Annons:
Etikettridning
Läst 527 ggr
esterhaggfors
2014-08-01 19:09

Ramlar framåt?

Hej! Jag är 13 år, rätt kort och rider en D-ponny. Båda mina tränare säger ofta: sitt upp…

Vilket menas med att när jag rider sitter jag ofta framåt lutad. Har ni några tips på vad jag kan tänka på?

Förut red jag med rätt korta läder och igår på träningen längde jag dem två hål men fortfarande samma problem! :(

Det är så konstigt för jag har fått lovord från min andra tränare att jag sitter väldigt fint och har en väldigt mjuk hand!

Annons:
H-lena
2014-08-01 19:22
#1

Jag skulle rekommendera att du ber någon filma när du rider. Då ser du själv om du sitter framåtlutat, och då inser du också att du behöver korrigera det! :) Annars ett sätt att få tillbaka överlivet kan vara som du säger att länga lädren och på så sätt hamnar din skänkel där den ska vara istället för att den åker bakåt vilket ofta gör att överkroppen hamnar framåt, eller hur man ska säga. Sen kom ihåg att titta framåt och inte neråt! :)


esterhaggfors
2014-08-01 19:29
#2

Tack :)

UtanAlias
2014-08-05 14:03
#3

Häl - höft - axel ska du ha i en lodrät linje med varandra. Försök tänka på det och korrigera om det känns galet.
Träna upp dina egna rygg- & magmuskler. Problemet kan vara så att du faktiskt inte orkar hålla uppe dig själv. Alla har vi våra problem och de måste man jobba på.

Mitt egna problem är att jag som vänsterhänt & vänsterfotad är mycket svagare i min högra sida. Vilket gör att mina axlar inte är o linje med varandra, utan den vänstra är högre upp medan den högra sjunker ner. Hästen får själv kompensera genom att jobba hårdare med sin höger sida för att lyfta upp min vikt = hästen blir snemusklad & blir starkare i höger sida än i vänster.

I ditt fall lägger du för mycket vikt på hästens framben vilket påskyndar förslitningsprocessen. Försök att luta dig "överdrivet mycket" bakåt, så att säga. Hellre någon cm bakåt än framåt.

Tänk dig att du sitter på någons axlar och du lutar dig framåt. Personen som har dig på sina axlar måste då röra sig framåt för att vidhålla balansen, ju mer du lutar dig framåt, ju fortare måste personen röra sig framåt för att ni inte ska ramla i backen. Det är samma sak på hästryggen. Det är mycket lättare att ramla av också om du sitter lutad framåt.

Använd hela din bakdel & sitt tungt & djupt i sadeln och som sagt hellre axlarna lite för långt bak, än för långt fram.
Och så träna träna träna, nöta nöta nöta!

Lycka till! :)

Linnea
2014-08-05 14:32
#4

Sitt på rumpan, lutar du dig fram sitter du mer på blygdbenet vilket är fel. Svanka inte med ryggen, då kan du inte följa med ordentligt i hästens rörelser.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: