Annons:
Etikettbeteende
Läst 1249 ggr
hannah96
2014-08-23 10:34

häst som fryser

När märker man att hästen står och Fryser? Tog in henne nu i morse? Och endast 8 grader ute Inatt och hon står och skakar, precis som vi människor gör när vi Fryser, är det likadant för hästar? Och hon är inte på ett nytt ställe utan har varit här flera gånger förut och aldrig varit något då.

Annons:
Gladflicka
2014-08-23 14:59
#1

Står hon och skakar utan någon annan uppenbar anledning är det högst troligt att hon fryser. Kanske behövs ett täcke om nätterna om hon ska fortsätta gå ute? :)

P4go
2014-08-23 17:57
#2

Dom skakar ofta för att få upp kroppsvärmen. :)
Men ja, släng på ett täcke skulle jag tro.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Gladflicka
2014-08-23 22:04
#3

Vad jag hört skakar de för att få upp kroppsvärmen pga att de fryser. Precis som människor skakar när vi fryser för att få upp kroppsvärmen. Vet inte om det stämmer men låter logiskt.. :)

majaliten
2014-08-23 22:42
#4

Hästar är inte som vi mäniskor så där gör de för stt få upp värmen i kroppen. Hadde hellre slängt ut lite Hö för att se till att den håller sig varm för när de äter håller de sig varma .

Gladflicka
2014-08-24 03:38
#5

#4 Är inte det just pga att de fryser? Varför behöver de annars värma sig? (För att undvika missförstånd vill jag understryka att det är välmenade frågor. :) )

Gronstedt
2014-08-24 08:54
#6

#4: Människor skakar av exakt samma anledning när de fryser - det är ofrivilliga kroppsrörelser avsedda att göra att man slutar frysa.

TS, det går åt väldigt mycket energi för att hålla sig varm genom att huttra/skaka, eller genom att röra på sig på annat sätt.  Om hästen fryser behöver den mer mat, men det är inte säkert att den slutar frysa för det. 

Många hästar fryser mest när de är våta och/eller det blåser. Ett lätt regntäcke som håller hästen torr kan göra underverk, även om den inte egentligen blir varmare.

Du väljer själv om du vill täcka hästen, men jag tycker personligen inte att det är snällt att låta en häst stå och huttra. Den spänner sig i hela kroppen (precis som man själv gör när man fryser) och kan få ont både här och där.

Annons:
Gladflicka
2014-08-24 21:14
#7

#6 Precis så jag med uppfattat det hela! Instämmer helt och hållet på alla punkter. :)

Upp till toppen
Annons: