Annons:
Etikettridning
Läst 3156 ggr
P4go
4/23/14, 9:58 AM

Så sjukt besviken..

Ibland blir jag bara så fruktansvärt arg. 
Så sjukt besviken.
Men mest ledsen. 

Fick ju hem en foderhäst i Januari. Spinkig, omusklad och helt katastrof att rida. Och jag har kämpat med denna lilla grabben för att få höra att jag förstört deras häst?! 

Att jag tagit mig vatten över huvudet? 
För att jag vill köpa egen och lämna tillbaka honom? 

Så ja.. Avgör själv om jag förstört deras häst eller inte.. 
Lång väg kvar men enligt mig, så mycket trevligare.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
motherangel
4/23/14, 10:09 AM
#1

följer

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Caroline L
4/23/14, 6:46 PM
#2

Det har skett en stor förändring i mina ögon? På så kort tid ser han mycket trevligare ut och mycket mer sammarbetsvillig. I början stretar han emot väldigt mycket, vilket han knappt ser ut att göra nu. Du har kommit en lång bit på vägen på så kort tid så att ägaren uttalar sig om att du förstört hästen är helt otroligt… det har du ju verkligen inte gjort, snarare motsatsen :)


Wellcraft
4/23/14, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Varit med om samma sak så vet hur det känns!
En överviktig haffe som var rädd för allt o alla, man kunde knappt sitta upp.
Bet, sparkades, bockade, stegrade osv…
Tre månader av träning och alla problembeteenden var borta.
Då hade vi förstört hästen och den skulle genast tillbaka.
Kan det handla om avundsjuka o.e dåligt samvete?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[exo]
4/23/14, 9:36 PM
#4

Låter som dom är besvikna att du inte vill köpa den.

Joseff
4/23/14, 10:43 PM
#5

Vad duktig du är! Du HAR gjort ett bra jobb och att du skulle ha förstört hästen är FEL! 

I mina ögon verkar hästägarna jättekonstiga. Behöver inte tillägga nåt.

jagga-ewe
4/24/14, 7:03 AM
#6

Det ser ju klart bättre ut, för mina ganska okunniga ögon. Hästen ser mycket tryggare och nöjdare ut. Sen är det svårt att säga om det beror på att han var ny o osäker i början av filmen men känner igen sig i slutet. Dålig dag resp bra dag. Men jag tycker ändå det ser mer ut som du kommit framåt än förstört hästen.

Om det inte var så att de ville ha en hispig och icke-samarbetsvillig häst, för det har de ju inte längre. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
P4go
4/24/14, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack, Va gulliga alla är!

Ska försöka svara på det mesta!
Besvikna över att jag inte ville köpa honom var dom knappast då jag bjöd 30 000 för honom men dom sa nej, 38000, inte mindre. 

Osäker pga nytt ställe kunde vart en bra orsak men han var exakt likadan, om inte värre när jag red honom hos ägaren. :) 

När jag kollar på filmen som det gick bra på är det sjuk förändring från då tills för 3 veckor sen när jag ställde av honom tills han åker hem (vem vill utbilda en häst när man bara får skit för det liksom?) 
är det sjuk förändring ändå, är nog faktiskt en av våra sämre pass filmade. 

Jag är trots allt tacksam, för jag har lärt mig något sjukt mycket på denna killen. 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

imsuchadiva
4/24/14, 11:30 AM
#8

Jag tycker du ser ut att rida bättre på slutet av filmen än i början. Känns inte heller som att underlaget är rättvist i början, snö och halka. Du ser ut att vara spänd , håller hästar ganska hårt i munnen och sparkad på med benen ist för att lätta i handen. Men givetvis ser hästen mycket finare ut. Dock tycker inte jag att du gjort något mirkulöst med hästen. I början ser jag en pigg, osmuskas häst som inte orkar arbeta rätt, dåligt underlag och en ryttare som ser spänd ut. I slutet av filmen ser jag en häst med muskler som orkar arbeta och lägga energin på rätt ställe, och ett bra underlag.

exitingsvillemo
4/25/14, 6:06 AM
#9

På vilket vis anser dom att du förstört hästen? Dom måste ju ha sagt ngt om varför dom känner så?

mermaidVSsailor
4/27/14, 8:50 PM
#10

Han ser ju hur fin ut som helst ! De är säkert bara för fega för att erkänna att du gjorde ett bättre jobb än dem :/

Put your guns away it´s teatime

[EmmiieErixon]
4/27/14, 9:06 PM
#11

tycker att det ser bra ut helt klart…de är säkert bara bittra för att de inte fick tummen ur eller hade viljan att en försöka fixa till hästen. Tycker du ska ha en klapp på axeln i alla fall, bra jobbat, strunta i alla bittra kärringar och kör på :)

JTphoto
4/27/14, 10:32 PM
#12

#8 Jag tycker inte det känns som du har titta ordentligt på filmen när du säger  "håller hästar ganska hårt i munnen och sparkad på med benen ist för att lätta i handen"

Vi flera tillfällen i filmen syns det att tygeln glappar och trots det flänger hästen med huvudet, jag tycker inte hon håller hårt i munnen på hästen. 

Du säger också: "Dock tycker inte jag att du gjort något mirkulöst med hästen. I början ser jag en pigg, osmuskas häst som inte orkar arbeta rätt, dåligt underlag och en ryttare som ser spänd ut. I slutet av filmen ser jag en häst med muskler som orkar arbeta och lägga energin på rätt ställe, och ett bra underlag"

En pigg, omusklad häst som inte orkar så mycket, att få den att orka, muskla sig fint och lägga energin på rätt ställe, det tycker jag är fantastiskt bra jobbat! Det är väl inte alla som klarar det på så kort tid. Sen om det är mirakulöst eller inte, det kan väl vara osagt? Frågan var ju om hon förstört hästen, vilket hon knappast kan ha gjort?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Sarah
4/28/14, 11:10 AM
#13

#12 glappande tygel är inte samma sak som mjuk hand. 

Men nej du har nog inte för stört hästen TS :) tråkig situation, är jobbigt med fodervård.

Annons:
JTphoto
4/28/14, 7:43 PM
#14

#13 Nej, såklart inte, men om tygeln glappar/slakar ibland tar inte jag det som att ryttare håller hästen hårt i munnen. Det är såklart svårt att se på en film. Poängen var väl mer att hästen slänger med huvudet även om tygeln inte är spänd. 

Det är vad jag ser i alla fall.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



imsuchadiva
4/28/14, 8:35 PM
#15

#12 jag tycker det känns som att du missuppfattat mig, jag precis som alla andra här, har skrivit mina egna personliga åsikter. Så mina åsikter är precis lika mycket rätt/fel som dina egna. Ganska tidigt in i filmen ser man klart och tydligt hur TS håller kvar handen och sedan "ponny-sparkar" hästen när den drar upp huvudet. En häst behöver en mjuk och stadig kontakt i tygeln/munnen. Vi vet inte vem ägaren är, vi vet inte vilken häst&utbildnings-syn de har. Jag tycker det är dumt att gå på ovetande människor så här. Nej, jag anser inte att det är ett mirakel att få en häst att muskla sig. Återigen, det här mina egna åsikter baserat på en liten film! TS, får jag fråga hur du gick tillväga när du ställde av hästen?

P4go
4/28/14, 8:43 PM
#16

Vet precis vart du menar i filmen. Just där tappade jag balansen då han gick på lite utan att jag var beredd och råkade då använda tyglarna till balans.
Jag fick från ägaren att han ska ridas men tygeln för det är så han är inriden (what liksom?) och jag som första gångs häst ''ägare'' lyssnade ju på ägaren för dom känner ju sin häst.

Och självklart har ju jag lärt mig honom.

Jag slutade rida honom på banan och red mest ut, lite longering tills jag slutade helt rida honom. Vadådå?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Joseff
5/8/14, 11:23 AM
#17

Ingen mogen människa använder så råa uttryck som "du har förstört vår häst" och "du har tagit dig vatten över huvudet". Även om hästmänniskorna skulle vara duktiga på rida tappar jag all respekt för dem. Även om ägarna skulle vara elitryttare skulle jag anse de som dåliga hästmänniskor, just för att de behandlade dig såhär. Dom ska dessutom kunna säga exakt vad du har gjort fel, annars kan dom gott hålla tyst. Nä, småbarnsbeteende alltså…

De  VET att du gjorde ditt bästa och la ner kärlek på det här projektet. Det är OHERHÖRT taskigt att rata något någon annan gjort med själen…

Jag blir såhär arg därför att det känns som att det är mycket sånt här bland hästmänniskor. Visst får man tycka att folk gör ett dåligt/bra jobb med sina hästar, men uttryck det respekt för guds skull. Alla vill ju sin häst det bästa.

JTphoto
5/8/14, 7:54 PM
#18

#15 Absolut, vi har nog helt enkelt olika uppfattningar av det hela. Tur är väl det, alla kan ju inte tycka samma. 👍

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: