Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 969 ggr
Ellensandahl
4/24/14, 10:29 PM

Är jag redo?

Hej! Jag heter ellen och är 13 år gammal. Iår är jag inne på mitt sjätte år på ridskola och jag har även haft medryttarponny innan. Nu är det så att jag vill gå vidare, utvecklas ännu mer i min ridning än att rida på ridskolans sönderridna hästar.. Men varken min mamma elr pappa är hästvana så det är hu ett litet problem. Är väldigt sugen på att bli fodevärd åt en ponny men är inte 100% om jag verkligen har kunskapen. Däremot så hade jag tänkt att hyra in ponnyn på ett stall där det finns mängder av hästkunniga som absolut skulle hjälpt oss om ngt hände.

Annons:
Caroline L
4/24/14, 11:09 PM
#1

Det finns rätt många liknande trådar om du söker runt lite på sidan. :)

Men jag kom och tänka på en sak när jag läste det du skrev angående att du tänkt hyra in ponnyn på ett stall med hästkunniga och ja, det är bra att ha kunniga till hands men så länge inte dom tar över tillsynen och vården kring hästen ligger ansvaret fortfarande på dig (och lagligt ligger ansvaret på dina föräldrar) att märka om hästen känns hängig, beter sig onormalt, febrig, svullen, varm, ratar maten, inte dricker lika mycket, energilös osv och kunna ta ställning därifrån att ja detta är helt klart en lätt förkylning jag avvaktar tills vidare eller ja detta är något akut jag misstänker kotledsinflammation och då måste jag ringa veterinär. Alltså, man kan gå förbi en häst och inte lägga märke till detta utan det är personen som hanterar hästen som ser detta och det ligger på dig att märka. Sedan kan du självklart rådfråga om du misstänker något, men att ha ögat för att se eventuella fel och kunna göra en ordentlig visitering varje dag och ta ställning åligger på dig så vida inte någon annan tagit på sig det ansvaret.

Sen är det mycket mer man får tänka på när man har häst. Du måste kunna hästens bakgrund och agera efter det (om vi tar fång som exempel så får du fodra utefter det). Och sedan kommer hanteringen och uppfostringen där måste man agera rätt annars kan man om man har otur få en ouppfostrad häst (även en vuxen häst kan skaffa sig olater om den märker att den får komma undan med saker eller inte blir ordentligt hanterad) så det är många pusselbitar som spelar in och det är därför hästägandet är en livsstil och ett fulltidsjobb.

Hästen ska fodras rätt, motioneras rätt, hanteras rätt och det är mycket som man får tänka på. Går jag in mer utförligt på detta blir det nog ett väldigt långt inlägg så jag slutar här, men jag undrar en sak du skriver att du haft medryttarhäst vad har du fått göra med hästen hanteringmässigt? Vad har du sett/gjort, har du fått ta fullt ansvar för ponnyn under en dag?


Upp till toppen
Annons: