Annons:
Etikettövrigt
Läst 1192 ggr
CarroHändemark
2015-01-23 22:34

Täcke på häst?

Hej allihopa! Jag har en fråga angående täcke på häst.. Jag har en häst på foder som är orakad och har en hel del hår hehe..;) Han går utan täcke för det mesta, men täckar honom då det är snö/regn/blåst och lite kyligt.. Men jag undrar om han behöver täckas om det är -10 eller mer ute? Han är dock inte så frusen av sig, bara om han blir blöt och kall. Men har ni någon erfarenhet om han behöver täckas när det endast är kallt? Och vad för sorts täcke i så fall? Tacksam för svar! Skriv gärna hur ni har det på era hästar med täcken hit och dit :)

Annons:
Tusen
2015-01-23 22:39
#1

 En oklippt häst med tjock päls fryser inte pga kylan. De klarar ofta av långt under -20 grader.
Om det däremot är regnigt länge och  blåsigt kan vissa hästar frysa trots att det är plusgrader.

MoonysElin
2015-01-23 23:59
#2

Det beror helt på hästen! Min är korsning travare/arab och har således ganska tunn päls, men överlag så ogillar han täcken. Han gick otäckad i början av vintern förutom i regn och blåst, men nu är han täckad med ett 100grtäcke då det är några minus då han har tunn päls över rygg o rumpa och kändes kall över dessa utan täcke. Nu känns han neutral under och det tycker jag är en bra riktlinje. Känns det varmt under är täcket för varmt! Dessutom surar han inte så mycket när täcket läggs på och det tolkar jag också som ett gott tecken. Det är som sagt mycket individuellt vad som behövs. Hos oss går flera av ponnyerna otäckade medan en av de stora idag frös i sitt 100gr och får ha ett tjockare imorgon, så det är så himla olika. Neutralt under brukar fungera bra som riktlinje anser jag!

Iaemi
2015-01-24 00:15
#3

Det beror på häst. Men oftast klarar de mer än vad man tror. Min fick alltid gå med ett 100g täcke när det var minusgrader eftersom alla andra hästar i stallet hade minst 200g 😉

Men sen började han sätta bättre päls och en dag slet han helt sönder sitt täcke med hjälp av ett träd, så nu förstår vi att han trivs bättre utan. Han har dock inte särskilt bra vinterpäls (korsning varmblod/fjording/knabstrupper och har knabstruppers tunna man och svans) så jag brukar känna i pälsen på han om han är varm/torr/blöt. Hittils har det gått bra i -5 till -10 så länge det inte regnar. Vid regn eller snö brukar han tyvärr bli rätt så blöt ända in och får då på sig ett 80g täcke. Vid kallare än 10-15 minus sätter vi på ett 200g. 🙂

kampfrieser
2015-01-24 03:10
#4

Generellt sett fryser hästar sällan av ren köld. Det finns de som är känsligare än andra, men man kan nästan anta att oklippta hästar som har bra päls inte fryser en riktigt kall vinterdag utan kraftig nederbörd och vind.

Rider man ofta kan det vara en ide att ha ett regntäcke på om det ska bli lite blött eller om det är lerigt, om man vet med sig att man ska lägga på sadel fast det är ju mer för att det är praktiskt.

Har hästen känslig rygg - på med täcke.

Rivary013
2015-01-24 12:17
#5

När det är riktigt kallt har man generellt två val för att hjälpa hästen att hålla värmen ute i hagen - lägga på täcke eller ge mer mat. Jag lägger ut några extra kilo hö i hagen när det är kallare än -10. Har oklippta, ofrusna och lättfödda hästar hästar som går ute 12-15 timmar/dygn. Tar in dem tidigare på kvällen om det är ruskväder, men är det "bara" kallt få de gå ute som vanligt. 

Täcken åker på när det väntas långvarigt regn/snöglopp + blåst, när jag släpper ut en svettig häst efter ridning, eller när jag vill hålla hästen torr inför ridning (egen bekävmlighet)  :)

Varvar mellan/kombinerar ofodrat regntäcke, fleecetäcke och ett 100g-täcke, beroende på väder, svettighet och hur länge hästen kommer få gå med täcket.

Äger även ett 300g-täcke, men är osäker på om jag verkligen behöver det…

Alejalo
2015-01-24 19:16
#6

Jag har fått lära mig att kylan inte är något problem, hästar kan stå ute när det är kallt (om dom har tillräckligt tjock päls). Det värsta vädret är när det är regnigt och det blåser. 
Men du kan lätt kolla om han har tillräcklig tjock päls när det snöar, om han har snö på ryggen som inte har smält har han bra päls, men om den har smält så åker värmen från huden igenom pälsen och då smälter den snön och då kan man börja fundera på om man ska täcka :)
Jag har inget täcke på min häst då hon protesterar mot täcke och är mycket nöjdare utan, men hon får hösilage i hagen också då hon inte har den bästa pälsen.

Annons:
CarroHändemark
2015-01-25 15:53
#7

Tack för alla svar! 😃

Ysselini
2015-01-25 21:45
#8

Ni som säger att ni har frusna hästar, hur ser ni det? Jag gör som #5 och jag tycker att de verkar må bra😊 de är av olika raser och har olika tjock päls, alla är dock oklippta.

Tusen
2015-01-25 22:54
#9

#8 Vi har 7 gotlandsruss som rent generellt är lättfödda med goda pälsanlag för vinternväder osv. som alla är oklippta. Dock har vi ett sto som är väldigt svårfödd och i klart underhull. Hon fryser ibland, speciellt då det är blötsnö eller regn och blåst. Hon är då riktigt kall, blöt och skakar rejält. Vi brukar då lägga täcke på henne för att hjälpa henne hålla värmen. Beroende av hur tunn hon är för tillfället avgör hur tjockt täcke hon får ha på sig. Övriga russ i hagen samt shettisen går alltid otäckta oavsett väder och de fryser inte. Inte ens vid riktigt vidrigt väder. P.S. De har naturligtvis fri tillgång på hösilage.

MoonysElin
2015-01-26 00:05
#10

#8 min är inte frusen, men har samtidigt inte päls som en lösdriftshäst då han står på box på natten. Han hade så klart klarat sig utan täcke, men mår inte heller dåligt med täcke och blir som sagt kall och stel över rygg och rumpa utan, ffa i blåst, snö och regn. Neutral under som sagt. Sen har de ändå fri tillgång på halm i hagen, och stora hagar och flock att leka med, så ja, han kan nog gå utan men mår inte dåligt med, och han visar tydligt genom att bli sur om det ej passar honom att ha täcke. Sen på tal om ifall hästen fryser; om hästen skakar trots grovfoder ute, stor hage mm då kan jag tycka att man absolut kan lägga på ett tjockare täcke. Det är, som med människor, väldigt individuellt och vissa hästar har naturligt tunnare päls. Jag tror att många täckar onödigt mycket, men jag tror inte heller att man ska vara "rädd" för att lägga på täcke. Lite sunt förnuft går ju att använda! :-)

Miliimli
2015-01-26 13:25
#11

Åh, tycker också det är jättesvårt med täcken… har en medryttarhäst som har massor med päls, oklippt och som inte annars går med täcken på i hagen. Däremot har hästen lite konstig päls som typ aldrig torkar… Ägaren har bett mig sätta på täcke på hästen om den blir svettig när jag ridit, men när det är sådär gränsfall blir jag alltid osäker - täcka eller inte? Hur svettig ska en häst vara för att ni ska täcka? Blöt, lite småfuktig, varm eller alltid efter ridtur?

Rivary013
2015-01-26 16:53
#12

#11 - Klurigt att beskriva "känslan" som avgör, men om en stor del av hästen är svettig, om pälsen ligger slickad eller det ångar om den åker det på täcken. Jag har fördelen att jag har hästarna hemma så jag kan gå ut och plocka av det jag lagt på efter en stund. Men är det gränsfall - typ delar av pälsen är svettig & tufsig, men ligger inte slickad - brukar jag gå loss med en frottéhandduk och sedan släppa ut utan täcke.

JoannaLi
2015-01-26 20:54
#13

#11 Är det gränsfall så brukar jag ha beslutsångest ett tag, innan jag, allt som oftast, släpper ut utan. 

Det som gör att jag till 90% släpper ut "naken", det är om de precis ska få lunch/middag eller så. Då slänger jag till honom en extra tuss, och så ser jag till att sprida ut högivan över åtminstone 5 högar. Att äta gör att man håller värmen bättre, och man håller dessutom värmen bättre om man rör på sig, så därför sprider jag ut höet så att han naturligt kan få vandra runt lite grann och äta :)

Annons:
P4go
2015-01-26 21:36
#14

Jag är en av dom som har dubbla täcken på min häst.. 
Hon är ett fullblod, direkt på banan, kort vinterpäls, väldigt dålig i hull (vilket är påväg upp) och utan sina täcken blir hon öm i ryggen. Så jag ser hellre att hon lägger sin energi på att lägga på hull än att hålla sig varm :) 
Sen är ju hon ett special fall. Hade jag idag haft min foderhäst hade han enbart haft ett ylletäcke på sig vid nederbörd och blåst :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: