Annons:
Etikettövrigt
Läst 459 ggr
loza
4/17/14, 11:49 PM

Tillräckligt duktig för att skaffa häst?

Hej. Hur duktig tycker ni att en bör vara för att skaffa egen häst?

Jag funderar på att skaffa egen häst till hösten, antingen köpa eller ha på foder. Jag vet att jag har tiden, ekonomin och viljan, men funderar på om jag är tillräckligt duktig som ryttare. Jag är 22 år och tog upp ridningen igen i höstas efter 4 års uppehåll, har haft medryttarhäst sedan dess. Hoppade nu i veckan för första gången sedan jag började med ridningen igen (visserligen bara 40 cm men det var ändå väldigt roligt). Problemet är att jag har svårt att få nya hästar jag rider att gå i form, och det känns ju som något grundläggande. Tar regelbundet lektioner i akademisk ridning, övar just nu på öppnor och slutor. Rider 2-5 ggr i veckan på två helt olika hästar, och mina styrkor är att jag alltid håller mig lugn och att jag har bra balans. Min förhoppning är att kunna tävla i 90 cm - 1m nästa år, om jag hinner bli tillräckligt säker på hoppningen tills dess. Tanken är att ta hjälp av tränare om det blir så att jag skaffar häst. I dagsläget är det inte möjligt med den medryttarhästen jag har.

Tror ni att jag kan sikta på och förbereda för att bli hästägare till hösten, eller bör jag lägga drömmarna på is?

Annons:
Aribigga
4/18/14, 7:40 AM
#1

Det viktiga är inte hur du rider, utan dina kunskaper som rör allting annat runt hästen. Daglig skötsel, sjukdomar, foder osv. 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sarah
4/18/14, 11:49 AM
#2

Håller med ovan :) och allt sådant lär man sig under tiden. Jag kunde inte mycket av det dagliga då jag köpte min första häst. Det kom lite hastigt och lustigt då ridskolan frågade om jag ville köpa min sköthäst, annars skulle hon slaktas. 

Det viktiga är att ha bra folk runtomkring sig. Folk man litar på och kan fråga innan man kan själv. 

Köp en häst du :)

Uss
4/18/14, 1:47 PM
#3

Håller helt med; för att äga häst måste man kunna sköta den och veta vad den behöver - ridningen bättrar man på hela tiden ;D

Caroline L
4/18/14, 3:22 PM
#4

Håller med övriga Skrattar Så där har du det! Kan du ta på dig ansvaret kring detta och ha kunskapen så är du redo! (tid också…)


loza
4/18/14, 6:43 PM
#5

Tack för svar, då fortsätter jag planera för häst till hösten! Har rätt så bra koll på allt runtikring då jag har medryttarhäst som jag tar hand om några dagar i veckan, och jag frågar frågar frågar alla hästägare jag känner om allt jag undrar över. Då börjar jag snart leta efter den rätta hästen 😃

Caroline L
4/18/14, 8:26 PM
#6

Precis det är så man ska göra - fråga, fråga, fråga. :) Och det kan man fortsätta att göra även när man har hästen. Det är alltid bra med input från andra (som kanske står inhyrda på samma stall) om något verkar fel eller liknande. När jag misstänkte att min häst var halt drog jag med mig hela stallet för att vi skulle kunna få en bra uppfattning tillsammans. Så det är alltid bra att ha folk runt sig :)


Annons:
Upp till toppen
Annons: