Annons:
Etikettfoder
Läst 589 ggr
FemFem
2014-04-11 23:57

Hjälp med foderstater!

Hej allihop! 😃

Jag tänkte författa en liten berättelse och vill att allt ska vara rätt. Men jag är inte så (läs inte alls) haj på foder och foderstater så jag skulle behöva lite hjälp av ett proffs.

Några hästar ska medverka i storyn och jag behöver klura ut verklighetstrogna foderstater åt dem. De två första:

Häst 1

Ras: varmblodig travare

Kön: valack

Ålder: 18

Mankhöjd: 158 cm

Häst 2

Ras: varmblodig travare

Kön: valack

Ålder: 21

Mankhöjd: 160 cm

Båda hästarna är pensionerade travare och går nu bara och tar det lugnt i hagen. De longeras och promeneras med någon gång ibland men annars inget speciellt.

Hur mycket hö per dag skulle ni säga att de behöver? Och vilket kraftfoder om ens något?

Tack så mycket på förhand!

Annons:
Tusen
2014-04-12 00:16
#1

Ge dem fri tillgång på hö. Det är de förmodligen vana vid från den tiden de tävlade så någon hetsätning lär det inte bli. Dessutom behöver äldre hästar mer mat för att kunna hålla hullet. Det är nästan bättre att de har lite överhull i just den åldern för de kan väldigt snabbt magra ur och då är de bra om de har lite reserv.
Något kraftfoder lär du inte behöva ge dem. Faller de ur kan man ge mer lusern. För övrigt mineraler, salt och vitaminer.

Praefatio
2014-04-12 12:59
#2

Fri tillgång på grovfoder som sagt. En häst i den storleken Brukar pilla i sig ungefär 12-16 kg på ett dygn beroende på hur matglada de är, när de får fri tillgång. Lite mer om det är väldigt kallt. Kraftfoder får de troligen inte alls om ägaren inte tycker om att kasta pengar i sjön :P Däremot mineralpellets, 1 dl av det vanligaste märket. Om hästarna gillar mineralerna så kan man ge dem som godis direkt ur handen, är de mindre förtjusta så kanske ägaren lurar i dem det i lite uppblött lucern: två-tre dl lucernpellets och en skvätt vatten. Lucern ges ju som sagt till hästar som har svårt att hålla hullet men hästarna i berättelsen borde klara sig på grovfodret om det är av god kvalitet :)

FemFem
2014-04-12 15:32
#3

Tack #1 och #2! Hur fixar man fri tillgång på hö på bästa sätt om de är inne på nätterna och ute på dagarna? Alltså de ska fodras med de andra hästarna på morgonen och sen släppas ut, och så tas in på kvällen. Kan man ge några kilo i boxen och sedan ha världens höhög i hagen som de kan äta av hela dagen, och sedan ge mer hö i boxen när de tas in på kvällen?

Tusen
2014-04-12 16:39
#4

#3 Ja, fri tillgång betyder just att de får äta hela tiden, så mycket de vill. Beroende av hur ofta man kan ge fodret så skall man ge så mycket att höet räcker till nästa fodringstillfälle. Om det sedan är 5 ggr per dygn eller 1 gång i veckan har ingen betydelse. Bara se till att det alltid finns grovfoder att äta. Det kan innebära i ditt fall att din häst får massor med hö i hagen direkt då den kommer ut på morgonen och har du dessutom fodrat på ordentligt i boxen kvällen innan så ska det finnas lite hö kvar i boxen på morgonen och då behöver man inte fodra mer i boxen förrän till intaget. allt annat hö ätes i hagen under dagen.

Praefatio
2014-04-12 17:23
#5

Jag gjorde precis så med min häst, som #4 beskrev. Gav så mycket i hage och box att det alltid fanns kvar i boxen. Lärde mig snart att han åt 12-13 kg per dygn och ville ha fem kilo i boxen, resten ute, varpå jag gav sex kilo inne och minst åtta kilo ute.

FemFem
2014-04-20 00:12
#6

Tack så mycket!

Berättelsen ska innehålla fler hästar som jag också skulle behöva hjälp med foderstater till:

Häst 3

Ras: Arabiskt fullblod

Kön: sto

Ålder: 10

Mankhöjd: 155 cm

Övrigt: Rids ca 5 ggr/vecka och då ordentligt med t ex hopp/dressyrpass eller skogsridning. Ca 1-2 timmar varje ridpass.

Häst 4

Ras: Ardenner

Kön: valack

Ålder: 16

Mankhöjd: 157 cm

Övrigt: Extremt överviktig och behöver banta ^^ Så här behövs en diet-foderstat, typ. Han tömkörs och promeneras med ca 6-7 ggr i veckan, ca 45 min varje gång.

Återigen tack på förhand!

Annons:
Praefatio
2014-04-20 12:16
#7

#6 Det arabiska fullblodet:

Fri tillgång på hö/hösilage
2-3 kilo lucern - araber kan vara lite små i maten och tunna ur om de bara får hö/hösilage, men ska vara väldigt pigga och alerta av naturen så de behöver sällan kraftfoder
1 dl mineraler

Ardennern:

Hade det varit en verklig häst hade höanalys varit helt nödvändigt för att räkna ut en vettig "diet", eftersom värdena är helt avgörande för hur mycket mat hästen kan äta. Nu skriver jag utifrån att höet är av medelkvalitet med "jämna" värden, dvs. mellanhögt i smältbart protein, mellanhögt i energi osv.

7-8 kilo hö/hösilage
Fri tillgång på halm, gärna råghalm som inte är lika gott som havrehalm
1 dl mineraler

FemFem
2014-04-22 21:16
#8

Tack för hjälpen!

Om man nu skulle skippa detta med fri tillgång och istället bara ge maten på bestämda tider, skulle det funka lika bra? Jag har inte bestämt riktigt hur stallet i berättelsen ska se ut och funka, så det skulle vara bra med lite alternativ. Jag vet heller inte hur mycket jag ska gå in på just fodret i berättelsen men jag vill åtminstone ha klart för mig vad de får och när. Så att det blir verkligt. 👍

Praefatio
2014-04-22 21:18
#9

#8 Man kan ge mat på bestämda tider och ändå ha fri tillgång :) Man ger bara så mycket att man ser att hästen alltid har mat kvar vid nästa fodring. Jag har haft häst på det sättet och föredrar det framför fri tillgång från t.ex. höbal, eftersom man får mycket bättre koll på hur mycket hästen faktiskt äter.

FemFem
2014-04-22 21:28
#10

#9 A juste! Det har du rätt i. Jag har inte hållit på med hästar på över 2 år så jag är lagom ringrostig, haha. x) Och jag har aldrig varit speciellt duktig på foder och sånt. Jag har liksom bara fodrat, och inte behövt räkna ut foderstater och tänka på vad de får och varför och sådär. Jag är superdålig på sånt, men jag skulle gärna kunna mer. Det är ju viktigt liksom.

Ang ardennern, varför halm? Är det för att han ska ha nåt att göra eller hade du annan funktion i åtanke? Kan man skippa det utan problem eller måste man öka högivan då?

Praefatio
2014-04-22 21:36
#11

#10 Det är tur att man lär sig hela livet! :)

Det är för att han ska ha något att göra när han får så lite hö/hösilage. Halm är väldigt näringsfattigt så det kan man äta mycket av. En häst som inte alltid har tillgång till grovfoder får snabbt magsår och mår dåligt psykiskt, deras kropp är byggd för att processa mat 16 timmar per dygn och 7-8 kg hö/hösilage äter en häst lätt upp på tre-fyra timmar max, fortare om den är hungrig. Jag skulle inte kunna med att ge ens en påhittad häst så lite mat 😂

Upp till toppen
Annons: