstampet och liksom tvärstannar där medans jag får hoppa hindret själv och river såklart med ryggen. Resulterade i mycket ont.

12 år igen. Vinter och sol, ser fram emot en helt fantastisk ridtur. Broddad häst och glad i hågen skrittar vi upp emot rundan vi ska rida medans närliggande byggnad känner för snöras, givetvis bakom oss dessutom. Hästen blir rädd, jag får åka stigbygel.

16 år. Rider en kompis nordsvenskar en sommardag. Barbacka på de breda ryggarna, sitter som i en fåtölj. Av någon anledning glider jag av i slow motion när min pålle trampar lite snett på en sten. Jätteklantigt.

25 år. Har min nuvarande häst vilken jag skolar lite. Vi har hyrt en paddock för vi ska nämligen göra något jag saknar att göra - hoppa! Hon tycker det är jätteroligt, men hon är ingen stjärna på det men det spelar inte så stor roll. Vi börjar med två bommar på marken bara. Att trava över liksom. Går hur bra som helst förutom att madame är lite väl pigg men det har väl ingen dött av. Ändrar avståndet lite för att galoppera över bommarna. Runt om paddocken ligger det hagar som ägarna lånar ut till djur i närheten under sommarbetet för smidigt underhåll, ingenting ovanligt, inget vi inte sett innan så jag tänker liksom inte på det. Har en ambitiös häst som gärna hoppar groda över bommar, så i samma stund som vi landar efter sista bommen vill jag gärna fortsätta ut på spåret i vänster varv så jag begriper inte alls varför hästfan tar ännu ett hopp - fast åt höger. Det resulterar i att jag hamnar på marken. Inser snabbt att under tiden vi ridit upp till bommarna har det dussin kor som går i hagen bredvid blivit nyfikna på vad vi sysslar med och står alltså och trycker vid staketet på rad för att beskåda. Otippat för min nervösa häst, såklart. Ingen större fara förvisso, eftersom hon står ett par meter ifrån mig med sänkt huvud och glor på mig som om jag vore dum i huvudet.

Jag är fortfarande 25 år så det var den senaste gången.

MirakelBetty
2015-02-08 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kommer inte ens ihåg varje gång. Det är MÅNGA 😂

Av de gångerna jag kommer ihåg: 

På ridläger, rider ett haflingersto som är väldigt mycket för stark för mig. Kommer inte ihåg hur gammal jag var, men gick i lågstadiet. 
Hon är väldigt envis, kan lätt få för sig att bara dra och bryta sig loss. Jag, envis som en åsna och gillade när det gick fort fick alltid rida henne och de andra ridskolehästarna som var "busiga". 
Det var sista lektionen för dagen, sen eftermiddag och vi skrittar av i en paddock och alla var nöjda då vi hade både hoppat och ridit dressyr och det hade gått toppen.. Rider med min syster som hade ett nervvrak till häst som var rädd för ALLT och min kompis som rider en nordis som var rätt nervig. 

Vi är iallafall längst upp alla tre och pratar med varann när det prasslar till i buskarna och syrrans häst får panik och skenar neråt, varav dom två andra naturligtvis följer efter. Min kompis ramlar av halvvägs igenom paddocken, syrran parerar sin häst så den fortsätter på spåret, stannar tillslut med henne på. 

Min häst skenar och jag försöker att svänga runt henne på en volt eller iallafall få henne att inte springa in i staketet tills jag får för mig att "shit hon tänker hoppa". 
Slutar att svänga och driver istället på och försöker få henne att höja huvudet så hon kan taxera. Framme vid staketet drar hon av en tvärnit såklart och jag svimmar när rumpan lättar från sadeln. Vaknar i diket bakom staketet och får veta att jag gått ett varv runt den nedersta staketstolpen, rivit med mig den och sen ner i sumpdiket där min fot vridits åt fel håll. Fullföljde ridlägret, men på en häst som inte behövde så mkt drivning då min fot gjorde djävulskt ont :P 
Mitt eget fel, men var rätt brutalt xD 

Sen ramlade jag av på min egen ponny (se den kanske inte så vackra men ac så söta lilla hästen på bild)  när jag var ute och red i skogen och hon fick panik, vände och skenade i ett par kilometer i nedförsbacke och tänkte hoppa över ett dike som var typ hur brett som hellst och då tänkte jag typ "fuck this shit, I'm outta here" när jag fortfarande hade 0 styrning så jag gjorde det briljanta draget att hoppa av självmant i farten. En hjärnskakning senare märkte jag att det inte var nån superbra idé. 

Samma ponny, som skulle bli dressyrhäst. Instruktör råder mig att börja rida med sporrar (kommer ej ihåg anledningen riktigt). Sitter upp, och i samma millisekund som jag ska be om framåt march, the pony goes rodeo. Ramlar av efter typ 5 sekunder som kändes som 5 timmar och red därefter fram utan sporrarna och satte på mig dom när vi skulle komma till "riktig" ridning (då gick det hur bra som hellst, när hon spänt av och så) . :P

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

LeeKnow
2015-02-08 22:43
#5

Minns typ inget men.. de gånger jag minns iallafall

Var ute på barbacka tur med mitt russ när jag var ca.. 8-9 (?) kom upp på gården och skulle hoppa av men så blir han jätterädd för att våran hund, som låg och sov bredvid, helt plötsligt rörde sig.   Så åkte av, minns att jag blev jätterädd och ledsen och inte vågade rida mer.. 

Ca 9-10 år. När jag skulle rida russet, syrran cyklade med.  Nånting var läskigt eller nåt så han hoppade åt sidan och jag åkte ner i backen, på ett ställe där de hade lagt stora vassa stenar.. 

Ca 11 år. Red på ridskola, galopperade och hästen gjorde nåt med bakbenen,(spark?) varpå jag åker av och får lätt hjärnskakning.  Vågade aldrig rida där mer efter det, och har varit rädd för galopp enda sen. 

ca. 11-12 år. Red russet för en dressyrryttare, han var lat och blev sur för allt. skulle galoppera så la på spöet för han ville inte lyssna. Han sparkar så jag åker framåt och gummisnodden på stigbyglarna går av så jag åker av.

Vår 2014, 13 år. Red morfars varmblod tillsammans med mammas kompis och skulle gå över en järnväg. Hästen vill inte utan slänger sig snett bakåt varav jag åker ner mellan rälsarna på all hård sten. Hamnade på vänster sida och fick såpass ont i höften att jag fick bli hämtad och nån annan fick ta hästen och rida hem. Sen dess har jag haft ont i svanskotan, har även fått större problem med höfterna än jag hade innan. 

Vår/sommar 2014, 13 år.  Skulle ta en barbackatur och visa en kompis att hästar inte alls är särskilt farliga. Ponnyj*veln skulle absolut vända hem, vänder och galopperar ett par steg. Jag åker av på marken som fortfarande var frusen och stenhård -.-

Mamma har även berättat att när jag var ca 6 år och vi brukade låna en shettis, att jag åkte av henne och hon ställde sig på min hand. så mamma trodde att alla benen in handen skulle vara brutna men jag klarade mig utan en skråma :)

Carronella1
2015-02-11 13:27
#6

Jag har åkt av 2 gånger utav mina 7 år på hästryggen. 

1. Första gången var förrförra sommaren (2013). Jag åkte tills n kompis och skulle rida hennes egna häst. Jag hoppade först ett litet hinder sen ett lite större hinder x antal gånger. Sen tänkte jag: Jag hoppar en gång till… Då boom… så låg jag på marken. Hästen Nellie stegrade och bockade då hon tydligen hade blivit rädd för en traktor. Jag landade på knäna så att jag skrapade upp knäna något otroligt. Jag slutade nästan aldrig blöda. 

2. Andra gången var i sommras (2014). Jag var på ridläger och då så red vi ut. Vi skulle galoppera på en äng. Då började hästen Cummin bocka och slänga runt så att jag trillade av. Men som tur är så ramlade jag av och landade på fötterna så ingen skada skedde.

Djurälskaren Hjärta

Annons:
Miliimli
2015-02-11 13:34
#7

Hmm.. fler gånger än så här men här är 5 jag minns: 1. Gammal gammal islandshäst som jag lärde mig rida på, red barbacka i hagen och han snubblade och gick ner på knä. Totalt oförberedd och ingen manke som tog emot så hästens hals blev plötsligt en rutchkana och jag landade stående med fötterna på varsin sida hästens huvud. 2. En annan islandshäst i samma stall, var ute och gick med en kompis och en annan häst men bestämde oss för att rida tillbaks istället för att gå. Hjälpte upp kompisen på sin häst och låg raklång över ryggen på min när kompisen glatt travar förbi och i misstag snärtar till min häst i ansiktet med sitt spö. Min häst blev såklart skrämd och sprang iväg med mig fortfarande liggandes som en säck potatis över ryggen. Gick bra på rak väg men i första kurvan flög jag av och landade i en häck. Jag klarade mig fint men hålet i häcken syntes ännu för några år sen ^^ 3. Red (återigen barbacka) på ett russ, skulle trava över ridplan fram till kompisarna vid vägen. Plötsligt tar russet ett megasprång åt sidan och jag fortsätter rakt fram. Slog i svanskotan så resten av den ridturen var inte så skön… 4. Red in en ungponny för några år sen och var ute på en tur. Obefintlig manke även på denna ponny och efter en galopptur märkte jag att sadeln glidit allt för långt fram. Skulle hoppa av och rätta till men missbedömde hur långt fram sadeln faktiskt hamnat. Tog stöd där jag trodde manken skulle vara men det slutade med att hästen sänkte huvudet när jag la min tyngd på halsen istället. Gjorde en fin kullerbytta över halsen på ponnyn och landade sittandes i snön. Kompisen som var med skrattade så hon nästan föll ur sadeln hon också.. 5. Jag kan inte hoppa, alls, men av någon anledning var jag plötsligt anmäld till en hopptävling på ett nordsvenskt sto jag red. Allt gick fint de första hindren men sen brallade den annars kolugna hästen till ordentligt och hoppade dubbelt så högt som hon behövt och bockade flera gånger när hon landade. Flög av i en vacker båge och landade på nacken. Hoppade resten av banan felfritt men vad hjälpte det? :) Hade rätt ont i nacken några dagar efteråt men skadade mig inte allvarligt i alla fall.

[RC1393]
2015-02-11 14:43
#8

Senaste två gångerna skedde under de senaste tre gångerna, kanske ramlat av 5 gånger totalt tror jag (fast varit nära väldigt många gånger!).

Senast var det en ridskolehäst som inte kunde hålla ihop bogarna i svängarna. Vi hoppade väldigt svåra vändningar så jag tappade balansen, tryckte iväg hästen åt rätt håll men fortsatte själv åt fel håll så jag parkerade ansiktet i ridhusväggen😂 Snäll som hästen var så stod han kvar och undrade vad jag höll på med!

Gången innan dess så var det mammas arabsto. Det var bland de första gångerna jag red henne och jag for ut på en ridtur. Uppför en backe skulle vi trava men hon ville galoppera så jag gjorde en förhållning så att hon inte skulle dra iväg. Cemaala är väldigt känslig, i början känsligare än nu, så jag var för hård med henne så hon vägrade gå framåt och reste sig istället. Vi gick omkull och hon landade troligtvis med någon lättare kroppsdel på mitt ben, för jag hade väldigt ont i ena benet efter det. Har en blackout på ungefär en timme efter det, fick en hjärnskakning och har ingen känsel på en fläck på högra tinningen sedan olyckan men det gick bra. 3 år senare börjar jag vara så pass säker med Cemaala igen så i helgen ska vi på markarbetsträning! Visst kan uteritter vara väldigt läskiga fortfarande men det är för att jag ridit henne så lite så jag har inte hittat alla spakar än😊

unnizack
2015-02-12 08:57
#9

Har ramlat av fyra gånger under ungefär fyra års ridning Första gången skulle jag rida ridskolans snällaste ponny. Jag hade inte de största kunskaperna och inte den bästa balansen. Så helst plötsligt gled jag bara ur sadeln och drog på mig en spricka i höger överarm. Klantig man är ;) Andra gången skulle jag rida en haflinger på ridskolan. Vi skulle hoppa och jag hade tydligen ojämna tyglar, så jag tappade balansen i hoppet och ramlade av. Lite chockad, men var uppe på benen innan ridläraren hunnit fram Tredje gången var hos min bästa vän med hennes islänning. Vi skulle rida barbacka och jag skrek till min kompis att jag skulle ramla av lite på skämt. Självklart tappar jag balansen helt och druttar i backen typ 15 sekunder senare Fjärde gången var i somras på mitt ridläger. Vi var nere på hoppbanan, och vi hade hästbyte. Red en haflinger även då. Denna haflinger var dock mycket annorlunda mot hästarna jag brukar rida, och bättre blev det ju inte av att ponnyn framför helt plötsligt blev rädd för något. Han skrämde upp min och en annan tjejs hästar. ingen av oss lyckades sitta kvar. Tjejen vars ponny blivit skrämd for i backen och fick ett otäckt skrapsår på armbågen. Min häst saktade av till snabb galopp och tvärnitade, så från att sitta rätt stadigt i skenen drösade jag i backen. Inget hände förutom att jag blev ordentligt chockad och fick lite ont i ryggen om jag minns rätt. Den tredje tjejen vars ponny också blev skrämd av den första ponnyn åkte också av, men hennes ponny han till stor del stanna innan hon åkte av, så hon skadade sig minst

RomDoll07
2015-02-13 02:35
#10

I år blir jag 22 år, har då ridit i 16 år och ramlat av 26 gånger. Jag kom på efter typ 10 avramlingar att jag borde skriva upp alla mina avramlingar så nu har jag en komplett lista med detaljer om när, var och hur de gick till, himla kul att läsa ibland. Får se om jag kommer upp i 99 nån gång ;)

Har tur nog gått bra nästan alla gånger förutom några mindre skador och en tur med ambulans till akuten efter en hjärnskakning och en lätt axelskada. Men 1 sjukhusbeök av 26 avramlingar tycker jag är helt okej.

Maleficum
2015-03-19 22:32
#11

Har tydligen tillat av 6 gånger under 21 år av ridande.

1. Hade precis börjat rida och en fågel i ridhuset skrämde hästarna så dem börja gallopera åt alla håll. Satt kvar ända tills ena foten gled ur stigbygen och jag helt enkelt gled åt sidan. Red min favoritponny Pix. Var ända gången jag trilla av på den ridskolan (red där 4 år).

2. Hade ridit några år på ny ridskola och red en ungponny ute. Hon blev rädd för en lastbil och jag hamna fram på halsen på henne, hon blev rädd för mig så istället för att försöka skramla mig tillbaka släppte jag och damp fint ner på rumpan. Ponnyn hette La Lune.

3. Samma ridskola. Red barbacka på en stor häst och under en gallop kom det två bin eller getingar och surra runt hennes huvud och hals så hon kasta sig åt sidan och jag gled av. Har för mig hästen var Ebba.

4. Fortfarande samma ridskola. Red en häst som för tillfället varit lite knäpp på lektionerna. Blev runtbockad fem varm på volten innan han helt vände i ett bocksprång och jag helt enkelt fotsatte rakt fram. Han hette Tori II. Så tre gånger på den ridskolan (red där ca 7 år).

5. Ny ridskola. Red en liten häst som mest blivit körd innan. Hon hade jättesvårt att svänga åt vänster och ju mer man tog i vänster tygel desto sömre gick det, sluta med att hon galoppera med mig rakt i väggen och i sista stund vände så mitt knä fastna mellan henne och väggen, blev fint avskrapad bakåt och landa på fötterna. Knät svullnade och hade problem rätt länge efteråt. Hästen hette Baska och fick senare avlivas pga en benskada som inte gick att fixa. (Red där i ca 4 år).

6. Ytterligare ny ridskola. Inte ridit där superlänge och jag hoppa en liten häst. Han var lite oberäknelig och kunde hoppa av helt plötsligt långt före ett hinder. Hade knappt hoppat på tre år och tappa helt balansen och när han svängde skarpt efter hindret åkte jag av och han råka trampa mig på foten. Hade ont i den ett tag efter. Han hette Killawara. (Hittills ridit där i 5 år och rider där fortfarande).

Sen har jag varit nära på att ramla av flera gånger. En gång vägra hästen hoppa och stanna men snäll som han var stod han still och jag föll så jag höll emot mig mot hindret och kunda klamra mig tillbaka i sadeln innan jag föll i backen.
En gång gallopera vi i skogen och hästen jag red snubbla och hoppa åt sidan. Har varit nära flera gånger att åka av på unghästar om kastat sig åt sidan men haft turen att sitta kvar alla gånger hittills.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fantomruss
2015-03-20 06:54
#12

Ojoj. Vet inte hur många gånger jag trillat av, men nu börjar det bli längesen sist. Ingen av mina avhandlingar har dock varit särskilt farlig, så jag kan ju dela med mig av dom skojigaste. Red mitt russ tillsammans med min kompis som red en arab. Han stannar plötsligt så vi står nästan i honom. Då börjar han bajsa. Snön runt är nästan meterdjup så russet vill inte flytta sig. Därför lutar jag mig bort för att inte bli nerbajsad, och det blir så mycket lutning att jag glider av och rakt ner i snön… Andra gången var också en avlutning. Vi ska galoppera upp för en backe men mitt russ vill verkligen inte. I vägkanten växer några buskar så jag försöker bryta av en kvist. Då kommer mitt russ på att hon ju kan ta ett skutt åt sidan. Jag fortsätter hålla i busken och glider alltså av… Jag har dock aldrig trillat av och skadat mig värre än ett skrapsår.

smellcaramell
2015-03-20 12:41
#13

1. Red en så otroligt seg ponny på ridskolan när jag var liten, man kunde knappt få fram han i trav! Den lektionen var det hoppning och jag lyckades få igång han i galopp, i bra tempo! Jag var helt överlycklig när jag kom mot hindret på långsidan, sedan tvärnitade han precis när jag ställt mig upp i fältsits och självklart for jag framlänges o landade på rumpan framför hindret

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

2. Red barbacka i "damsits" på ridskolan, gled av i traven precis som resten som red i min grupp, hah,

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

3-5. Min envisa medryttarponny bestämde sig för att nä, nu ska vi inte gå på stigen mer och hoppade rätt in i skogen, över en stock, under en gran och sedan hängde jag på sniskan och höll på att krocka i ett träd så kastade mig av, sedan stod hästen o klia rumpan mot ett träd(eksem), jag hämtade han tog ut han på stigen och gjorde om samma procedur igen.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

6. Samma medryttarponny och jag skulle hoppa ett rättuppstående hinder på ca 1-1.10m. Precis innan hade vi hoppat samma hinder fast 95cm-1.05m utan problem men denna gång tvärstannade han typ med mulen på bommen, så jag satte mig ner i sadeln igen och tänkte lägga en volt och ta det igen, då hoppade han, från stillastående med mig sittandes i sadeln. Jag flög fram på halsen och i landningen for jag av.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

7. Red en annan häst som är livrädd för att bli ensam, tvingade kvar han på ena sidan av en bäck då han kommit för nära de andra hästarna i galoppen innan. De andra hoppade då över bäcken, min häst fick panik, rushoppade över bäcken, tog ett galoppsprång och sedan blev det en fin bockserie som gjorde att jag flög framför sadeln och landade på hornet på westernsadeln, övervägde att hoppa tillbaka i sadeln, men hade så j**la ont i rumpan så la mig på marken istället.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

8. Jag och min medryttarponny red ut förbi en äng, ponnyn ville galoppera på ängen, det ville inte jag, så vi hamnade någonstans i mitten under ett träd där grenarna slog av mig.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

9. Red barbacka på en av unghästarna i stallet, galopperade längsmed en äng med två hästar framför(vi hade nästan inget avstånd mellan hästarna) första hästen blev lite rädd för en sandhög, andra hästen vart väldigt rädd för sandhögen o hoppade ut på ängen och min häst blev livrädd och hoppade långt ut på ängen, och jag hade ju inte sett sandhögen så var inte alls beredd o ramlade av.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

10. Red barbacka på min nuvarande medryttarponny, red en av våra "vanliga" rundor, men denna gång hade någon tydligen satt upp en fårhage efter vägen och när det kom en flock får rusande mot oss fick min häst panik och gjorde en helvändning och galoppera iväg. Jag försökte stoppa han men då blev han sur och bockade tills jag for av(Enda gången jag verkligen gjort illa mig, fick en blödning i höften som tröck på ischasnerven o kunde knappt gå).

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

11. Samma ponny som ovan blev sur när vi ridit ut ca 20 min och red ovanför gården utan att gå ner till gården, så när vi kom till en äng som var lerig galopperade han nedför den, sedan när det blev plant blev det en fin bockserie i kanske 20 meter innan vi kom till ett dike som jag trodde han skulle hoppa över så ställde mig upp i fältsits, men istället tvärvände han och jag landade på rygg på ängen o såg hästen galoppera iväg hemåt.

–––––––––––––––––---–––––––––––––––––––––––––––––––––

Kan väl tillägga att jag aldrig gjort illa mig så jag behövt uppsöka läkare och de två sista gångerna när jag faktiskt haft ont ett tag efter hade jag kunnat undvika det om jag bara tagit på mig en säkerhetsväst.. och kanske en sadel ;)

Annons:
Belldur
2015-03-21 15:11
#14

Jag själv har ingen koll på hur många gånger jag ramlat av.  Ser det mer som ett bra sätt att lära sig hantera olika situationer som hästen kanske känner sig otrygg i. Det blir roligare när man tänker så och man känner att man har nått positivt utav det.

Wellcraft
2015-03-21 17:53
#15

Brukar aldrig ramla av.
Har ramlat av 3 gånger, och då har jag ridit i hela mitt liv, haft galopptävlingar, hoppat högt, ridit till problemhästar, råkat ut för mycket sken, stegringar osv. Med andra ord har inte mitt ridliv varit särskilt riskfritt.

Första gången var när jag skulle tävla en väldigt het & pigg häst i hoppning första gången, allt gick jättebra men hon tvärstannade dock efter en oxer, precis efter hindret. Jag flög över halsen, landade på rumpan men det gick bra.
Andra rundan lyckades vi dock med felfritt!

Den andra gången hoppade jag terräng  med en busig haffe, mot ett högre hinder börjar han larva sig, bocka & sparka bakut, varpå jag (barbacka) glider av helt lugnt, inget händer tills jag får en spark i huvudet.
En stor kraftig haffehov i huvudet är sällan kul, hjälmen sprack i småbitar och vi hittade inte ens alla bitar av den..
Min syn började nästan direkt att rubbas (sprang svarta myror för ögonen typ), mitt enda val var att hoppa upp igen och galoppera i fältsits tillbaka hem (var inte så långt, tack och lov).
Därvid nekades vi ambulans (skulle ta för lång tid) så vi fick åka i ilfart till sjukhuset med egna bilen.
Sen svimmade jag av och minns inte mycket mer än att sköterskor & läkare försökte hålla mig vaken.
Jag klarade mig utan större skador, högsta gradens hjärnskakning tog jag hem dock :p Två dagar senare var jag helt återställd och åkte för att rida min pälskling igen, är så glad att jag inte blev rädd efter olyckan.. Men har nog med att göra att det varken var mitt eller hästens fel att de skedde.

Tredje gången fick jag en kronisk skada.
Jag höll på att omskola ett varmblod.
Han kunde vara lite knepig vissa dagar (har man gått på travet, blivit ryckt & sliten i, samt misshandlad så..) och just denna dag var han otroligt svår, svårare än han varit under hela året.
Jag förstod inte alls vad det var frågan om, red barbacka & bettlöst som han annars brukade föredra. Kort sagt så "exploderade" han till slut, stängde av och lyssnade inte på mina hjälper utan plöjde genom en liten skogsdunge & ut på ett fält i fullt sken (ett varmblod skenar inte långsamt), ute på fältet fortsätter han tills han hoppar rakt åt sidan (anledning okänd) och där halkar jag av.
Jag landade rätt på nacken och i den höga farten slungades jag därefter flera meter.
Den kvällen kunde jag inte röra nacken, det gjorde inte ont men jag kunde inte styra den- som om jag inte hade muskler. Huvudet hängde på sidan då jag inte kunde bära upp det och efter röntgen och undersökningar konstaterades det.. whiplash samt en liten instabilitet i översta nackkotorna.
Skadan plågar mig fortfarande ibland, gör så ont att jag får migrän.. Synd att det är så lätt hänt att åka på whiplash.
Här tvingades jag att sluta träna problemhästar & omskola, min kropp höll inte för de busiga hästarna och min läkare gav mig strängt förbud.

Började istället på ridskola igen några år och byggde upp nya muskler med sjukgymnastik, nu har jag en medishäst som är rätt busig, men inte någon avkastardrottning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

smackisoblacky
2015-03-22 20:23
#16

Har ramlat av 51 gånger på ca 7 år! Oftast var det nog de där klassiska "över halsen" avramlinga! Kommer inte i ihåg alla men ibland fick någon häst eld i baken och bocka iväg 😂 Ramlade mest av i början!

Kram / @Ruth_thebunny

Mowglie
2015-04-06 10:23
#17

Min första "avramling"(tror jag, det var ju 10 år sedan)  var nog när jag hade fått en privatlektion i födelsedagspresent(Var runt 5 år) och min ledare hade glömt spänna sadelgjorden ordentligt så när vi skulle trava gled sadeln åtsidan, och innan hon han säja oj" så var jag i backen x) Riktigt failat men det måste ha sett kul ut.

Min värsta var nog när jag var omkring 11 och red en av ridskolans snällaste hopponnyer(Detta var under min period när min häst var på strömsholms…), vi skulle då hoppa och vi började med runt 50 cm. Jag trodde då förstås att Robbie(som han hette) skulle hoppa drygt 51 cm, men jag hade såklart fel x) Han hoppade typ 1m sa min ridlärare när jag kom upp på hans rygg igen. Jag hade ju förberett mig på ett lägre hopp så när han är i luften åker jag av med huvudet först in i ridhusväggen och tuppar av en minut… Men ingen skada skedd ;)

Min roligaste måste ändå varit när jag red med en kompis(denna gången på min häst xD) på en äng och vi låter hästarna galoppera lite, men min pålle(Vid namn Sause) blev plötsligt hungrig och tvärstannar när jag fått upp honom i en "full fart framåt galopp". Han böjer ner huvudet och då kan ni bara gissa vad som händer. Såklart så voltar jag över honom och lyckas landa på baken, sittandes med benen framför mig. Min kompis Alex skrattade och höll på med och ge mig kommentarer som: "Jag visste inte att du går på gymnastik" och "Jag gillar daimtårta mest".

Jag har ett par stycken fler, orkar inte berätta om alla eftersom jag har ramlat av runt 90 gånger på ca 12 år. Men några kan ni få ;D

Okej, den här är bara helt failad.  Jag skulle rida barbacka en gång på min b-ponny(var runt 6?) och jag kommer inte upp x) Pappa då som var med mig i stallet ska såklart hjälpa mig, och han råkar putta på liiite mycket, så jag ramlar över på andra sidan. Osäker på om det gills(stav? xD) som en avramling men pappa tyckte det.

Från min tid när jag red lektioner med min privathäst har jag ganska många avramlingar. En klassisk är när det hade kommit en ny häst till ridskolan som min häst inte riktigt var kompis med.. Vi red på samma lektion och i galoppen får min häst(som heter Petronella) nog och skenar mot hästen. Jag försöker få stopp på henne genom att dra i tyglarna, proo, och luta mig tillbaka men inget funkar x) Ni vet ju nog redan hur det slutar men berättar ändå. Petra börjar bocka och stegra(unghäst, 4 år då) och sedan rusar hon vidare mot hästen.  Jag har inte så mycket minne av vad som händer efter det men jag ramlar av iallafall.

Efter min tid med en foderhäst som hette Sonykke som endast var 3 år(jag skulle hjälpa till att rida in) så har jag skadat mig lite allvarligare. 3 eller 4 gånger snubblade han så att han ramlade och jag ramlade av. Med honom över mig. Jag tror jag stukade armen första gången, sista bröt jag armen iallafall. Inget allvarligare än det.

Passar på och slänger in en om min storasyster också. Hon red sin maxade D-ponny (Jasmine)för sista gången innan hon skulle sälja den och köpa storhäst. Hon hade tänkt ta en lugn liten motionsrunda i paddocken och inte överanstränga en minsta muskel. Men… det var vad hon trodde.  Eftersom våran paddock ligger precis vid skogen så är det fullt möjligt att det kan komma saker som skrämmer en, det var precis det som hände idag. Det kom en hare skuttande precis vid staketet och hästen får fnatt och börjar stegra och springer runt runt i en flåsande galopp. Plötsligt stegrar hon så  högt att hon inte kan hålla sig kvar så hon ramlar av. När hon landar landar hon på ryggen och man hör ett knak, men inte vart ifrån det kommer. Det visar sig tillslt att hon bröt ett ben i ryggen och att hon kanske aldrig mer kunde rida. Efter två år med sjukgymnastik och många övningar kan hon tillslut rida perfekt, bättre än innan och nu har hon hittat sin drömhäst, Dreamer.

Be yourself, everyonelse is already taken.

tovapoppan
2015-04-24 15:02
#18

jag kan inte räkna hur många gånger jag har ramlat av haha😉 men förut så fick min ponny samma mängd kraft foder som när hennes förra ägare hade henne och hon red mycket hårdare än vad jag gjorde - och det resulterade i att jag hade en galet pigg ponny som varenda hoppträning (en i veckan) kastade av mig. men en gång när jag red själv på ridbanan vart hon rädd för en ko som stod och kollade på oss så hon rivstartade framåt och bockade av mig. gjorde rätt så ont i svanskotan men jaja haha!

Therese
2015-04-25 13:10
#19

Den här tråden var rolig ju!! Jag har åkt av två gånger., många år sen dock!

Första gången skulle jag hoppa barbacka över ett hinder i skogen, fjordingen jag red ville inte riktigt framåt och sen tvärvände hon hemåt över hindrena och jag gled av. Jag bröt en nagel och hästen väntade på oss vid stallet.

Andra gången barbacka också, skulle "åka" ner till hagen på en stor nyinriden ung hingst, han blev gunghäst och jag fick höra av jag satt kvar länge. Stegra-bocka-stegra-bocka. Jag hamnade i diket och hade sedan ont i ryggen och ena benet.

Upp till toppen
Annons: