Annons:
Etikettövrigt
Läst 731 ggr
Zollan
2015-01-26 12:45

Om olyckan är framme?

Hej! Har tänkt skaffa medryttare till min ponny men blev osäker på vad för regler som gäller om det händer en olycka. Blir jag ansvarig om tex personen trillar av och blir skadad, blir sparkad eller liknande? Om jag måste betala skadestånd och så, eller vad gäller? Hoppas någon har några bra råd :-)

Annons:
Rivary013
2015-01-26 16:10
#1

Hej!

En sak som kan ge stor trygghet är att se över försäkringsskyddet på hästen, se till att det ingår en olycksfallsförsäkring (kan även tecknas separat) som ger skydd ifall hästen orsakar skada på egendom eller människa.

När jag hade medryttare skrev jag även in i kontraktet att medryttaren skulle betala självrisken om något hände till följd av att medryttaren varit vårdslös eller inte följt andra överenskommelser i kontraktet.

Jag tror (rätta mig om jag har fel!) annars att ridning sker "på egen risk"och ridrelaterade skador inte alltid omfattas av en vanlig personförsäkring. Håller man på med ridning och vill vara säker på att ha ett försäkringsskydd gör man klokt i att kolla upp sitt försäkringsskydd. Jag har en personförsäkring, men har kompletterat den med olycksfallsförsäkringen på min häst (ingår i hästens vanliga försäkring i mitt fall). 

I övrigt vid tvister blir det i sådana fall ett civilrättsligt mål om man inte kommer överens.

Rivary013
2015-01-26 16:15
#2

Den olycksfallsförsäkring ("incident") jag har kostar för övrigt endast ett par hundralappar om året ifall man tecknar den separat - en billig trygghet. Dessutom gäller den även om nån skulle bli biten/sparkad när den klappar min häst i hagen.

Alex
2015-01-27 12:57
#3

Det brukar, som #1 skriver, ingå i hästens försäkring. Men kolla upp det, vet i alla fall att det ingår i alla Agria och Folksams ridhästförsäkringar nu, men kanske inte heller är någon garanti att det ingår om man tecknade för längesen.

Be även din medryttare kolla upp sin egen olycksfallsförsäkring, ska man hålla på med hästar är det ju bra att ha ett ordentligt skydd som täcker även det!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zollan
2015-01-27 15:53
#4

#1 Okej, har du kontrakt även fast medryttaren eller du får betalt? Och hur ser kontraktet ut?

#2 Okej, ska kolla upp det! :-)

Vill ju inte att man ska behöva betala massor om något händer ryttaren när den rider min häst. För det är ju ryttarens ansvar att veta riskerna med ridning och att man har försäkring, det tycker jag är självklart men kanske inte för alla… För jag kan ju inte garantera att det inte händer något, för det är ju vilda djur!

Rivary013
2015-01-27 23:43
#5

Vi skrev ett ganska kortfattat kontrakt - en A4-sida med några övergripande punkter. Jag lämnade även med bilagor till kontraktet - en med stallreglerna för stallet där hästen var inackorderad och en med info om hästen och några instruktioner jag ville att man skulle följa. I själva kontraktet stod bl.a. att jag var skyldig att hålla hästen försäkrad inkl. incidentförskringen. Medryttarnas förband sig att  t.ex. att "inte utsätta hästen, sig själv, andra personer eller andra personers egendom för onödig fara", följa stallreglerna och mina instruktioner, och att betala kostnader (självrisk etc.) för om en skada skulle ske på grund av vårdslöshet. Jag tog betalt av mina medryttare till en början, det skrev vi också in i kontraktet. Däremot skrev vi inte om kontraktet när jag slutade ta betalt, det tog vi bara muntligt. Som uppsägningstid hade vi till nästkommande månadsskifte, även det fanns med.

Även om det där med att betala självrisk etc. fanns med så kanske det ändå blivit knöligt om medryttaren  opponerat sig, man kan ju alltid dividera om vad som är vårdslöst och inte. I sådana fall får man driva det civilrättsligt, själv hade jag nog inte orkat göra en process av det utan snällt betalat om det inte varit nåt väldigt stort som inträffat. Men det kan ändå vara bra att ha med det, och gärna vara tydlig från början med vad som gäller och varför.

Zollan
2015-01-28 11:29
#6

#5 Okej, vad bra!

Jag själv kommer nog vara med när min ponny rids de flesta gånger, sen om de verkligen finner varandra och allt fungerar bra så kanske de kan rida själva. Men jag vill vara med just för att se så de inte behandlar min häst dåligt eller något annat i stallet. Jag vill inte ha medryttare för att jag inte har tid utan för att han är för liten för mig. Men jag är rädd att JAG ska behöva stå för skador som t.ex. ryttaren får om han skulle kasta av henne/honom. Medan skador på ponnyn betalar jag självklart själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: