Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1681 ggr
redstaryena
4/14/14, 2:35 PM

Dåliga ursäkter ifrån enhetschefen för djurskydd

Detta är lite en fortsättning på tråden: "vill be er titta på dessa bilder" Hoppas att jag gjort detta inlägg begripligt :) 

Har här nedan kan ni läsa ett mail som SHV ( Svenska Hästars Värn) skickat till enhetschefen för djurskydd på LS : 

(denne chef får heta Stig)

Från:  [mailto:SHV@gmail.com
Skickat: den 14 april 2014 09:11
Till: enhetschef länsstyrelsen
Ämne: Fwd:

Hej Stig

Vi har vid tidigare tillfälle framfört detta problem till dåvarande chef då både vi från föreningen och andra anmälare som har hört av sig till oss blivit bemötta med både förakt och att man som anmälare blir idiotförklarad. Vid ett tillfälle vägrade mannen att ta upp en anmälan då han trodde att personen ringde in skämtade. I det fallet handlade det om två hästar som var instängda i ett hönshus. Personen ringde vid flera tillfällen in och det var först när vi ringde in direkt till en handläggare som ärendet registrerades.

Risken är att folk inte vågar ringa in anmälningar om man blir bemött på det sättet.

 Jennie som vi pratat med vid ett flertal tillfälle och som du även själv talat med, vill inte vara anonym så det vore bra att kontakta henne. 

Detta svaret fick hon då tillbaka: 

 (och namnet på denna person som jag/vi lagt in klagomål på får i denna texten heta Nisse.) 

Från: enhetschef@lansstyrelsen.se>
Datum: 14 april 2014 09:43
Till: mailto:SHV@gmail.com]

Jag har redan pratat med anmälaren  en gång så jag är informerad om det inträffade.

Nisse har vanligtvis ett mycket gott bemötande. Samtidigt måste man förstå att han tar emot 1 500 samtal om året

 och att han har den otacksamma uppgiften att sålla mellan det som är akut, normalallvarligt och inte alls ett djurskyddsärende.

 I den kapaciteten måste han ställa så många frågor som möjligt för att definiera vem som har djuren, vad djurskyddsproblemet är och var djuren finns. Utan dessa tre komponenter kan vi inte prioritera ärendet på ett bra sätt och då blir det lågt prioriterat.

I detta fallet verkar det vara en kombination av att han fått otydliga uppgifter om platsen och att han haft en stressig dag och därför varit otålig när han inte kunnat få ett snabbt svar på ”var” och ”vem”.

Vi beklagar att anmälaren uppfattat det som spydigt och nedlåtande, vi tar till oss kritiken och kommer arbeta för att förbättra oss.

Mvh

Enhetschef stig

Djurskydds- och Veterinärenheten

Landsbygdsavdelningen

010-2241246

Ja vad ska man säga?? Detta är ju ren och skär lögn. Jag gav honom adress där hästarna befann sig. Det enda jag inte kunde svara på , det var häst raserna och vilket väderstreck de befann sig i. 

Och som ni kan läsa i brevet ifrån SHV , har denna person begått många "misstag" förut. Jag vill kalla detta grova tjänstefel. För antingen brinner man för det man gör (synnerligen i ett yrke som detta) eller så gör man det inte. Uppenbarligen gör han det inte!

Dessutom så direkt motverkar han det som han är ämnad att göra. 

Jag vill därför uppmana de som känner igen sig att lämna in ett klagomål till denne enhetschef. Det är fruktansvärt att näst intill den enda person i landet som tar emot dessa anmälningar, bemöter folk på detta sätt!! Och i slutändan handlar det inte om oss människor, utan om alla de djur som inte får någon hjälp. 

  • Denna informationen får ni gärna sprida  i sammanhang som detta. Han måste bort!!!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
PogoPedagog
4/14/14, 9:09 PM
#1

Men 1500 samtal om året är väldigt mycket. Vore det inte betydligt bättre att lägga krutet på att försöka få fram fler personer som jobbar med dessa frågor, om man vill förändra något? Jag tycker det känns fel att uppmuntra till någonslags häxjakt på en enskild person!

[Shettisar]
4/14/14, 9:39 PM
#2

Har man ett service yrke där det ingår att ha kontakt med personer dagligen så kan man inte ta med sig "en dålig dag" eller andra ursäkter. Man har en förbannad skyldighet gentemot den som ringer och anmäler. Och att ursäkta denne person för dålig dag är ju stört löjligt. Hur många dåliga dagar har han då? Nej sådana personer får helt enkelt se sig om efter ett yrke där daglig kontakt med folk inte ingår då. Sedan är det inte frågan om häxjakt, det är frågan om att det begås fel mot de som ringer och det är inte första gången eller andra osv… Då får man ta tag i det och sätta någon som kan bemöta samtal som sig bör. Vart ska man annars vända sig när LS själva inte förstår att de har problem. När inget tycks hjälpa ? Om du uppfattar detta som häxjakt så kanske du inte skulle ha läst tråden? Man har val möjligheter.Dessutom så ljög ju LS chefen.Är det okej? Nej. Fler personer som vågar ta tag i saker istället för att blunda och låta andra göra jobbet.Men att anklaga går bra? Nä usch säger jag vilken dubbel moral!

Sehvrin
4/14/14, 9:44 PM
#3

Vill bara flika in att Länsstyrelserna inte är 1 myndighet utan 21, alla med djurskyddstillsyn (bland massa andra uppgifter). Det är alltså inte en person i hela landet som tar emot de samtalen, utan de samtal som de säger att de har är endast samtalen inom det länet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

redstaryena
4/14/14, 10:12 PM
#4

Hör upp nu snälla. Du kan kalla de myndighet eller ej. Men det är dom man ska ringa när det gäller dessa ärenden. Och han gör inte sitt jobb!!! Eftersom jag varit i kontakt med flera olika personer i detta avlånga land från olika län och många känner till honom, så svarar han  inte på endast samtal från Skåne. Mycket möjligt att att det är nån till som jobbar med detta. Oavsett vad. så har flera djur fått utstå onödigt lidande (som dessa hästar) pga honom. Häxjakt kallar jag det inte när jag uppmanar människor som känner igen sig att gå vidare med detta skriftligt till hans chef. Jag ber ingen att fara med osanningar, utan bara  att de inte ska tiga. Speciellt nu när vi vet hur utbrett det är. Läs vad SHV skriver till dennes chef.!!! Kan han vara så utan skam när han talar med dom, ja då kan du ju tänka dig kanske. Och han borde förstås byta yrke eller bli omplacerad ifall han gått och blivit så cynisk av alla samtal han får

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Sehvrin
4/14/14, 10:43 PM
#5

#4 Du behöver väl inte bli så upprörd bara för att jag försöker förklara hur det funkar med länsstyrelserna? 🤔 Tänkte bara underlätta då det inte är helt lätt att hålla koll på att länsstyrelserna är 21 olika myndigheter som är regionala (verksamhetsområdet är vanligtvis inom det egna länet). Om man tittar på de olika länsstyrelsernas hemsida om vilket telefon nummer man ska ringa för att anmäla vanvård så är det olika nummer i alla de län jag tittat i, så jag tvivlar fortfarande på att personen i fråga tar emot samtal från hela landet (det gör det inte mindre fel med att ha dåligt bemötande mot anmälare, dock). Att jag kallade det myndighet har inget att göra med värderingar, det är vad de är och har bara att göra med deras uppdrag och funktion, inte hur bra de utför dem. Och vänligen förkasta inte länsstyrelsen som myndighet bara för att du tycker en del gör ett dåligt jobb. Länsstyrelsen sysslar med så mycket mer än bara djurskydd.

Sen får man betänka att tjänstemän också är människor och kan fela och ha dåliga dagar. Men så som det är beskrivet här låter det som fel person på fel plats.

Ledsen om det här tog fokus från frågan, men ska ni protestera tycker jag borde ni göra det med rätt information om organisationen i era händer. Ni har mycket större chans att få fram ert budskap då.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

redstaryena
4/14/14, 11:37 PM
#6

Jag känner mig väldigt trygg med att det är rätt personer som jag lägger fram detta till. Och jag känner mig trygg med att jag uppgett fakta och inte bara svamlat ur tomma intet. Dessutom skrev jag, om nu det ska nämnas fler gånger " att han är nästintill den enda personen som tar emot dessa anmälningar".

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
[Shettisar]
4/15/14, 10:29 AM
#7

All info (fakta baserad) är bra,helt klart.Men som jag skrev innan så de som har ett arbete som involvera service till folk så kan man inte fara med osanningar,vara otrevlig eller på andra sätt frånstötande mot den som ringer. Och jag vill poängtera att det finns allt för mycket folk som hellre tiger och lider än agerar.Inget ont till någon utan rent allmänt.Och sitter det fel person på fel plats så måste man agera och säga ifrån. 😉

redstaryena
4/16/14, 6:12 PM
#8

Idag var inspektörer hos hästarna och veterinär fick tillkallas.    Detta vet jag med säkerhet.  Mycket har pågått bakom kulisserna, mer än ni kan ana, jag har fått röra upp himmel och jord för att det skulle hända något. Kanske men ett STORT kanske, hade de åkt ut dit till sist. Fast jag betvivlar detta. 

Inte alla har tyckt att jag agerat helt rätt gällande dessa bilder eller att jag gått ut med viss information kring hästarna men även info om hur detta ärende (bland så många andra) har misskötts. Jag valde inte att lägga ut bilderna här i första hand, utan de skulle skickas till LS men efter att inte fått någon respons där så valde jag att vända mig till er. Jag tycker fortfarande att det är skrämmande att denna inkompetenta person får vara kvar. Och jag tycker fortfarande att folk ska träda fram ifall de varit med om samma sak! Tack alla

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
4/21/14, 1:35 PM
#9

PogoPedagog 1500 samtal är 4 samtal om året. Tycker inte detta är orimligt.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
4/21/14, 5:41 PM
#10

Menade naturligtvis 4 samtal om dan

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

PogoPedagog
4/21/14, 9:51 PM
#11

#9 Ja om du jobbar varje dag. Det gör man ju inte. Man har normalt fem dagar per vecka och dessutom semester och helgledighet. Var tvungen att kolla lite siffror och det går tydligen ca 1800 h på ett arbetsår. Så då blir det lite mindre än ett samtal per timme.

Jag trodde faktiskt att det skulle vara mkt mer om man slog ut det på ett år, gissade på ca 15 samtal per dag, men runt 7-8 är väl närmare snittet.

redstaryena
4/21/14, 10:43 PM
#12

Okej då, men så som han bemöter människor, blir det 4 samtal om dan. För de gånger han pratade med mig, räknar jag inte som samtal🙂

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Zaphix
4/21/14, 11:08 PM
#13

Det är inte rätt väg att gå genom att peka ut en enskild person när man vill ha en förändring av en organisation.

Det är inte bara omoraliskt och respektlöst, det förändrar heller inte organisationen.

Det är inte den ensilda personen som är grundproblemet, vilket gör att denna typ av spridning meningslös. Och omoraliskt jäntemot den enskilda personen.

Vad tror du att du kan förändra genom att sprida ut sånt här? Se till att personen får sparken? Göra att personen blir bättre på sitt yrke? Ge personen mer energi att ta hand om samtalen?

Hur rätt du än har i dina åsikter kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är okej med häxjakter på internet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
redstaryena
4/21/14, 11:34 PM
#14

Jag vet inte hur du kan kalla det häxjakt när jag inte har uppgett dennes namn. Utan jag ville berätta min historia. För just eftersom att han pratar till människor som han gör, är det väldigt lätt man känner sig dum och bortkommen. Vilket många också gjort. Och det finns fler där ute som känner igen sig. Tycker då att hans överordnade bör få veta. Vet inte hur du tänker om människor,vilket folk du har omkring dig  eller vilka forum du hänger på. Själv så har jag självständigt tänkande individer runt omkring mig. Och med tiden här inne har jag lärt mig att de flesta på detta forum faktiskt är fullt kapabla att tänka själv och ha egna åsikter. Ja, precis som du nu själv har.  Så lägg ner.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Zaphix
4/22/14, 12:29 AM
#15

#14: Jadu.. Dom människor jag har omkring mig har i alla fall vett nog att lösa problem med dom som problemen rör, inte dra in en massa andra människor på det sätt du gör.

Du får ha precis vilka åsikter du har, det är helt okej. Men att hålla på såhär tror inte jag leder till något gott alls.

Hur jag tänker om människor?

Jag tänker gott om människor, jag tror att alla gör så gott dom kan efter de förutsättningar de har och efter vilken miljö de har omkring sig. Jag anser att alla är värda att bemötas med respekt. 

Och att respektera någon gör i alla fall inte jag genom att hänga ut människor på internet utan att de vet om det själva och kan ge sin syn på saken.

Men jag är rätt säker på att du och jag nog inte delar samma människosyn.

Greppar dock inte varför jag ska lägga ned bara för att jag kommer med argument mot ditt sätt att hantera ett problem på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

redstaryena
4/22/14, 12:58 PM
#16

Lägg ner

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
4/22/14, 1:03 PM
#17

Ja nu vet du

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[exo]
4/22/14, 1:07 PM
#18

#17 Ja och du bidrar till att länka vidare den🤔

redstaryena
4/22/14, 1:42 PM
#19

Den finns ju ute redan i ett mycket större sammanhang. Men DET är att hänga ut någon. Viss skillnad va!!! Så jämför inte mitt inlägg med detta. Kommer att ta bort det nu

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
4/22/14, 1:52 PM
#20

Detta är ingen hämndaktion från min sida . Jag skiter i han som person! Jag tycker inte att han eller någon annan som inte utför sitt arbete (speciellt när det gäller nån som ska vara behjälplig för barn och djur som inte kan föra sin egen talan) ska ha fortsatt förtroende i sitt arbete. Vi behöver inte diskutera detta mer nu. Ja vi har inte samma syn att se på saken. Thats it

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
redstaryena
4/23/14, 9:37 PM
#21

Fick reda på igår, när jag ringde för att tala om att jag ville ha rapporten från djurinspektionen, fick jag reda på  att jag inte stod som anmälare, utan SHV. Denne "Nisse" verkar ju ha skött sitt jobb alldeles utmärkt!! 

Dock var det inte denna gång han som tog emot mitt samtal, utan en trevlig person som dessutom verkade kunnig. 

Som går att läsa i mitt inlägg, har detta hänt MÅNGA gånger med folk som ringt,  att anmälningar inte skett förrän mycket påtryckningar utifrån.  

Jag har inte lidit nån nöd p.g.a detta. Men tänk vad konsekvenserna varit för alla dom djur, som människor ringt in om, och som han struntat i. Långt ifrån alla har gått samma väg som jag nu gjorde. För man litar för hel…. på att

 människan (trevlig eller ej) åtminstone har skött sitt jobb.

 Säger än en gång, känns detta igen, var inte tysta om det. 

Jag vet att djurskyddsenheten brister i många avseenden och även om vissa inte tror att det gör nån skillnad med någon som faktiskt tar upp anmälningar eller med nån som INTE gör det, kan jag nog påstå :  DET GÖR DET! 

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
4/26/14, 6:32 PM
#22

Respekt

Upp till toppen
Annons: