Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1047 ggr
frivon
2015-01-24 20:16

kolik?

Hej, vet vad de flesta av er kommer skriva. Ta ut veterinär. Men har 20mil till vet. Och kommer tillkalla det om läget försämras. igår låg min häst i hagen, brukar oftast aldrig ligga ner. Hon klev upp när jag kom fram följde med in i stallet (går på lösdrift) och skrapar med hoven och la sig ner igen. Hon vill inte äta, försökte ge henne betforvatten men hon ville inte ha magen kurrade ingenting och såg ganska spänd ut. Jag gick med henne rätt länge, gav henne paraffinolja och gick igen. Tillslut började magen lpta igen, dock inte lika mycket som det gör på min andra häst. Utan de kurrar bara lite (på den andra åskar det i magen). Gick ännu mera och tillslut bajsade hon. Tänkte då att det började släppa så jag gav henne lite mera paraffinolja och gick en sväng till. Magen mullrade lite mera då. Stängde för så hon inte skulle kunna äta under natten och gick sedan ut mitt i natten, då hade hon bajsat ännu en gång. Gick en sväng med henne igen. Nu idag vill hon fortfarande inte äta. Har lyckats få i henne kokade linfrön blandat med lite rivna morötter. Hon har även druckit en halv hink betforvatten. Ger jag henne hö äter hon pyttelite och lämnar resten. Var ute och gick med henne och när vi kommer tillbaka lägger hon sig i hagen. Hon ser piggare ut än igår och kraffsar inte längre med hoven men verkar inte helt okej eftersom hon vill ligga ner även när jag är med. Vad kan det vara? Är det kolik trots att hon bajsar? Finns det något mera jag kan göra?

Annons:
Aristarcos
2015-01-24 20:27
#1

Även om du inte vill att vetten direkt ska komma så kan du ju ta och ringa och rådgöra. En veterinär vet faktiskt bäst i det här läget.

frivon
2015-01-24 20:56
#2

Pratade med dem sent igårkväll och dem sa att problemet var nog löst eftersom magen börjar kurra och hon bajsat. Jag skulle avvakta och se och höra av mig ifall det försämras. varför jag skrev här var för att man brukar sällan vara ensam om det man får uppleva. Och tänkte om någon här hade några tips vad som kan stå fel och vad jag kan göra.

Aristarcos
2015-01-24 21:04
#3

Ring dem igen ;) Kolik är inte att leka med.

Alex
2015-01-25 12:59
#4

Dricker hästen ordentligt? Om inte kan det vara läge för dropp, det är väl det viktigaste i det här läget.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ysselini
2015-01-25 21:13
#5

Hoppas att din häst mår bättre nu! Vi har en ponny som lätt får kolik på vintern. Det vi gör när veterinären varit här och gett smärtstillande, parafinolja osv är att vi går 15 min, vilar 30 min, går 15 min osv i flera timmar tills man tydligt ser en förbättring t ex att hon börjar intressera sig för omgivningen, börjar leta mat eller liknande. Hennes kolik brukar börja på kvällen och vi brukar få hålla på att gå till kl02-04 på morgonen. Men hittills har det löst sig utan att vi behövt åka till klinik med henne.😊

Gladflicka
2015-01-27 20:25
#6

Hur går det med din häst nu? Har den blivit något bättre?

Annons:
frivon
2015-02-02 18:57
#7

Hästen dricker som vanligt. Vet var ut sist men kunde inte känna något. Har varit som vanligt i en vecka nu men nu är hon mjack och vill ej äta. Hon är nyfiken och vill gärna vara med. Moroten vill hon gärna ha men rör varken äpple eller hö. Har fått i henne mkt betfor vatten. Även gett hemne paraffinolja och hon har bajsat. Hon varken lägger sig ner, skrapar inte med hoven eller visar något annat mer än att hon ej vill äta. Magen mullrar. Hon har stigit en halv grad från sin normaltemp. Ligger på 38.0 nu. När man går med henne är hon pigg och framåt. Är det magen som tjörvar tro? Har ni varit med om något annat? Vad kan vi göra för att undvika detta?

Ysselini
2015-02-03 15:39
#8

Vi ger vår känsliga lilla dam tillgång till varmt/ljummet vatten dygnet runt då vi märkt att hon dricker mkt mindre om hon bara har kallt vatten. Dessutom har vi avmaskat henne för bandmask specifikt, då det tydligen kan öka risken för kolik enligt vet. Sen får hon betfor, foderjäst, linfrökaka och morötter för att hålla igång magen ( och givetvis mineraler o hö). Vi håller nu tummarna för att detta blir första vintern utan kolik😊

[134643]
2015-02-03 18:02
#9

Blir hon inte bättre skulle jag nog kolla upp det i alla fall. I somras fick min medryttarhäst också något som vi var helt säkra på var kolik. Hon blev bättre, sen slutade hon äta grovfoder och liknande (åt fortfarande 'godis'). Hon fick feber också. Vi tog ut vet och då hade tarmen flyttat sig typ. Blev fasta i 4 dagar och så rättade den till sig. Är väl antagligen inte så med din häst, men tänkte bara poängtera att det kan vara annat än kolik även om det är tydliga tecken! Hoppas hon bättrar sig i alla fall! :)

Alex
2015-02-04 13:03
#10

#7 Ta ut veterinär som kan ta blodprov och ev. annat. Vi hade en sån häst här, allt var "bra" förutom att han emellanåt stod och hänge och åt extremt dåligt. Inga andra koliksymtom. Blodprover visade på infektion (kan tillägga att hästen var helt feberfri hela tiden och innan vi fick det beskedet hade han dessutom börjat äta igen). Så jag skulle kolla annat än kolik om det främst är aptiten som är dålig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: