Annons:
Etiketthoppning
Läst 2015 ggr
Wilmarabbit
2014-10-20 15:27

Pay And Jump Tips

Hej! Ska nu delta  i min första Pay & Jump på Söndag och  har lite frågor.

Måste jag ha vita ridbyxor och kavaj?

Ska starta 2 klasser 50 och 60 så ska jag gå banan 2 gånger?

Ropar dom in mig när jag ska starta från framhoppningen?

Hur tycker ni jag ska hoppa fram bäst då jag har en väldigt het häst som taggar igång och blir väldigt trött och svettig snabbt för att hon inte kan stå still utan hoppar omkring och är halvt galen?

Övrig info som kan vara bra att veta?

Tack från en nervös ponnyryttare

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Annons:
Bjallstal
2014-10-21 20:47
#1

1: Nej det måste du inte ha. 2: det är inte alltid dem har bangång mellan varje höjd. Banan är densamma i alla klasser oftast(ibland lägg en valfri kombination in på högre höjder) brukar stå på startlistan eller utsatt på tävlingsplatsen mellan vilka klasser man kan gå banan. 3: Ja, jag har aldrig varit på en pay and ride utan inkallare. Det hjälper dock om man har lite koll själv så man är färdig med sin framhoppning i lagom tid. 4: väldigt lätt, nu känner inte jag din häst men när jag ridit den typen av hästar så rid fram och få hästen varm och mjuk. Känn att den lyssnar på dig innan du kommer in på framhoppningen. Hoppa lilla i båda varven och dem andra två vars en gång om det känns bra så räcker det nog där. Många rider slut på sina hästar på framhoppningen, men har du värmt upp innan du kommer in där så behöver man inte hoppa fram så mycket. Skritta omkring och som sagt, ha koll hur många som är innan dig så du slipper stå och vänta, eller stressa igenom framhoppningen. 5: Ta det lugnt och ha kul med din häst. Det är träning och du vill bara ha positiva erfarenheter för både dig själv och din häst. Lycka till :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: