Annons:
Etikettridning
Läst 1895 ggr
hannah96
8/27/14, 12:07 PM

Tips på bomövningar?

Har en häst på 11 år som jag inte haft länge. Och det märks att dom gamla ägarna inte har ägnat så mycket åt bomövningarna, vilket jag tycker är viktigt då hon är en hopphäst och det är det jag ska ha henne till. Hon vet liksom inte riktigt vart hon ska ta vägen med benen, och ibland byter hon galopp över och ibland bara ''springer'' hon över och lyfter knappt på benen.. 

Så lite bra bomövningar att köra, och hur ofta kan man rida bommar egentligen?

Annons:
Linnea
8/28/14, 12:53 PM
#1

Bommar kan man ha hur ofta som helst, höga bommar ska man kanske vara lite mer försiktig med, det sliter på lederna att lyfta högt väldigt ofta.

Finns hur mycket som helst man kan göra, fantasin sätter gränsen. Vill du träna tempoväxlingar kan du ha bomserier med olika avstånd mellan bommarna. För att träna gångartsbyten kan du ha trav- och galoppbommar efter varandra så du travar över en serie, galopperar genast över nästa för att därefter trava över en tredje. Detta gör också hästen uppmärksam på dig och kan inte rusa iväg. Du kan göra detta på både raka och böjda spår. Du kan också göra en bana som när du hoppar fast alla hinder är bomserier istället och dessa kan ju vara olika utformade, trav och galopp i olika tempon, höjda bommar och bommar på marken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ellensandahl
8/28/14, 7:22 PM
#2

Gå in på hippson dom har massa övningar som jag och min ponny haft jätte mycket användning för. Bommar är grunden till hoppningen det får man inte glömma.

Linnea
8/29/14, 10:46 AM
#3

#2 Dressyr är grunden för all ridning.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: