Annons:
Etikettridning
Läst 2444 ggr
Tiildaa
1/23/15, 8:21 PM

Ensam om att rida som lång?

Hej på er! :D

Jag är ganska lång irl, 174 ganska exakt. Men en sak jag tycker är irriterande är att så fort jag säger till folk att jag rider så himlar de med ögonen som om: Kan hon rida? Hon är ju lång. 

Det är väldigt irriterande, och tar mycket på mitt självförtroende då jag har VÄLDIGT dåligt självförtroende. 

Men dock har  jag lite längre överkropp och lite kortare ben, vilket gör att jag till och med kan rida stor c-ponny utan att se för förstor ut. 

Men nu vill jag höra av er:

1. På bilderna nedan (?) tycker ni att jag ser förstor ut på den bilden till vänster? D-ponny.  ( Den till höger är c-ponny, båda bilderna är tagna lite uppifrån.)

2. Är du lång? Tycker du det är "konstigt" att lite längre rider?

( Kunde inte vända bilden till vänster, haha ) 

Mobba inte min ridstil alls, o jag var trött de gångerna och trött i huvudet typ… så haha.

Dock har jag typ 1 hål kortare på d-ponnyn, och de där stövlarna är svåra att trycka ner hälen i.

Annons:
[Blue_Lugia]
1/23/15, 8:29 PM
#1

174 är väl inte extremt långt?

Sarah
1/23/15, 8:30 PM
#2

Alltså… Va? Hur har du lyckats få för dig att du är för lång för att rida? Karlar på 2 meter rider. Allt handlar om att hitta en passande häst. 174 är inte heller speciellt långt. Ser inte vänstra bilden, men den andra funkar ju, även om cponny kanske blir i minsta laget.

PogoPedagog
1/23/15, 8:35 PM
#3

Är du säker på att allt det här inte bara är dina egna tankar? Du tror att folk himlar med ögonen och du tror att de tänker att du är för lång. Det låter väldigt långsökt och osannolikt tycker jag. Jag tror mest det är ditt dåliga självförtroende som har gett dig en fix idé om att folk skulle bry sig om din längd.

Du vet ju att du inte är för lång och tom kan rida c-ponny utan att det ser knasig ut! Peppa upp dig :)

[Stockholmsbruden]
1/23/15, 8:41 PM
#4

Haha snacka inbillning. Om du har lågt självförtroende, hjälper det att skriva ut det här och fråga om folk håller med? Finns vissa som är lixom knappt en meter i min riskgrupp som inte når upp till tränsen, aldrig kommer upp i sadeln själva, och du klagar på att du är för lång när du inte ens är det? De få gå om samma grupp flera gånger, eller hoppa ner en grupp för att de inte kan komma upp i sadeln, när de kan allt annat, dressyren och det. Alltså, du får nog vänja dig vid att folk himlar åt dig, och om du tycker det är tufft kommer du bli chokad när du blir nertryckt på riktigt..

[Stockholmsbruden]
1/23/15, 8:41 PM
#5

Ridgrupp*

Smedserods
1/23/15, 8:42 PM
#6

Så ska du inte behöva känna!

Jag är själv väldigt lång för att vara tjej (185cm) och rider så jag ser absolut inget konstigt med det. Det ända är väl att jag inte kan rida för små hästar utan att se lite för lång ut men som tur är finns det ju väldigt stora hästar också. 😃 

Jag tycker du ser okej ut på ponnyerna (lite svårt att se med blomman i vägen dock 😉) Så läge du har bra balans är det inga problem. Men du kan ju lätt rida större hästar också!

Annons:
FjantYoda
1/23/15, 8:48 PM
#7

Vet massor som är över 170 som rider, har en i min ridgrupp som är kring 180, hade en klasskompis som tävlade i hoppning som var 180, har en annan kompis som är 174 eller nått och har två D-ponnys. 

Så har jag även nån kompis som är 157 eller nått och rider hästar på 175 så, funkar det så funkar det ;) Minsta jag ridit på senare år är C-ponny och största är på 180, hade inte hoppat upp på en B-ponny med mina 170 däremot. 

De fina med hästar är ju att dom kommer i så många olika storlekar så det finns ju nästan en storlek för alla :D

https://www.instagram.com/aros_yoda/

MoonysElin
1/23/15, 11:28 PM
#8

Jag är också 174 och jag har aldrig känt mig särskilt lång. Om det är folk som anser att du är för lång för att rida undrar jag vad det är för ridskola du har hamnat på, för det verkar ju inte alls kul om det är som du beskriver. Jag har alltid varit lång och började rida stor häst ganska tidigt, jag var väl 14 år om jag minns rätt, men visst kunde jag ridit ponny längre. Den häst jag häst nu är 164 hög och det känns lagom för mig, men min kompis som är lika lång har en häst på 150 och det fungerar bra det med. Det beror ju mycket på hästen också. Personligen rider jag inte hästar som är mindre än d-ponny, men jag tycker inte att du ser lång ut på bilden på c-ponnyn. Längden är ju inget man väljer själv, utan är man lång så är man, och du är på inga sätt extremt lång utan precis alldeles lagom för att vara du. Jag hoppas att du lär dig att tycka om dig själv och din längd för i slutändan är det det, och inte vad alla andra tycker, som är viktigt. Hästar som passar dig kommer det alltid att finnas, om då så växer och blir 20 cm längre, det är det som är det fina med att de här underbara varelserna kommer i alla storlekar, precis som vi människor gör. Och hittills har jag inte mött en häst som tycker att hen är för stor eller för liten, så ibland hade det varit bra om vi lärde oss lite mer av våra fyrfota vänner. Vi är alla unika oavsett hur långa eller korta vi är och det är det som är så fantastiskt! :-)

Tiildaa
1/23/15, 11:40 PM
#9

Tack för alla svar. Först och främst, jag menar inte att jag vill att folk ska "hålla med" utan jag ville höra vad ni tycker. Sedan glömde jag att tillägga… Det är en kille som har ridit på den ridskolan jag går på nu, det är han som sänker mig, han brukar säga: rider du med benen i marken eller? Va fan rider du för hästar? 2 meter eller? Och så brukar han säga: här kommer långben som rider!!!! Han är så irriterande, jag försöker att inte bry mig, men jag tar åt mig, exakt allt. Problemet är att på min ridskola finns vara ponnyer… Så jag har inte chansen att rida storhäst vilket jag vill testa på liksom. :( Men tack för era svar! :)

MoonysElin
1/24/15, 12:08 AM
#10

Det är inte okej att han säger så. Jag jobbar själv på ridskola och jag hade blivit förbannad om jag fick reda på att någon av mina elever så så om någon annan. Det är upp till ridläraren, inte andra elever, att bedöma om du passar hästarna du rider. Om du inte redan har gjort det så prata med din ridlärare om det här! Mobbning är aldrig okej och jag är säker på att din ridlärare vill veta vad som pågår! Hade det varit mina elever vet jag att jag hade velat veta det, framför allt när han sänker dig så totalt! Stallet är en plats där alla ska få må bra. Sen skadar det inte, om du vågar, att säga emot också. Fråga honom hur han tror att det känns för dig när han säger så. Kanske reflekterar han inte själv riktigt över vad han gör och kanske krävs det då att du eller någon vuxen ifrågasätter vad han håller på med för att han ska sluta och räcker inte riktigt att du ignorerar. Lycka till!

Smedserods
1/24/15, 12:57 AM
#11

Det var ju inte snällt! Lite konstigt också med tanke på att många killar som rider faktiskt är längre än vad du är, 174 är ju inte jättelångt om man är kille. Kan det kanske vara så att han själv känner sig osäker eftersom du som tjej är längre än honom? (Bara en tanke, hoppas ingen tar illa upp) 🙂

kampfrieser
1/24/15, 2:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Gud, så tramsigt. Du är inte ens särskilt lång, nu vet jag ju inte hur gammal du är förvisso, antar att du är någonstans i tonåren med tanke på att någon anmärkt på din längd. Jag är 172 eller 173, dock alltid varit längre än precis alla när jag var yngre eftersom jag växte snabbt och sedan stannade. Har också fått mycket kommentarer kring min längd, kanske inte just hästrelaterat då jag nästan alltid ridit storhäst, men jag kan förstå hur du känner. Så fort man får höra det så tycker man själv att man är fel. Hästen jag har nu är ingen jätte heller för den delen, ett sto på ca 158.

(Kan tillägga att #4 kanske inte ska förminska andras känslor på det viset, man har rätt att ta illa upp för vad man vill och det hjälper knappast att någon med den attityden klagar på att man frågar något man funderat på länge och kanske inte mår så bra över.)

Hur som helst vet jag många som är längre än mig som rider, även på mindre hästar. Jag har själv ridit en c-ponny ett tag för omskolning, och det gick hur bra som helst, inget jag skulle göra i längden, men absolut ingen  fara för hästen och det är i grund och botten det som räknas när man rider. Ridningen sitter varken i längd eller vikt, det handlar om hur balanserad och följsam man är. En lång, duktig ryttare känns bra mycket bättre för hästen även om man är lite för lång än en kortare ryttare som inte har fullt samma balans som den längre.

(För att inte folk ska missförstå menar jag inte att vuxna människor kan rida A-ponnys, jag generaliserar och förklarar i stort.)

Fortsätt rida som du gör med stolthet och be den där mammagrisen till snorunge växa till sig lite så kanske han med blir stor nog att rida häst utan att plocka fram stegen framöver, kanske t.o.m. hamna i rätt skänkelläge. Ta inte illa upp, han är uppenbarligen inte kapabel till att sköta sitt eget och sådana hör inte riktigt hemma i ett stall.

Lycka till! Och din sits på bilden är vad jag kan se helt korrekt så den behöver du inte ursäkta :D

Tiildaa
1/24/15, 8:38 AM
#13

Tack för alla svar! :)

Jo det kanske jag borde skrivit, jag är 13, ska fylla 14. :)

Annons:
Rivary013
1/24/15, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fy, vilken tråkig och taskig typ du råkat på! Han har säkert mindervärdeskomplex för något så hans kommentarer ska du inte ta på allvar. För så ovanligt lång är du ju inte och jag  tycker det ser ok ut på bilderna.

Det viktigaste är känslan, att du själv tycker det känns bra när du rider. 

Själv är jag 1,79 och har nog aldrig hört någon kommentera min längd i hästsammanhang. Däremot har jag själv varit nojig till och från.

Bjuder på en fulkul-bild som fått mig att noja mycket, när bilden togs hade jag haft denna häst i några månader. Jag funderade mycket på om jag borde köpt en större häst efter att jag sett att jag såg ut såhär på honom. Men denna haflinger på 1,53 busade jag omkring med i skogarna i fem års tid. I och med att han är väldigt kraftig så kände jag mig inte så lång (dessutom har det många fördelar att rida en lite lägre häst när man mest skogsmullar!) Däremot hoppade vi aldrig särskilt högt, mycket för att jag då kände mig svajig med min längd.

Så låt din egen känsla tala högre än blickar och klankande kommentarer. Ska du lyssna på någon annan så lyssna på din tränare/ridlärare.

solidduck
1/24/15, 7:26 PM
#15

Rider själv en quarter på 144cm och är 182cm, känns inte alls litet snarare rätt lagom. Känns spontant som att han som kritiserar din längd är avundsjuk på den då jag antar att han är kortare än dig.

Brollan1
1/26/15, 8:25 AM
#16

Kan det vara så att killen har intresse av dig av andra skäl men kan inte uttrycka sig på annat sätt än det sätt han gör det på?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

P4go
1/26/15, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Inte det minsta lång.. Jag är 180 och rider ett rätt tanigt fullblod på 169, dock rider jag även en islandshäst på 147 och red förut en welsh på 148.. :)
Och jag har långa ben :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

[Biancalice]
1/26/15, 7:58 PM
#18

Jag är 175 och van vid att rida häst mellan 150-155 cm. Tycker inte om att rida riktigt stora hästar, men skulle inte få för mig att rida c-ponny heller. Möjligen en större d-ponny om den är lite grövre.

pebb
1/28/15, 11:38 AM
#19

Jag är 175 och har aldrig ens tänkt tanken på att jag skulle vara för lång för att rida, däremot rider jag bara större hästar pga det utom någon enstaka gång, tycker att 165-170cm hästar känns lagom, men har även ridit grov D-ponny och tjock 158cm häst, men ser jag mig själv på bild så ser jag för lång ut för dom även om jag inte känner mig så lång på just dessa eftersom dom är breda som tunnor ;)

Zaphix
1/29/15, 6:34 PM
#20

#16: Otroligt vanligt att tjejer får höra just det påståendet.

Vad skulle det ha med saken att göra ens?

Dåligt beteende är dåligt beteende oavsett orsak till det. Visserligen är det väl i så fall ett symptom på en felande samhällsstruktur, men det ursäktar inte en individs beteende ändå. Individen ska stå till svars för att den sårar en person, inte bli ursäktat av en sån anledning.

Genom såna frågor så lägger man över en del av ansvaret på den som blir drabbad, att den ska förstå att personen inte menar något ont egentligen, så man inte ska ta åt sig utav att man blir retad.
Det uppfostrar tjejer till att det är okej att bli utsatta för sånt, det neutraliserar felaktiga beteenden och förskjuter skuld.

Kände att jag blev tvungen att markera att jag inte ens tycker att frågan är okej att ställa till den utsatta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Tiildaa
4/8/15, 7:36 PM
#21

Tack för alla svaren! :D

ljungensjenka
4/8/15, 8:09 PM
#22

Är 173 och rider en liten men grov D-ponny, ser inte lång ut men vill upp på storhäst ändå ;) Så du är absolut inte för lång!

PogoPedagog
4/8/15, 8:46 PM
#23

En sak som min sadelmakare påpekade kan krångla till det med längden är detta med sadelstorleken. En liten häst kanske mycket väl kan bära upp en längre ryttare så det ser vettigt ut men har kanske så kort rygg att den bara kan ha strl 16 " om sadeln inte ska bli för lång vilket kan vara direkt skadligt för hästen.

Caf_Roy
4/8/15, 10:05 PM
#24

Visst, du är lång för din ålder. Det betyder troligtvis att du behöver byta upp dig i ponnystorlek tidigare än dina jämnåriga kompisar, men det spelar väl ingen roll ur hästens synvinkel? Den struntar i om du så vore 10 (eller 30 för den delen) men lång som en 15 åring så länge du inte är för stor för just den ponnyn. Det kan vara så att du borde överväga att gå upp till D om inte alltför länge, men jag red min C-ponny tills jag rev bommarna med hälarna och kunde nudda tårna under magen (barbacka) och då och då även efter det. Gick hur bra som helst. Ta upp killens beteende med personalen och fortsätt njuta av ponnytiden. Även om du skulle bli en bit över två meter lång innan du slutar växa finns det gott om hästar på typ 180 cm, så du kommer alltid kunna hitta en som passar dig. Det kan ju vara lite surt att bli tvungen att byta kategori före kompisarna, men se det bara som att du ligger lite före. Dina kompisar kommer inte heller kunna rida ponny i tid och evighet. Även om du kanske snart måste ge upp C-ponnysarna har du ju en kategori kvar på ponnytiden, så passa på att njuta riktigt ordentligt. Bara för att du är ung för din längd betyder inte att du är för stor.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

philippazon
4/10/15, 4:54 PM
#25

#4 vad hände med attityden? Allt du skrev måste sänkt hennes självförtroende ännumer ;)

Att vara 174 kanske kan tycas långt, men inte överdrivet. jag tror du behöver en självförtroende boost :) Du ser alldeles lagom ut på c-ponnyn på bilden! Jag är 165cm ca och jag rider shettisar och b-ponnyer ;) Så jo, du kan visst rida, man måste bara skita i alla som snackar dum heter om längd osv ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
4/10/15, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är jag 162cm lång och shettisen är 105cm hög. Jag rider honom utan problem. Han orkar bocka med mig på ryggen, han orkar rejsa i galopp, ja han orkar mig, visst är mina ben kanske lite långa men så länge han inte ger några varnings tecken så ser jag inte varför man ska lyssna på alla puckon som kommer med spydiga, dumma, onödiga kommenterar!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
4/10/15, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tar en till bild, hans feta mage var ivägen på förra ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Maleficum
4/10/15, 5:18 PM
#28

Så länge man nu inte är för tung för hästen så har jag fått lära mig att längden spelar roll för sin egna sits skull, helt enkelt att man lättare "krullar ihop" sig om man är "för lång" för hästen man rider och alltså får svårare att hålla rätts sits. Men det är ju stor skillnad på hästens kroppsbyggnad också som spelar in, tänk alla vuxna karlar som rider islandshästar.

Jag är 177 och vad jag kan känna när jag rider ponny eller väldigt smala hästar är att jag känner mig mer vinglig och har svårare att hålla om och ha bra skänkelläge (speciellt om jag ridit lite större eller rundare hästar under längre tid innan). 

Den första ridskolan jag red på (red där i 4 år) red jag ofta en welsh mountain ända tills jag faktiskt nådde runt magen på honom (speciellt om jag red barbacka) något som säkerligen såg lite roligt ut men har alltid varit lång men smal som en pinne så där blev det längden och inte vikten som satte stopp sen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

djurkillen
4/11/15, 12:05 PM
#29

Jag är 1.85 och rider. Var några på en ridskola där jag hjälpte en kompis att motinera sina hästar som störde sig på att jag var lång. Jag skällde ut dom och så fort dom skulle säga något knäppte jag med fingrarna framför näsan på dom. 😃

djurkillen
4/11/15, 12:08 PM
#30

#9 Han säger väl så för att han är avundsjuk på att du är så lång. Säg åt han att dra t h#lvete, eller säg till din ridlärare. Sen kan du ju alltid byta ridskola när det är såna rötägg på din nuvarande.

Smedserods
4/11/15, 3:56 PM
#31

#29 Haha, skönt att du säger ifrån 😃 185 är ju ändå inte sååå långt, se bara på William Fox Pitt som rider fälttävlan, han är väl närmare två meter(!)

När jag letade ny häst för ett litet tag sedan drog jag dock den nedre gränsen vid 170cm i mankhöjd, med tanke på att jag själv är 185. Fastnade till slut för ett rejält halvblodssto på 177, det finns hästar för alla! 🙂

philippazon
4/11/15, 10:59 PM
#32

177cm på häst var inte dåligt du 😉 coolt!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tiildaa
10/25/15, 8:33 PM
#33

Åh tack för alla kommentarer. Det var ett tag sedan jag var skriv här. Riktigt kul att läsa igenom alla inlägg jag missat. Har nu stannat på 175,7 nu och rider D-ponny utan problem. :) Killen som gav mig lite taakiga kommentarer har faktiskt vuxit ifatt mig och är nu längst i klassen. Nu har han inte så mycket att säga till om längre. :P Han har inget sagt att knyst om min ridning längre.

Tiildaa
10/25/15, 8:33 PM
#34

Åh tack för alla kommentarer. Det var ett tag sedan jag var skriv här. Riktigt kul att läsa igenom alla inlägg jag missat. Har nu stannat på 175,7 nu och rider D-ponny utan problem. :) Killen som gav mig lite taakiga kommentarer har faktiskt vuxit ifatt mig och är nu längst i klassen. Nu har han inte så mycket att säga till om längre. :P Han har inget sagt att knyst om min ridning längre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: