Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3768 ggr
JohannaCaroline
2014-04-21 14:41

Inte råd med ridskola..

Hej!

Ber om ursäkt ifall det finns en liknande tråd i förväg. 

Tänkte att jag först utreder min situation så förstår ni sedan min fråga lättare. Dåså, here we go, är en 19årig tjej. Tycker om hästar väldigt mycket och har alltid gjort det! Är dock inte särskilt ridvan eller hästkunnig. Red i sammanlagt 4 år när jag var yngre (sporadiskt).

Dagdrömmer ofta om att någon dag flytta ut på landet och äga en egen häst. Men för att kunna äga en häst måste man ha kunskap vilket jag inte har, hur kan jag då förvärva detta? Är en fattig student, har inte råd med ridskola eller privat lektioner eller någonting som kostar överhuvudtaget längre! 

Tror ni att det finns stallägare där ute som nappar på en "icke så hästkunnig praktikant?". Min ide är att om jag praktiserar hos någon så jobbar jag ju gratis för dem, samtidigt som jag får betalt i "kunskap om hästar och stallskötsel". Vad tror ni, är folk intresserade av sådant?

Jätte tacksam för svar!

Ha en fin dag!

Hälsningar Johanna

Annons:
Sugar Mist
2014-04-21 14:43
#1

Följer.

-

ElisabethB
2014-04-21 14:56
#2

Du kan ju alltid höra dig för.

Men, det finns massor av hästintresserat folk - så var beredd på att det kan bli många nej..

Om du bor i närheten av en ridskola skulle jag nog börja med att fråga där..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

JohannaCaroline
2014-04-21 18:06
#3

#2 Jo, det är väl det jag får göra, testa mig fram helt enkelt. :)

Hade varit kul ifall någon hade erfarenhet av just denna fråga och kunnat ge exempel på hur det gick för någon annan som varit i samma sits

chade
2014-04-21 22:25
#4

jag hade nog sökt runt efter en sköthäst/mindre stall att ta hand om istället för en ridskola. Har du 1-4 hästar att sköta om blir det lättare att fokusera på deras välbefinnande snabbare och allt runt om istället för att ha koll på upp emot 20 hästar beroende på hur stor ridskolan är.

Jag är skötare/medryttare på två hästar i ett stall men ibland kan det vara så att jag får ta hand om alla 4 hästar i stallet. har vart där i ett halvår nu och har lärt mig så otroligt mycket och lärt känna hästarna riktigt bra istället för att känna alla hästar lite bara :) Jag har ridit i 10 år och har lärt mig mer på detta halvåret än när jag gick på ridskola, men haft uppehåll i 5 år, så jag var i stort sätt en nybörjare igen och glömt allt. är fortfarande ganska krasslig i ridningen, men det kommer tillbaka sakta men säkert :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

loza
2014-04-22 00:02
#5

Jag var i samma sits som du, hade haft uppehåll i flera år och hade glömt otroligt mycket även om grunderna fortfarande fanns kvar (alltså typ hur man sitter på hästen och hur man växlar gångart). Hörde mig för i höstas och kom i kontakt med en fd arbetskamrat till min mamma som sökte medryttare. Hon visade mig hur jag tar hand om hennes häst och så provred jag med henne närvarande två gånger. Sen fick jag börja rida ut själv, till en början skrittade jag bara, och sen har jag fortsatt därifrån. Har lärt mig otroligt mycket både ridmässigt och skötselmässigt, learning by doing så att säga. 

Mitt tips är att lägga upp en annons på Hästnet och sök efter en medryttarhäst, och skriv som det är. Det gjorde jag, och efter en vecka kom jag i kontakt en hästägare som ger mig privatlektioner i akademisk ridning (dressyr), och en annan med en otroligt fin och trygg läromästare till häst. Ingen jag har stött på vill ha betalt mer än i arbetskraft och motionering av hästarna. Det viktigaste är att vara ärlig med vad du kan och inte kan, och våga fråga om ALLT du undrar! Och sök på internet om hur sadel och träns ska sitta, om skötselråd osv, det finns jättemycket!

jagga-ewe
2014-04-22 07:57
#6

För egen del skulle jag mycket hellre ha en 19-åring som erkänner vad h*n kan o inte kan i stallet, än de 11-åringar som tror de kan allt o som springer runt benen på en. =)

Kontakta stall och ridskolor i din närhet. Förklara ärligt läget och vad du är ute efter. Förvänta dig hårt arbete och inte så mycket ridning, iaf inte i början. O många kommer säkert säga nej. Men om man inte frågar får man inte svar, så på't bara!

Lycka till!!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[exo]
2014-04-22 10:24
#7

Vart bor du?

JohannaCaroline
2014-04-23 09:22
#8

#4, 5, 6

Tack för era svar! Lärorikt! Ska lägga upp en annons och säga precis som det är!

#7 Jag bor i Stockholm, hurså?

[exo]
2014-04-23 11:17
#9

#8 Tänkte att jag kunde hjälpt dig men bor i GBG.

JohannaCaroline
2014-04-23 15:12
#10

#9 Typiskt då! Men det uppskattas jättemycket ändå att du velat hjälpa till ska du veta :)

elvirawz
2014-04-23 16:28
#11

Var i stockholm? :)

elvira.horseworld.se

JohannaCaroline
2014-04-23 16:33
#12

#11 Är skriven i Solna, men bor både i Solna och i Järfälla. Hurså? :)

elvirawz
2014-04-23 17:01
#13

Du hade kunnat komma till mitt stall, men alldeles för långt bort :(

elvira.horseworld.se

Annons:
JohannaCaroline
2014-04-23 20:22
#14

#13 jaha, vart ligger ditt stall då?

giffan
2014-04-23 20:46
#15

Synd du inte bor närmare Lindesberg. Har ett stall fullt med hästar som behöver någon som hjälper till lite. Och här hittar man typ ingen som vill. Jag erbjuder Gratis ridning mot att man kanske hjälper till med det ena eller andra i stallet..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

JohannaCaroline
2014-04-23 21:26
#16

#15 Åh låter som paradiset för mig!!! Känner att jag bor på helt fel just nu..

elvirawz
2014-04-24 08:20
#17

Ligger utanför norrtälje. 

Men kolla runt i Täby, finns massor av stall där! Lycka till!

elvira.horseworld.se

Killen
2014-04-24 11:29
#18

Kolla ex med svea islandshästar, hon har sökt förut iaf personer som kan hjälpa till och betalning är kunskap. Ligger i mitten av sollentuna/upplands väsby/täby

kissmekate.blogg.se

lovisaaa
2017-07-08 17:11
#19

#15 vet att det var typ 2 år sen men om du har kvar dina hästar så skulle det vara jättekul att få hjälpa till bor nämligen i Lindesberg

giffan
2017-07-25 21:20
#20

#19 Jodå hästarna är kvar. ;)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
shia
2017-07-28 23:26
#21

Mitt tips för att du ska skaffa dig hästvana. Börja hjälpa till i travstall. De flesta travtränare har inget emot att då lite extra hjälp i stallet och i utbyte lära ut. Visseligen hade jag håll på med ponnytrav, samt ridhästar, ridskola å privat (ej ägt) när jag började följa med syrran till en travtränare. Jag började bokstavligt från början😁 fixade vatten år hästarna, sedan fick jag börja mocka, sedan hämta in hästar och borsta(minns jag var så stolt när 11 åriga jag klarade av att leda stallets "gammling"(han var ksk 5? Gick sakta som en gammal gubbe å skulle aldrig kunnat tänka sig att he bak ett öra ens åt ett barn) från hagen😂 när jag var 12 fick jag rida i det stallet för första gången(där alltså, ridit sen jag var 7) fick rida ett 4 årigt Sto, gick jättebra i skogen tills vi var på tbx vägen😁 1 km från stallet tjong stack hon😂 genom 2 90 grader svängar😁 å stannade vid hagarna bortanför stallet. Grät som bara den näe hon stack och vart skakis😁 sen fick jag börja rida en annan som varr min passis. Från hösten tom början på sommarn, när hsn flyttade till ett annat ställ närmare ägarn. (till hösten började jag rida han igen å rid ca 1 gång i veckan/varannan monté å dressyr.) sen i höstas fick jag börja sela ut storhästarna😁 samt började rida in en 3 åring. (red 1 gång på sommarn å sedan vart några må uppehåll😂😂) sen i nov köpte tränarn en häst från ludde(önskar vi fptt tag i hästen tidigare,innan de förstörde å skrämde upp honom(förstår ej hur se kunde göra så. Såldes för 400 000 som ett åring på elitauktion, å så hamna han hoss dem…) iaf så vart han min passis från dag ett😀 började rida honom (suttwn på någon gång innan dess tror jag, elller Å vart det första gången😁) å ridit han på vardags veckor 1-2 ggr, å lov varannan/varje dag. Samt vid jul fortsatte jag inridningne på treåringen, å så vid nyårskiftet fick jag börja köra stor häst(13 år) haha, 1 a gången jogga av gammlingen, 2 a gången köra 2-3 intervaller i 40 fart(tyckte det gick jättefort/ 3 e gången köra 6 intervaller i 20 fart😂😂 kört någon /några och gpnger må sedan dess, å så och nu i sommar börjat rida monté å red första "banjobbet" för några v sedan(nyss fyllda 14) ridit dressyr först 1 Tim. Å sedan 1 bakvarv å 1/2 rätvarv i monté. Typ 30-40 fart. (på min passis😍) å i fredags körde jag första intervallern med min passis(det var nog mer intervall jobbigt för mig(pluss art han aldrig blir trött. (kan ej springa fort dock) Okej, vart långt men vill komma fram till att det stall där du får hjälpa till med att vattna hästar till en början inte alltid är sämre än ett stall där du får börja rida lite direkt🤗

Caf_Roy
2017-07-31 12:43
#22

Jag tror att du skulle vara välkommen i vårt stall på Ekerö! Hon som har stallet blir alltid glad om någon vill hjälpa till att mocka och fodra och i alla fall våra hästar kan aldrig få för mycket kärlek. Skicka pm om du är intresserad.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2017-08-03 09:11
#23

Känner du någon som har med hästar att göra? Det är bra att följa mycket med kompis som kan så lär man sig lite iallafall:D

shia
2017-08-19 17:21
#24

eller gör som en ridlärare jag har ibland närhon var yngre. hon var ksk 14, stod vid en hage å klappade en kallblodstravare. å typ flätade luggen. då kom tränarn/ägarn å ropa på henne att följa med, så gav han henne grimma å grimskaft å sa att hästen var hennes i sommar. att hon fick köra å rida hur mkt hon ville. 

du kan alltid också bara hitta ett stall, gå in å fråga om de behöv hjälp med något:)

Upp till toppen
Annons: