Annons:
Etikettövrigt
Läst 808 ggr
Julia-H
2014-04-18 15:56

Man måste rida en häst för att träna den

Jag har inpressat i min skalle att "man måste rida hästen om man har en häst". Jag kan inte komma ur den tanken.

INGEN i min närhet förstår sig på om jag säger att jag "bara" tränade från marken en dag. Då kommer det kommentarer som "har du tröttnat på hästar?" eller liknande. Det är egentligen ganska sjukt hur så många människor tycks ha impräglat i huvudet att man MÅSTE rida hästen för att träna den/för att vara en riktig hästmänniska. Hur har det blivit så?

Jag trivs inte med att rida. Inte så som man gör i dagens samhälle i alla fall. JAG gillar inte att tränsa hästen och slänga på en tung sadel, men det verkar inte acceptabelt att tänka så. Visst är det kul att rida men jag kan inte njuta av det längre för jag känner bara hur obekvämt hästen tycker att det är.

När jag hade min ponny så i slutet av våran tid så red jag ALLTID barbacka när jag väl red, och knappt aldrig i träns, utan i grimma eller helt utan huvudbonad. Varför? Var jag för lat? Ibland kanske, ja. Men mestadels för att jag inte gillar hur vi använder hästen. Visst behöver man inte rida brutalt men det måste ändå vara så himla obehvämt med en spänd sadeljord och ett hårt bett i munnen.

Nej usch. Just nu vill jag bara lägga ridningen på hyllan och satsa på Naturlig hästhållning (om man kan kalla det så) helt och hållet. Fast det skulle betyda att jag får lägga hästar överhuvudtaget på hyllan ett bra tag, men det kanske det är värt. Och sedan ta upp det igen när jag har råd själv… För jag klarar inte av att sitta upp och känna mig som världens svin längre, för det är inte ens kul då. Nej tack. Jag hoppar det.

Någon som känner som jag?

(Läs mer om mina åsikter på http://ridingforlife.blogg.se)

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Annons:
Inkanyezi
2014-04-18 16:11
#1

Jag tror att jag förstår, även om jag också skulle kunna tänka mig att man använder en bra hjälm när man rider barbacka, på samma sätt som cykelhjälm kan komma till användning när man minst väntar sig det. Men jag kan tänka mig känslan av att känna hästen direkt under sig och vinden i håret och inte ha andra hjälper än skänklar och vad som kan stå till buds i övrigt när man inte har träns och bett.

Cirkuskonster?

Alex
2014-04-18 18:08
#2

#1 Det står väl ingenstans att hon rider utan hjälm? "I grimma eller helt utan huvudbonad" tolkar i alla fall jag som att hästen är utan något på huvudet, inte ryttaren. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Aribigga
2014-04-19 10:37
#3

Försök ha en shettis, alla frågar "Men vad har du den till?" eller "Men den kan du väl inte rida på?"

lurvponnyn.vimeddjur.se

KnutKrut
2014-04-19 14:27
#4

Fördelen med att ha egen häst är att man kan göra lite som man själv vill (förutsatt att man alltid vill hästens bästa). Man ska aldrig fråga andra vad de tycker för risken är stor att de påpekar på det man gör och inte tycker att det är bra, oavsett vad man gör. Själv rider jag inte barbacka eftersom jag inte är tillräckligt balanserad som ryttare, men jag har en välpassande sadel som hästen aldrig protesterar mot att få på. Bettlöst trivs inte hästen med, men med rätt sorts bett som ligger bra i hans mun och med mjuk hand och träning på att rida med så liten inverkan som möjligt så trivs vi båda. Men mest trivs jag faktiskt med att leda hästen på promenader i skogen, grimma och ledlina, sida vid sida i lugn skritt. Och det lovar jag att många har synpunkter på, men det bryr jag mig inte alls om!

Sarah
2014-04-20 10:24
#5

Klart att du inte behöver rida om du inte är bekväm med det. Alla får ha häst på sitt sätt så länge hästen mår bra :) 

Jag tycker jättemycket om att jobba från marken. Har börjat gå en tömkörningskurs nu, longerar och löshoppar gärna, jogga bredvid hästen ute eller att bara gå promenader är mysigt.

panini
2014-04-20 17:41
#6

Man ska inte bry sig om vad andra tycker.. Din häst - ditt ansvar helt enkelt. Man ska bara se till så att man sätter hästen i första rum, om hästen trivs med det man gör (hoppning, NH, dressyr etc.) så ska andra inte lägga sig i.

Det finns ju många som inte heller rider sina hästar, tex Tobbe Larsson och många säger ju inte emot det han gör bara för att han är en känd häst människa. Och han har ju själv sagt i tv att han hellre jobbar med hästarna från marken för att han inte trivs med att rida.

Annons:
Zaphix
2014-04-20 18:11
#7

Min häst skulle bli fet om man bara jobbade honom från marken. Mindre lätt att motionera hästen ordentligt då.

Och jag har valet att antingen ge honom minimalt med mat, eller motionera honom ordentligt. Hästen mår bättre av bra med mat och mycket motion än tvärtom.

Rider väl inte så jättemycket dock, ett par-tre dagar i veckan. Kör honom mycket också. Så finns alternativ till ridning i körningen.

Min häst mår bra med min träning, han är en glad och lycklig häst. Det hade han inte varit med lite mat och markträning endast.

Tränar mycket från marken också, men som kompliment till den andra träningen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
2014-04-21 12:26
#8

Köra ponnyn är ju ett alternativ annars.

[MajaWrangstadh]
2014-04-21 13:35
#9

Det beror väl jättemycket på vad för man har för häst och vad ens ambitioner är. Jag har en medryttare till min och hon trivs jättebra med att gå på promenader och longera varvat med att rida lättare pass. Jag blir alldeles galen på henne, "Rid ut och REJSA med dig, jobba så ni blir svettiga!!!" 😃  Medans jag vill utvecklas och rida hårda träningspass och springa oss svettiga i skogen så vill hon ta det lugnt. Och det är väl upp till var och en!

…sålänge hästen är glad såklart. En rastlös häst som tycker om och vill ridas ska inte behöva motioneras lätt från marken var dag och bli uttråkad, och en häst som ogillar uppsutten hårdträning ska inte behöva det heller.

Upp till toppen
Annons: