Annons:
Etikettbeteende
Läst 799 ggr
Natalieforsbom
2014-12-16 10:14

Konstigt beteende !

Hejsan ! Jag är medryttare på en halvblodskorsning på 6år som är min fasters . Han är otroligt snäll men på senare tid har han betett sig tjurigt och senast igår höll jag på att ha ett ansikte mindre men hann flytta på mig från ett par flygande tänder .. Han "varnar " med bakbenen .. Men när man rider är han pigg och glad !? Har fått frågan om att ta han på fodr tillsammans med stallägaren så det ska funderas på och så.. Just nu är vi tre som sköter honom på min faster inte har tid så det kan nu vara så också att han kanske tycker att det är jobbigt med så många.. Har börjat lägga funderingar i varför han kanske gör så och om det knske finns något annat att göra från marken variera träningen vill ju att han ska ha kul med mig inte tråkigt .. Kom gärna med förslag på varför han kanske gör så och vad jag mer kan göra än att rida ut och rida på banan :) tack på förhand! Inga påhopp tack vill inte höra elaka saker om min faster eller så !

Annons:
Gronstedt
2014-12-16 10:26
#1

Det kan finnas många orsaker, från att han inte respekterar dig till att han har ont. I vilka situationer är det han varnar? Gör han likadant mot alla?

Wellcraft
2014-12-16 10:30
#2

Beteendeförändringar kan tyda på smärta, tycker att en veterinär ska få kika på honom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Natalieforsbom
2014-12-16 13:07
#3

Han gör det endast i stallgången :( annars är han hur snäll som helst i hagen , promenader , ridningen.. Men just i stallgången :( Jag har känt igenom honom i ryggen om han visar smärta men inget så och han slänger bak öronen o tjurar när man borstar oftast :(

Natalieforsbom
2014-12-16 13:08
#4

Vet inte om han gör så mot alla :(

Gronstedt
2014-12-16 13:36
#5

#3: Det räcker för det mesta inte att känna igenom en häst för att utesluta smärta, det krävs mer ingående undersökningar.

Varnar han bara när du borstar? Om han nyligen börjat grina när borstar kan det vara så enkelt som att han fäller. Prova med olika borstar - många hästar tycker bättre om när man tar lite rejälare tag än om man försöker vara försiktig. Min hatade alla borstar men älskade "gummiskrapan" när hon fällde. Varnar han när du gör andra saker, som att kratsa hovar, sadla …?

Fråga de andra som sköter honom hur han är med dem.

Natalieforsbom
2014-12-16 15:33
#6

Nör jag sadlar vill jag verkligen vara snäll mot han så jag spänner ett hål på varje sida osv för annars blir han jätte surig , får testa flera olika borstar och prata med dem andra

Annons:
Gronstedt
2014-12-17 09:38
#7

#6: Om han grinar när du sadlar kanske sadeln inte ligger bra, eller så kan han ha sadeltvång. Är utrustningen kollad? Du kan också prova med resårgjord, om han inte redan har det. Men första steget är alltid att låta någon kunnig kolla att han inte har ont.

Natalieforsbom
2014-12-17 11:23
#8

Ja sadeln är utprovad till han ska prata med de andra imorgon då jag ska dit då ! Tack för svaren jag fått !

majaliten
2014-12-18 23:10
#9

Bara för att sadeln är utprovad betyder det inte att den alltid sitter bra tyvärr :( och smärts vid borstning kopplas ihop med sadel och dyl tex . Men lycka till :)

Brollan1
2014-12-19 09:48
#10

Då ni är tre som sköter han så är det ju möjligt att något otrevligt har hänt på just den platsen som du inte vet något men hästen  har en klar bild över det som hände och vill inte vara med om det igen.

Sånt löses genom att klart och tydligt visa att du inte kommer att äta upp hästen på det stället, chocka hästen med något riktigt trevligt i samband med det som är otrevligt som  tex en hög med hö, en hink havre, kanske en knippe morötter hängande från taket i en tråd. Fantasin är begränsningen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Natalieforsbom
2014-12-21 13:46
#11

vi skaffad en likit sten som han endast får när vi ska sadla och min kära pojkvän var så snäll och stog där framme fast han är häst rädd och lät han slicka på den , jag gjorde som jag brukar göra fast sadlade åt fel håll , alltså la på sadeln från andra sidan , satte fast sadel gjorden på ena sidan och spände bara ett hål i taget och så fick han massa beröm .. bara för att det inte ska bli samma gammla vanor hos hästen !

innan sadlingen var han visserligen lite bråkig i stall gången men detta är pga hns energi innan ridturen, han blir av med den genom att vi rider ut eller tar ett hårdare pass på banan .. och sen har vi kommit fram till att mer varierat än någonsin måste vi köra på ! alltså hitta på mer tillexempel gå ut och gå eller ta en psring tur med han brevid , longera och sådant å vi tror att han fastnar i rutiner som han tröttnat på ! :)

Så visst att de komemr då och då att han nafsar och så men säger man ifrån då och visar att det är faktiskt inte okej (OBS! inte på ett elakt sätt) så är det lugnt! :) 

så nu är han som vanligt igen , ganska intressant ändå att rutiner och ett annat kropps språk kan ändra mycket ! :)

Upp till toppen
Annons: