Annons:
Etikettövrigt
Läst 970 ggr
louiseeeeeh
2/1/15, 5:07 PM

Hästens tecken

Hej! Jag kan absolut inget om det, men finns det någon som vet om/hur tecken kan ändras från föl till vuxen häst? tex så hade vi en skimmel, han föddes brun, med en vit fläck i pannan och rosa fläck på mulen, i pannan försvann det ju såklart då han bleknade, men kan fläcken på mulen försvinna? Typ växa ut vitt hår där eller förblir den "pälslös"?

Annons:
Linnea
2/2/15, 1:40 PM
#1

Den rosa fläcken kanske kan växa igen med hår beroende på var den sitter men tecken annars ändras inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Cezanne
2/2/15, 10:32 PM
#2

Mitt sto har fått fyra avkommor och de har alla ändrat tecken får det de föddes till de blev vuxna. 

Två av dem har haft en stjärn som krympt och en vit överläpp som klättrat uppåt (helsyskon), en hade en snopp på mulen när han föddes men fick sedan tre, och en föddes med strimbläs där avståndet mellan de två strimmorna har minskat.

Linnea
2/3/15, 2:47 PM
#3

#2 Är du säker på att stjärnen krympt? Det är inte så att den varit lika stor hela tiden? När huvudet blir större ser ju stjärnen automatiskt mindre ut. Den hud som orsakar ett tecken kan ju flytta på sig lite när huden växer men storleken bör inte ändras så väldigt mycket.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Cezanne
2/3/15, 10:40 PM
#4

#3 svar ja. Det finns hundratals foton och filmer på dem från det att de föddes till dags dato där man kan följa förändringen. Tecknena har inte bara krympt de har även ändrat form. Tittar man noga ser man att de vita hår som fanns på färgad hud när de föddes har blivit färgade och att det är därför tecknena har ändrats.

För den som känner till något om SWB-avel är förklaringen att de har Ceylon i stammen. Detta är inte helt ovanligt bland hans ättlingar. Mamman byter tecken mellan sommar- och vinterpälsen. På vintern har hon vita strån på överläppen som inte finns på sommaren. På sommaren är hon vit på baksidan av svarta ben.

louiseeeeeh
2/6/15, 7:03 PM
#5

Hmm, så mitt skimmelföl som föddes brun, med en rosa snopp, (jag antar att huden alltid kommer va rosa, elr?) men den kan alltså växa igen med vit päls? Sen det vita i pannan, kan de vara bara vita hår eller tror ni de va en "riktig" stjärn? När han blev ljusare eftersom så va de bland de första som bleknade, tillsammans med ringarna runt ögonen

Upp till toppen
Annons: