Annons:
Etikettavel
Läst 1537 ggr
Nian97
2015-01-13 17:05

Vad kan det vara för ras(er) i denna häst?

Har enda sedan jag kom i kontakt med denna häst funderat på vad det kan vara för raser i. Vet inte riktigt varför, men har varit inne på att hon skulle vara lettiskt halvblod/ha det i sig, typ pga. färgen och exteriören. Men jag vet inte?
Angående vad man vet om henne är det lättare att säga vad som faktiskt inte är okänt.
Hennes namn (som jag inte tänker outa här) känns lite som en efterkonstruktion, och är på engelska ett lätt "nedsättande" ord. Har hört några år kring början-mitten av 00-talet nämnas, men med tanke på att mycket är okänt, vet man väl inte hur hugget i sten det är…
Även hört import England nämnas kring henne. Vet dock om det stämmer, och om hon i så fall är född där eller bara "mellanlandat" där. Ras, stam och uppfödare är dock helt okänt. 

Det man i alla fall vet är följande:
Hon är till hälften mörkbrun och till hälften brun. Från sadelgjordsläget och framåt är hon mörkbrun, och allt bakom "vanligt" brunt med lätt röda toner (ej "fuxaktigt" dock!). Hon är kraftigt apelkastad över hela kroppen, och som synes, något överbyggd. Storleksmässigt skulle jag säga att vi pratar någonstans kring 158-159 cm. Jag vet inte helt 100 om det är det, men på båda baklåren, ser det ut som att hon har ett större antal otydliga och/eller väldigt gamla brännmärkningar av diverse slag. Allt från tyska shettisbrännmärkning till gud-vet-vad, av det jag kunnat "tyda", om det ens är några (extremt vaga, och i sådana fall mycket gamla).

Ryttaren på bilderna är 162 cm kan också tilläggas. 

Så, vad tror ni att hon kan vara för ras/och eller raskorsning?

- Snälla om någon råka veta namnet på mig och/eller hästen, håll det för er själva. Outa inte det här, tack! :) -

PS. Aldrig skrivit här tidigare…Försökte få bilderna att ligga under texten, men det gick visst inte…??? Aja, håll till godo med detta!

Annons:
[jenny-]1
2015-01-13 22:07
#1

Är inte jättebra på att gissa raser, men får huvudet till ett travar-huvud med de långa öronen, den långa mulen och på hur ögonen sitter :) Hon är verkligen supersöt!

Wellcraft
2015-01-16 18:44
#2

Tycker det ser ut som ett varmblod.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nian97
2015-01-20 01:27
#3

Tack för era åsikter! :) 
Och ja, Jenny, hon är verkligen supersöt! :)

Det är dock en sak jag funderar över…
Hon ser ju uppenbarligen ut som ett varmblod, ja. Men grejen är att hon rör sig inte alls som ett. Har ridit både varmblod och kallblod i mina dagar, och de rör sig helt annorlunda jämfört med henne.
Hur rör hon sig då? Jo, i skritten är det ungefär som "vilken häst som helst" - inget särskilt med andra ord. Traven är verkligen gudomligt mjuk! Det är som att sväva på små moln att trava på henne! Dessvärre är ju då takten si sådär -hon har knappt någon takt i traven- vilket också gör det svårt att rida lätt.  Galopp är inte riktigt hennes cup of tea. Hon har rätt svårt att ens fatta galopp, och när hon väl galopperar, om man inte verkligen galopperar på, så bryter hon ofta av (och vill i stället slängtrava). Takten är inte rent 3-taktig, utan typ 4-taktig? Eller jag vet inte. Den känns och ser i alla fall märklig ut.

Wellcraft
2015-01-20 07:17
#4

Just ridtravare brukar ju vara jättemjuka i traven, speciellt om de inte riktigt lärt sig ren dressyrtrav ännu.

Jag har inga övriga förslag på vad det kan vara för något i hästen, men hon är gudomligt snygg :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

WornOut
2015-03-06 12:04
#5

Det är med all säkerhet ett vanligt varmblod som inte gått på travet. Allt kring hennes utseende, färg, storlek, exteriör, gångarter mm låter som beskrivningen av en travare/korsning :)

LeeKnow
2015-03-06 17:16
#6

Min första tanke när jag såg hästen var att det var en korsning mellan varmblod/halvblod :P Tycker din beskrivning låter som ett helt vanligt varmblod :)

Annons:
Sarah
2015-03-08 09:02
#7

Säger oxå varmblod som inte gått på travet.

Upp till toppen
Annons: