Annons:
Etikettstallet
Läst 17804 ggr
wingren
12/21/14, 11:32 AM

Hur mycket mark behövs?

Är inne på att köpa en gård eller torp med tomt om några år och tänkte kolla med er som har större koll än vad jag har ;) Hur mycket mark skulle ni säga att man behöver om man ska ha hagar till ca 6 hästar? Plus att det ska finnas plats att bygga stall med lösdrift samt en paddock. Jag vill minst ha två hagar men att en ska vara minst så stor att sex stycken får plats där. Jag har verkligen ingen koll på detta och har inte någon jag kan fråga heller :/. Några gårdmänniskor måste här finnas ;) Tack på förhand och fråga gärna om ni har några frågetecken kring något.

Annons:
Annette
12/21/14, 11:35 AM
#1

Vi har 11 hektar och då har vi både bete, sommarhagar, vinterhagar samt producerar eget hösilage till 12 Shetlandsponnyer.

PogoPedagog
12/22/14, 4:54 PM
#2

Vi har 9990 m2, gissar att ca hälften är hage. Vi har två hästar och det är för lite för att de ska kunna beta uteslutande under sommaren. Men vi lånar hagar av folk runt omkring som vill ha avbetat. Ungefär dubbelt så mkt hade nog fungerat fint.

Tusen
12/22/14, 6:08 PM
#3

Betande djur kan man räkna på c:a ½-1 ha per häst. Annars kan man ha mindre hagar under vinterhalvåret. Bara de kan röra sig i alla gångarter är det okej. Optimalt är väl att ha lika mycket mark till hagarna  både vinter som sommar.

wingren
12/25/14, 11:55 AM
#4

Så för 6 hästar är det bra med 6 hektar hagar? Hade tänkt ha 1 mindre hage, vid sjukdom, karantän eller om de inte skulle kunna gå ihop och 2 hagar som sitter ihop så man kan öppna upp så de har hela på sommaren och sen stänga igen på vintern så gräset kan växa till sig. Detta är bara planer, har ju ingen aning om hur marken kommer vara fördelad men detta är min förhoppning. Tror ni det hade funkat? Eller blir det möjligtvis för trångt om alla hästar går bra ihop? Kanske ska försöka se till så att alla hagar sitter ihop så man har möjlighet att öppna upp alla staket?

#3 Så man skulle kunna ha hälften så stort på vintern? Då ½ hektar/häst och sen på sommaren 1 hektar/häst? :)

Gronstedt
12/25/14, 2:06 PM
#5

#4: På vintern betar de ju inte, så du kan ha mindre hagar om du vill. Jag skulle försöka ordna en lösdrift under vintern, då kan 6 hästar gott och väl samsas på 1 ha eller mindre, om det inte blir för upptrampat och lerigt. Den hagen kan gärna vara backig och stenig/sandig/grusig, så den håller sig torrare. Den kan bestå av mark som inte ger bra bete på sommaren. Man kan ha flera foderplatser som man varierar, eller en stor som ligger på ett torrt och fast ställe i hagen.

Om det går att ordna så att du sedan kan öppna till beteshagar dit de går genom lösdriftshagen/vinterhagen, så blir det smidigt att sköta in- och utsläpp året om.

Tusen
12/25/14, 3:21 PM
#6

Nu har vi enbart russ men vi har alla i samma hagen. Vi har en vinterhage med ligghall och den är tyvärr inte så stor men där går 6 russ tillsammans. På våren och hösten går de tillsammans i hagar som är på 1-2 ha och på somrarna har de c.a 6 ha att beta på men det är uppdelat på totalt 5 hagar där storleken varierar då de ibland behöver gå på mindre bete. Sen blir hagarna aldrig så hårt nerbetade eftersom de får vila i perioder.

Annons:
sosom11
12/25/14, 4:03 PM
#7

För att hästarna ska kunna äta mycket skulle jag säga runt 1 häst/hektar. Så om du vill ha 2 hagar runt 7/8 - 15 hektar.

EW

RomDoll07
12/26/14, 10:50 AM
#8

När vi letade gård satte vi en absolut minimigräns på 5 hektar, mindre än så tycker jag inte man ska ha om man har häst. Visst, om hästarna står inne större delen av dagen och bara har små rasthagar på några kvadratmeter kan man så klart klara sig med betydligt mindre, men så tycker inte jag att hästar ska leva.

wingren
12/27/14, 4:19 PM
#9

Tack för alla svar :)

#8 Nej det jag tänker med. Vi har bara tänkt att ha en alternativt två hästar men tänkte hyra ut stallplats med. Vill ju inte köpa en gård för över en miljon och sen komma på att det är för litet ;) hehe. Minigräns på 5 hektar låter ganska vettigt, beror lite på hur marken är uppdelad med såklart.

#7 Låter inte 15 hektar mycket på 6 hästar? Ju större desto bättre iofs ^^,

RomDoll07
12/27/14, 4:49 PM
#10

#9 Nä precis, ska man ändå köpa en gård är det himla dumt att köpa för litet, man vet ju aldrig vad man vill göra med gården i framtiden och jag vill i alla fall inte vara beroende av att få arrendera mark av grannar, så jag tycker absolut det är en fördel att ha rejält med mark. Sen är det ju himla bra om man har mark nog så att det räcker både till hagar och att kunna vara självförsörjande på hö som vi har det.

wingren
12/27/14, 4:54 PM
#11

#10 Helt rätt :) Det här med att ha eget hö, är det svårt? Är inte uppväxt bland "gårdsfolk" så jag har ingen aning om hur lätt/svårt det är samt hur mycket skötsel och tid som behövs. Hade tänkt att ha höns till ägg och kött samt ett grönsaksland med :)

RomDoll07
12/28/14, 1:04 AM
#12

#11 Det är väll så svårt som man gör det 😉

Vi har inte tagit eget hö i så många år och äger inte heller någon traktor och redskap än, så vi har hittills gjort det mesta för hand vilket ju har krävt rätt mycket jobb och tid. Vi gör torrhö, som vi delvis har hässjat och delvis torkat på slag. Så länge det är bra torkväder funkar det väldigt bra att torka på slag, man behöver bara vända det någon enstaka gång så har man jättefint, grönt och fräscht torrhö på bara någon dag (om man har tur att slippa regn). Faktum är att en hel del av gräset vi slagit hann torka innan vi ens hann få upp det på hässjor, så vi behövde aldrig hässja allt vi slagit.

För att det ska funka i längden har vi dock tänkt skaffa egen traktor och redskap, har man bara det är det nog ingen större svårighet att ta eget hö. Och även om det kräver lite jobb är det himla härligt att veta att man inte behöver lägga ut ett enda öre på att köpa grovfoder till hästarna 😃

wingren
12/29/14, 12:51 PM
#13

Oj, ja gör man det förhand känns det ju väldigt mycket jobbigare ^^ Får la bjuda till fest när skördetiden är och lura alla att det är en typ av tävling med fint pris ;) hehe. Men om det regnar, är allt förstört då eller det tar bara längre tid o torka?

Annons:
Sarah
12/29/14, 1:14 PM
#14

Vi har ca 20 hektar i stallet och det är svårt att få allt betat. I somras var det 10 hästar och det var för mycket. Vi lånade ut en hage för att bli av med lite gräs. Då går våra hästar ändå ute på bete från början av maj till slutet av oktober.

wingren
12/29/14, 1:24 PM
#15

#14 Bra att du nämnde att man kan ha för mycket. Iom att jag tänkt hyra ut stallplatser kan det vara bra att ha i åtanke, kanske inte finns tillräcklig efterfrågan helt enkelt.

Gronstedt
12/29/14, 1:27 PM
#16

Jag får låna djur varje år för att få min mark betad, har aldrig lyckats hitta någon som vill betala för det …

RomDoll07
12/29/14, 1:34 PM
#17

#13 Ja, det var ju så man gjorde förr, när det skulle hässjas hjälpte hela byn till, gamla som unga, och så fikade man tillsammans bakom en hässja i skuggan. Min mamma växte upp så och jag tycker det är en trevlig tradition. Vi gjorde så i lite miniformat i år när vi hässjade och bjöd in syskon, föräldrar, morföräldrar osv, det var riktigt trevligt.

Det är ingen katastrof att höet får lite regn på sig bara man ser till att vända det efteråt, det tar lite längre tid som sagt men torkar ganska snabbt ändå så länge det inte fortsätter regna. Låter man det däremot bara ligga orört torkar inte det undre lagret särskilt bra och börjar så småningom mögla.

Den skillnad man kan se på höet är att hö som inte fått något regn på sig alls blir jättegrönt och behåller mer av sin näring medan hö som blivit regnat på blir mer gult och kan ha sämre näring, men har man superlättfödda kallblod som vi är det inte nödvändigtvis någon nackdel.

Tusen
12/29/14, 2:01 PM
#18

#16 Så trist! Tycker hästägarna ändå kunde ge dig en symbolisk summa. Det borde ändå finnas de som är tacksamma över att få sin/sina häst/-ar på bete under sommaren.

Upp till toppen
Annons: