Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5752 ggr
[ClippingExpress]
10/10/14, 5:38 PM

Det går inte att rida ut ensam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min häst Dennis vägrar att lämna gården när jag ska rida ut, det funkar om en häst som är framåt går först men aldrig ensam eller med en häst som är som han. Han har aldrig gjort illa någon,  han skulle inte ens kunna skada en fluga Hjärta Men när vi väl rider ut ensamma så backar han, han vägrar gå framåt. Jag blir så klart rädd när jag tänker vad som skulle hända med både mig och honom. För några veckor sedan så backade han ner i ett dike. Jag vill kunna rida ut utan problem eller tankar på att något väldigt illa kan hända om han backar framför en bil osv. Någon som har tips på träning eller vad de kan bero på?

Annons:
Facie
10/10/14, 5:47 PM
#1

Han vill nog helt enkelt inte lämna kompisarna… Blir det samma problem och du skulle gå bredvid honom?

Pretty wise //

[ClippingExpress]
10/10/14, 5:53 PM
#2

#1 Nej, bara när jag sitter på ryggen. Men han blir lite stingslig när jag går bort från stallet med honom.

Iaemi
10/10/14, 7:24 PM
#3

Hästar är flockdjur och eftersom han inte ser dig som en del av sin flock, är han osäker på att lämna stallet med dig. 

Har sett flera trådar om hur man jobbar med det här problemet här, använd sökfunktionen :)

Facie
10/10/14, 8:38 PM
#4

I så fall skulle jag säga att han bara fjantar sig. Han kör nog lite med dig för att han känner att du blir rädd. Prova vara lite mer bestämd och framförallt var lugn. Fråga någon i stallet om de kan gå med bredvid dig när du rider ut en kortare sträcka.

Pretty wise //

[ClippingExpress]
10/10/14, 8:43 PM
#5

#3 Jag trodde oxå att det var så i början (att han inte såg mig som en flockmedlem). Men han skyddar mig från dem andra hästarna och följer efter mig när jag går ifrån honom, han lämnar mig aldrig :)

[ClippingExpress]
10/10/14, 8:45 PM
#6

#4 Han har aldrig testat mig förut, han har alltid lyssnat på mig. På min röst, skänkel och från ryggen med det är bara när jag ska rida ut

Annons:
Facie
10/10/14, 8:51 PM
#7

Jo men tänk såhär: Han känner sig osäker på att gå iväg själv vilket leder till att han fjantar sig. Då blir du rädd och osäker vilket bara gör honom mer övertygad om att det är farligt att rida ut. Du behöver vara lugn, tålmodig och bestämd så kommer han gå.

Pretty wise //

[ClippingExpress]
10/10/14, 8:54 PM
#8

#7 Okej, tack så mycket för tipset! Och för att du tog intresse i mitt inlägg!

smellcaramell
10/13/14, 10:22 PM
#9

jag skulle gjort det jobbigare att bara stå still än att gå fram genom att låta han gå på en volt när han stannar, dock bara när han stannar som "trots", om du känner hästen så bör du känna om han är rädd eller liknande och då ska han självklart inte bestraffas med att gå på em volt, men om han bara står still för att slippa lämna gården så ta in han på en liten volt något varv och försök sedan gå fram igen :) eventuellt kan man behöva hjälp med detta av en person från marken om man vill göra det enklare för ryttaren, dock ska personen på marken ALLTID hålla sig bakom hästen när man försöker gå fram, annars räknas personen på marken som ledare och då får inte övningen samma effekt :)

PennyScarlett
10/14/14, 10:33 AM
#10

Att hästen lyssnar på dina ridkommandon betyder inte att hästen har tillit till dig. Du är inte trovärdig för honom och då ifrågasätter han ditt beslut om att lämna gården. Han tycker helt enkelt inte att det är en bra idé och du har inte tillräckligt bra argument för att du visst har en bra idé. Han känner sig osäker och måste veta att om det händer något så kan du ta hand om honom. Han ska inte skydda dig. Du ska kunna övertyga honom om att du skyddar honom oavsett vad som händer

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

hannan
10/14/14, 12:33 PM
#11

Har du provat att helt enkelt vänta ut honom? En del hästar behöver lite tid till att fundera på det som händer och om de tycker att det är okej. Om du helt enkelt släpper pressen och bara står still, vad händer då?

Fjantar sig tror jag absolut inte att han gör, snarare är han osäker. Som nämnts ovan så är han kanske inte helt säker på dig och att du kan skydda honom. När du befinner dig på hans rygg måste han dessutom ta mer ansvar själv, det finns ingen bredvid honom som visar att det är okej.

Jag skulle nog börja med att gå på promenader med honom. Har ni någon speciell runda ni brukar ta? I så fall, gå med honom några gånger. Det är dessutom ett jättebra tillfälle att få honom att lyssna och lita på dig. Gör halt och sätt igång igen, växla mellan skritt och trav och se till att han har fokus på dig. Det gör antagligen att han blir mer säker på dig som ledare och att han blir mer bekant med vägen.

Har du förresten testat att leda honom en bit och sitta upp sen, när ni inte är så nära stallet?

smellcaramell
10/14/14, 9:56 PM
#12

#10 hah, har en fråga angående att vänta ut hästen, om det går ca 2 timmar utan att hästen rör sig ett steg framåt, räcker det med väntan då *skrattar* hah har nämligen hänt med en häst jag känner, har gjort diverse ledarövningar m han utan framgång från ryggen så slutade med att vi fick göra som jag nämnde i #9 med en person på marken och en person på ryggen, efter 2 gånger med den övningen går han fram utan några som helst problem :D

hannan
10/15/14, 8:48 AM
#13

#12

Haha, ja då har man nog väntat tillräckligt länge! :)

Annons:
PennyScarlett
10/18/14, 1:06 PM
#14

*suck*…vad härligt att jag kan roa er. Gud förbjude att man lämnade något beslut åt hästen, eller hur? Ja, om du har stått där i två timmar och hästen inte rör på sig så har den ju låst sig i en tanke, troligtvis på grund av att du låst sig i en tanke och då kan det vara dags att göra något annat, för när man ställer en fråga så förväntar man sig ett svar, right? Det man då kan göra är en kravförflyttning, alltså att man ändrar position och talar om för hästen att gå bort från platsen den står på. Då är det inte hästens beslut att ta när det sker, utan det ska ske omedelbums. Sen kan man testa att ställa frågan igen. Man måste ju vara aktiv i sin kommunikation med hästen. När jag frågar min unghäst om hon vill komma fram till mig eller följa med mig så står jag riktat mot henne med handen inbjudande vänd uppåt i repet. Jag drar inte i henne, men kan låta repet glida igenom händerna upprepade gånger för att skapa en energirörelse åt mitt håll, samtidigt som jag själv lägger energin bakåt och börjar backa. Allt som oftast svarar hon ja och kommer fram med trevlig attityd. Gör hästen inte det på två timmar så tycker hästen förmodligen inte att man är så rolig att umgås med och den anser själv att den har bättre saker för sig att göra än att släpa på tvåbeningen

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

hannan
10/18/14, 2:26 PM
#15

#14

Vad menar du med med din första mening? Om du syftar på kommentarerna om att vänta ut så var de svar på min fråga om TS provat att göra just det. Det handlade inte om något du skrivit :)

PennyScarlett
10/18/14, 5:44 PM
#16

Första meningen är syftad till 12 som med sitt skrattande verkade road av mitt inlägg och det är ju jättetrevligt. Mitt första inlägg var dock inte menat att vara komiskt, utan var seriösa funderingar och alternativ till TS, då detta är väl beprövade hanteringsmetoder inom Natural horsemanship (inte parelli)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

hannan
10/19/14, 10:24 AM
#17

#16

Jag tror att det var meningen att stå #11 och inte #10, felskrivning helt enkelt. Mitt inlägg (#11) börjar ju med "har du provat att helt enkelt vänta ut honom?" :)

PennyScarlett
10/20/14, 8:56 PM
#18

Ja isåfall har jag missförstått det hela. Får be om ursäkt för det

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

hannan
10/21/14, 9:13 AM
#19

🙂

Upp till toppen
Annons: