Annons:
Etikettfoder
Läst 823 ggr
Wilmurr13
2015-01-27 22:29

Foder tips? Hjälp?

Hej, har ett litet problem angående min shettis. Han är smal, även om han får 3~4kg hö per dag (var av han tuggar o sen spottar ut väldigt stor del av det). Jag har nu börjat ge han kraft sensitiv, ska kolla tänderna på han om några månader då en veterinär kommer till stallet, dessutom så var han avmaskad innan han kom till mig (runt slutet av oktober) och vi ska nu avmaska han igen för "all" sort mask. Men vet ni om det finns något "jätte bra" foder som gör att han kan lägga på sig ganska så snabbt eller om det finns något mer jag kan göra så att han lägger på sig? Jag har nu börjat att bli väldigt orolig för han då han redan var smal när han kom men alla trodde typ att det var för att han hade "flyttat" men jag visste ju att det var något fel eftersom att han träffade han i sommras när han gick på bete hos min kompis, och han var ju smal även då :/ Jag har fått tips från en i stallet om att man kan ta höselage (hur de nu stavas) och be bonden att "klippa" det, men hon sa också att det isf blet "kraftigare" och då är jag ju orolig för att hans mage inte ska tåla det för han är ju ändå en shettis och dom kan ju lätt få fång :/ men vet ni om man skulle kunna göra det? Funkar det? Borde jag oroa mig? Jag skulle bli jätte tacksam för svar för jag är somsagt orolig. Hoppas att ni förstod "syftet" i texten, kanske blev lite konstigt…

Annons:
Smedserods
2015-01-27 22:40
#1

Jag tror verkligen det är en bra ide att kolla tänderna om ponnyn spottar ut höet, det låter inte normalt.

Det kan vara bra att "kolla masken" på honom innan du avmaskar för att se om han verkligen har mask, det är inte bra att avmaska i onödan. (kan dock tilläggas att testet inte är 100% tillförlitligt)

Det jag tror att din kompis menar med att "klippa höet" är att man kan ha olika avstånd mellan knivarna när man slår och därmed få olika långa strån i höet. Det är ju något man gör när man skördar och alltså inte aktuellt nu. Jag förstår dock inte hur detta skulle kunna göra höet kraftigare, kanske någon annan kan upplysa mig?

Om din ponny är åt det magra hållet så tror jag knappast den får fång av enbart grovfoder, däremot ökar risken om den får alldeles för mycket kraftfoder.

Hur gammal är ponnyn? Har du någon analys på höet? 🙂

Smedserods
2015-01-27 22:44
#2

Kan även tillägga att jag har en shettis som i princip blir tjock på luft, hon får bara hösilage + lite betfiber med sina mineraler. 😃

Att ge lite linfröolja i maten är annars ett bra sätt att tillföra lite extra energi.

Wilmurr13
2015-01-27 22:48
#3

Hans förra ägare sa att han blev avmaskad "i höstas" men jag har inte aning om direkt när. Sen så har han gått brevid två hästar som ganska nyligen hade blodmask så han kanske har blivit smittad? Han är 21 år och jag har inte det, borde jag det?

MsSofieG
2015-01-27 23:09
#4

Jag kan nästan sätta min högra hand på att det är tänderna. Att hästen "spottar" ut mat händer inte om allt står rätt till. Jag skulle nog ta dit veterinären för att kolla på tänderna redan nu och inte vänta några månader. Desto snabbare hästen kan få hjälp desto bättre.

Sarah
2015-01-28 22:14
#5

Säger som #4. Kolla tänderna nu, inte om några månader.

WornOut
2015-01-30 13:00
#6

1. kolla tänderna, 2. Ge den mer grovfoder

Annons:
Ung1969
2015-01-31 18:10
#7

Kolla tänderna i första hand ,att häst som spottar ut tyder på tänder och obehag begränsning i att få i sig föda ut med tandläkare genast och sedan öka grovfoder de ökas först tills den går på fritt och hjälper inte det då får man böja med kraft . Som ovanstoende nämt 1 tänder 2 mer grovfoder

Upp till toppen
Annons: