Annons:
Etikettridning
Läst 2250 ggr
Ridskummis
4/24/14, 3:01 PM

Jag har blivit rädd för att rida!

Hej! En händelse som skedde förra vecka då en ponny jag red galloperande(skenade) iväg med mig inne i ett ridhus och jag fick då inte stop på den. Jag försökte få in honom på en volt men det funka inte, han bara drog iväg med mig så snabbt han kunde. Min syster var tvungen att ställa sin stor häst väldigt nära väggen (ponnyn red bara runt och runt i fyrkant spåret) sedan när han skenade förbi hennes häst lugnade han ner sig och jag fick äntligen kontroll över honom… Jag var stört ledsen efter detta … Inte på ponnyn utan på mig själv pågrund av att jag inte kunde gå stopp på han eller kontrollera honom. Häromdagen var jag och red en annan ponny. Så fort jag satte mig på honom så kände jag hur osäkerheten kom, jag spände mig och allt som pågick i mitt huvud var det som hände förra veckan… Mina föräldrar ville att jag skulle börja trava ponnyn, men jag kunde bara inte jag fick rent av panik och blev stressad och rädd, och det ska man inte bli när man sitter på en ponny! De känner av så väl när man är osäker… Jag vet inte vad jag ska göra! Jag älskar att rida men efter det som hände vågar jag inte ens trava… På fredag ska jag rida på ridskola och jag är jätte rädd… Även fast jag kommer troligen rida ett snällt sto som jag brukar rida, så är jag jätte rädd och osäker… Hela mitt självförtroende har liksom försvunnit… Jag får liksom panik när jag inte får stopp på en hästen på direkten… Det är där rädslan sitter tror jag… Hjälp!

Annons:
[Forest]
4/24/14, 3:12 PM
#1

Red du lektion när ponnyn skena? Låter som du inte gjorde det för jag skulle tycka att en ridskoleponny ska vara så pass stabil att den itne gör det eller att ridläraren tar till knep o stoppar ponnyn + att man pratar med eleven efter händelsen. Jag tycker du ska prata att du är rädd för rida efter detta och att du samtalar med din ridlärare se till att du får lugn stabil ponny och att du gärna får ha den flera gånger du rider lektion. Förhoppningsvis så blir du så pass trygg att du kommer över din rädsla jag hoppas det eftersom du älskar hästar. Styrkekramar från mig

Ridskummis
4/24/14, 3:16 PM
#2

#1 nej, jag red hemma med min syster… :/ Jag brukar rida en underbar och stabil ponny (stoet jag beskrev) men även fast jag vet att hon aldrig skulle göra något dumt så får jag panik.. Dock så är hon en ridskole ponny…hon stannar när de andra stannar, jag lär mig inte det som jag är osäker på :(

Ridskummis
4/24/14, 4:56 PM
#3

Hjälp :c

mermaidVSsailor
4/24/14, 8:36 PM
#4

Samma sak hände mig för någon månad sen :/ Det enda man kan göra åt saken är väl helt enkelt att fortsätta rida tills tryggheten kommer tillbax… Ge inte upp, du kommer att få tillbaka självförtroendet bara du fortsätter :) Dock är det nog bra att du börjar med en ponny du känner dig trygg med.

Put your guns away it´s teatime

PogoPedagog
4/24/14, 8:38 PM
#5

Jobba med din andning för att slappna av. När kroppen är avslappnad följer gärna hjärnan efter och du blir mindre rädd. Känn att du sitter tungt, långt ned i sadeln och att kroppen gungar med i hästens takt. Sucka högt och släpp ned axlarna. 

Detta hjälpte mig mycket när jag var ridrädd.

Zaphix
4/24/14, 9:25 PM
#6

Det är okej att rida fast man är osäker och rädd, man behöver inte vara kaxig och modig för att rida.

Prata med ridläraren och berätta att du blivit rädd, är bra att hen vet om det så du kan få stöd om något skulle hända.

Det är också okej att hoppa av om man känner sig väldigt rädd, bättre att hoppa av i tid än att man ska sitta på hästen och få panik.

När du sedan är lugn igen så kan du hoppa upp igen och göra ett nytt försök.

Pusha inte dig själv för hårt, fortsätter du rida fast du är nära att få panik så kan det sluta med att du blir ännu räddare.

Ta istället ett steg tillbaka, gör bara det du känner dig trygg med ett tag pch när du återfått modet kan du sakta försöka dig på saker du är rädd för. Men puscha dig aldrig så mycket att du får panik igen. Skulle du få det, så tar du bara ett steg tillbaka igen till tryggheten.

Ridning ska vara roligt, och det är inte roligt om man är jätterädd.

Jag är en rädd ryttare och har alltid varit det. Jag undviker att göra många saker för att jag är för rädd för det, men för mig är det okej, jag behöver inte vara modig och våga allt för att ha en egen häst. Det fungerar ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: