Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3158 ggr
[Carolinan]
2014-09-14 14:57

Bygga muskler

Hej!

Jag behöver lite tips från utomstående om hur jag på bästa sätt ska kunna bygga upp muskler på min häst. Han har varit fel-musklad med b.la underhals och nu under sommaren har han bara ridits lätta pass (läs: uteritter på långa tyglar till största delen 😛) för att musklerna ska "försvinna" och då byggas upp rätt igen.

Jag är speciellt ute efter tips om hur jag ska bygga upp hans överlinje. Han har en tendens att tycka det är lättare att gå på bogarna än att arbeta korrekt.

Jag har tömkört och tömlongerat honom det senaste nu med inspänningar och han arbetar bra då och söker sig neråt med huvudet, men han lyfter inte gärna på ryggen vilket jag vill att han ska.

Just det är "lyftet" med ryggen är väldigt svårt att få fram på honom. Det är endast när jag rider honom på graman som jag känner att han aktiverar och lyfter ryggen.

Jag har hört från andra utomstående att han har ett fint tramp bak, men alltså inget bra arbete med överlinjen.

Han är ganska kompakt till kroppen och kvick med sina rörelser. Han är i full kondition och redo för lite hårdare arbete, därför känner jag att jag vill lägga upp scheman och få tips om hur jag ska bygga upp honom ordentligt.

Han har en bra foderstat och äter just nu 8kg av ett analyserat hösilage (han går ute på gräs mellan 8-16 varje dag och vi har gott om bete kvar) . Kraftfoder får han 2dl pellets till frukost, 2dl pellets till middag och 3dl spillers-musli och 3dl strå-lucern till kvällsmat. Han täcker alltså alla sina näringsbehov.

Jag har tillgång till att arbeta honom utomhus, i manege & paddock samt skrittmaskin. Jag brukar låta honom antingen skritta fram eller skritta av i skrittmaskinen.

Nu behöver jag lite hjälp för att lägga upp hans träning! 🙂
Bolla gärna runt med era tankar! Alla bollar tas emot!

Väl mött! /C

Annons:
Iaemi
2014-09-14 16:04
#1

Kolla gärna up Arttoride på youtube. Han pratar väldigt mycket om hur man ska få just hästen att jobba med bakben och rygg.
T.ex. denna video om hur en häst som blivit väldigt mycket fel-riden och hur de får honom att arbeta korrekt. Men kolla gärna på andra videos av honom. Han är grym och man lär sig väldigt mycket. 😃

The Animallovers!!!
2014-09-15 08:14
#2

Du kan börja hoppa om du inte gör det prova att galoppera mer

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

LinaN
2014-09-16 10:59
#3

jobba över cavalettibommar, har ännu inte mött en häst som inte aktiverar ryggen när de måste lyfta på benen både under ryttare och på töm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Carolinan]
2014-09-17 11:22
#4

#1 Länken du skickade fungerar inte! 👍

Cavalettibommar är något jag kan införa, det var ett bra tips! Hoppning är tyvärr inget jag sysslar med längre. 

Ingen mer som har något bra tips för muskelbygge på överlinjen? Jag har även svårt för att komma på övningar som stärker magmusklerna, någon? 🙂

[134643]
2014-09-17 11:40
#5

#4 Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag har fått för mig att longering i riktigt låg form stärker magmuskler. Men som sagt är jag inte helt säker 😃

JoannaLi
2014-09-17 15:45
#6

#4 Hans youtube-kanal heter ArtToRide, men man får vara beredd på att han pratar engelska :) Man får söka sig fram, det är inte alltid jättetydligt hur hans utbildningsskala ser ut, men det han gör är att han främst av allt jobbar hästarna med longering, som #5 säger, i riktigt, riktigt lång och låg form. Sedan under ryttare. 

Framförallt jobbar han emd att göra den långa och låga formen till den "plattform" som hästen alltid ska sträva efter att komma tillbaka och vila i, och när hästen är stadig och avslappnad i lång och låg i alla lägen, så börjar man jobba med att ta upp hästen i en mer "vanlig form". Om du t.ex. söker på "Legolas" så får man se hans "associate trainer" rida sin häst för honom, jag tycker att det är ganska tydligt vad man söker efter när man ser dem :)

Jag tycker att han låter riktigt vettig, men allting är ju en åsiktsfråga :)

Annons:
Linnea
2014-09-17 16:13
#7

För det första, skippa gramanen, den drar bara ihop halsen. Lågt tempo i trav så han hittar sina egna ben, böj, tempoväxlingar, aktivera helt enkelt. Har han bra tramp bakifrån så bör han automatiskt jobba med ryggen såvida han vågar gå fram och ta stöd på bettet. Gramanen  gör ofta att dom inte vågar detta eller lär sig att bara vika halsen. Tempoväxlingar låter tråkigt men är väldigt effektivt. Behöver inte vara stora grejer utan arbetstrav-samlad trav-arbetstrav tex. När du minskar tempot (inte segdra utan minska och öka på direkten) så "sätter" han sig på bakbenen och lägger tyngden där istället för på bogarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-09-17 18:12
#8

#5 Det kan stämma, tyvärr har jag ingen aning men ska kolla in på saken! Tack!

#7 Precis, där är saken. Han tar aldrig bettet och det är sällan (läs: väldigt sällan) jag har honom mellan hand och skänkel med ett ordentligt stöd. Det är just med gramanen jag får den kontakten, det är bara då han lägger stöd i bettet och jag känner att han lyfter ryggen skjuter ifrån. Det är endast då jag kallar det riktigt "arbete". Därför varvar jag med gramanen emellanåt. När jag rider utan jobbar han i form med nacke och trampar men lyfter inte ryggen och ger mig inget stöd i bettet. Tempoväxlingar är bra, ja. Men trots att han är lösgjord och jag gör detta aktiverar han inte ryggen. Hur korta intervaller syftar du på?

Linnea
2014-09-17 19:31
#9

#7 När du tempoväxlar kan du vara rätt intensiv och rida 2-3 steg i varje tempo några gånger och varva med lite raskare trav där du låter honom länga halsen framåt-nedåt. Detta borde komma av sig själv om han verkligen jobbar. Du måste inte ha stöd i handen hela tiden, låt han få rejält med tygel så han vågar sträcka ut halsen. Risken med gramanen är att du tvingar fram stödet, stödet måste komma utan hjälpmedel annars är det inte "på riktigt". Kör också öppna, sluta och skänkelvikningar för det får också igång dom. Men viktigast är nog just nu att han vågar sträcka sig framåt, med eller utan stöd på bettet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Comedy
2014-09-17 21:25
#10

Jag hade nog jobbat mycket ute, galopperat mycket på typ fält och stått upp i fältsits/lätt sits i det galoppjobbet. Galopp stärker magmusklerna och genom att jobba honom i en lägre form ute i galoppen (i ett lite fräschare tempo) så tycker han det är kul och du får med ryggen. Det har i alla fall funkat på min pålle. 

Sedan kan man lägga in tempoväxlingar i det. Tempoväxlingar är en mycket bra "grundövning" :)

LinaN
2014-09-18 10:46
#11

Jag skulle säga game of contact om problemet är kontakten med bettet. hade en period då jag inte fick nån kontakt alls med min häst, fick tag på dvderna för GoC och tittade igenom, omsatte i praktik och efter ett tag hade jag en häst som vågade ta stöd på bettet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Anamalar]
2014-09-22 10:25
#12

#7 Graman är en väldigt bra hjälptygel enligt mig och den har hjälp mig och min ponny att komma dit att vi kan rida utan den ibland. Används den rätt "trycker den inte bara ihop" halsen. För mig hjälpte den min ponny att förstå vad jag ville och få honom att arbeta rätt även att det var jobbigt. När hästen går rätt ska gramanen hänga löst…

[Carolinan]
2014-09-22 11:35
#13

Red över cavalettibommar härom dagen och då lyfte han ryggen fint och längde stegen. Så det är något jag tänker göra oftare! 🙂

Jag får fortfarande inget lyft när jag tempoväxlar men tänker fortsätta försöka. Han är ju väldigt fokuserad under arbete, vid skänkelvikningar och öppna/sluta arbetar han bra men han är fortfarande inte där jag vill ha honom. 😕

Hoppade upp på en annan häst ett ridpass för att känna "hur" det ska kännas. Red hästen i en bra form med lyft och längda steg och memorerade exakt hur jag gjorde,  men på min häst fungerar det bara inte. 

Han är som sagt en av de envisa typerna, nog den mest envisa häst jag stött på som är väldigt svår-övertalad.

Annons:
[Carolinan]
2014-09-22 11:37
#14

#11 Ska absolut testa detta! Men förstår inte exakt hur jag ska omsätta detta i praktiken, antar att mer sägs på dvderna?

LinaN
2014-09-22 12:32
#15

#14 givetvis sägs mer på dvderna. Är närmare 5 timmars material så sett så det är ju en del. Det jag gillar med GoC är att man inte nödvändigtvis måste ha en bakgrund inom horsemanship, principerna går att använda ändå! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Comedy
2014-09-22 12:41
#16

Har du ingen tränare som du kan ta hjälp av då, och som kan pusha dig och ge dig tips? :) Eller ev. kolla upp ryggen ifall han har några låsningar någonstans. Men jag tror nog, precis som du, att det ligger i ridningen och musklerna :)

Linnea
2014-09-22 13:26
#17

#12 Kanske det om man använder den rätt men minst 9 av 10 använder den inte rätt därför att det är svårt att rida med en tygel sträckt och en lös samtidigt som man ska kunna använda den lösa om hästen inte gör som den ska. Alla hästar kan lära sig utan graman, det handlar egentligen inte om att de ska lära sig hur de ska gå - jobbar dom rätt och är avslappnade så kommer formen naturligt. Finns ett talesätt som säger att bara riktigt duktiga ryttare kan använda hjälptyglar på ett bra sätt men riktigt duktiga ryttare behöver inga hjälptyglar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-09-22 13:56
#18

#15 Av det jag såg hoppas jag att jag förstår principen i alla fall. Antar att det handlar om att ha en mjuk hand som hästen ska vilja söka sig till? Ett lätt stöd? 🙂Märkte att dom hade väldigt långa tyglar?

#16 Just nu är det inte aktuellt med någon tränare för *uhum* skäl. Och dels för att jag tror att mycket ligger i att han inte har rätt muskler än. När han går på bogarna och "undviker" rätt arbete han kan ridas i princip hur länge som helst, konditionen är det inget fel på. Men när han väl arbetar med musklerna, som över bommar eller enstaka små studs-hinder eller diverse dressyr övningar blir han varm och flåsig snabbt. Vill inte pusha honom för hårt, men vill lägga in övningar som får honom att långsamt men säkert jobba med rätt muskler och bygga upp sig, speciellt vid överlinjen. Jag ska försöka ett tag till men annars får tränare ta och bli aktuellt.

LinaN
2014-09-22 15:45
#19

#18 en följsam hand som aldrig släpper kontakten. oavsett om hästen går över lod eller under lod. Så hästen vet att där finns en hand att lita på i alla lägen. Se till att ha så följsam hand att tygeln "aldrig" glappar osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-09-22 15:54
#20

#19 Är dom självbäriga behövs ingen kontakt. Fast det tar ju ett tag innan man kommer dit.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
LinaN
2014-09-22 17:05
#21

#20 men hur gör du innan de har kommit dit? Inte alla hästar är perfekta i sin sammansättning så självbärighet blir en självklarhet under ryttare. Inte ens med långvarig och idogt tränande med biomekanik och extriör i åtanke. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-09-23 11:26
#22

#21  Om hästen arbetar korrekt och är tillräckligt stark så är den självbärig. Tillräckligt stark blir den inte hur mycket man än rider om man hela tiden håller en stadig (läs rejäl) kontakt med munnen för att stötta den. När hästen går i en hyffsat stadig form, alltså att den kan gå i samma form ett par minuter max så kan man börja släppa lite på kontakten. Först bara lite under någon sekund. Utöka sen till att ge hästen halvlång tygel med bibehållet tempo. Går den kvar i samma form är den självbärig. I början såklart enbart ett par steg sen orkar den inte mer. Växla alltså mellan kontakt och ingen kontakt. När jag rider min i trav och han är uppvärmd så har jag inget i handen. Tygeln hänger inte lös men den glappar något (inte så att det rycker i munnen). Han går ändå kvar. Har ridit honom så som jag gör nu sen i mars i år och han har inte gått 6 dagar i veckan under hela den tiden så det går ganska fort bara man hittar rätt knappar.

Det som funkade på honom var väldigt långsamt travtempo. Mååånga övergångar mellan skritt och trav och sen också öka/minska tempot i trav. Öppna/sluta och öka/minska volten så har han blivit otroligt mjuk och lättarbetad. Jag hade i princip gett upp tanken på att få dressyren att funka, sen hittade jag en riktigt bra tränare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-09-23 13:11
#23

#22 Det inlägget fick mig väldigt inspirerad! Tack!

Linnea
2014-09-23 13:13
#24

#23 Så trevligt! Hoppas det hjälper dig!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2014-09-24 16:16
#25

#22 fast kontakt för mig betyder ju inte att hästen ska gå och vara tung i handen. Men vi kan dividera detta i evigheter ^^ Hästen ska vilja ha kontakt med bettet och ryttarens hand utan att hänga på den. Och till en början med blir det en del häng men efter hand som hästen kan bära sig så blir kontakten lättare och lättare tills det känns som om man har ull i händerna istället för bly ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-09-25 09:01
#26

#25 Har sett så väldigt många som rider med vad dom kallar kontakt (=drar in nosen/ hästen hänger i handen)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2014-09-25 12:35
#27

#26 jag med. det är rätt många och ibland är jag också där, men vi är på god väg att komma ifrån det jag och Harry iaf :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
PogoPedagog
2014-09-25 13:31
#28

#22 Precis så rider jag med:) Kul med någon mer med samma filosofi.

[Carolinan]
2014-09-25 14:42
#29

Igår gav killen mig ett stöd i bettet! :) Tänkte lite på detta med GoC och släppte förväntningarna och fokuserade endast på att ge ett mjukt ihållande stöd, tog han upp huvudet hängde jag följsamt med, krullade han ihop sig hängde jag med osv. La ganska lång tid på detta. Han svarade bra på det och gav mig tillslut ett stöd i bettet. Vilket resulterade i att han äntligen jobbade rätt med ryggen! Jag kände hur han lyfte sig och sköt ifrån med stegen. Vart mycket nöjd och hoppas på att detta är något som håller i sig och inte en en-gångs företeelse ;)

LinaN
2014-09-26 11:16
#30

#29 tjohoo! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: