Annons:
Etikettövrigt
Läst 9453 ggr
monstermash
4/11/14, 11:49 PM

När lever hästen på övertid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gamla brukar hästar bli egentligen? Jag har förstått att hästar sällan självdör, utan avlivas pga sjukdomar/ålder nu för tiden, och googlat utan att få ett klart svar. Hur länge kan man räkna med att hästar lever och när lever dem mer på övertid?

Mina Gudföräldrar har ett svenskt halvblod på drygt 27 år som pensionerats. De tar promenader med honom regelbundet och tar även uteritter med honom, stoet blev strax över 30 år. Han är pigg, inga sjukdomar och liknande så räknar absolut med honom i några år till, men stöter sällan på hästfolk med hästar i samma ålder, är det ovanligt, åtminstone när det gäller större hästraser? :) 

Bifogar en bild på älsklingen, förutom lite gråa hår tycker jag inte alls han ser ut att vara så gammal :) Eller vad tycker ni?

Annons:
Tusen
4/12/14, 12:13 AM
#1

Hästar kan utan vidare bli 30 år och äldre. Det som ofta sätter käppar i hjulet för att de ska bli äldre är att deras tänder tar slut helt enkelt. Många äldre hästar har så dåliga tänder att de inte kan tugga ordentligt och tillgodogöra sig maten på ett bra sätt.

Den dagen det kommer att finnas tandproteser till hästar tror jag vi kommer att få riktigt gamla hästar. 😉

monstermash
4/12/14, 12:15 AM
#2

Självklart kan de bli över 30, men nu undrar jag mer om det är vanligt och vid vilken ålder man börjar räkna på att man har hästen på övertid? :)

Tusen
4/12/14, 12:17 AM
#3

#2 Det är nog inte alls ovanligt, så länge de inte råkat ut för någon olycka. Det finns flera stycken i min egen omgivning som är riktigt gamla.

monstermash
4/12/14, 12:21 AM
#4

Känns som du missförstår mig, eller så är jag otydlig… Men det är inte om en häst kan bli över 30 år jag undrar, utan hur gamla de brukar bli som äldst, om de finns några siffror på detta.. Jag är medveten om att hästar kan bli över 30 år, känner till flera som blivit det. 

När man pratar om i stort sett alla djur kan man uppge medelåldern på djuret, typ marsvin 5-8 år, hundar 10-14 år osv. Jag hittar inget liknande när det gäller hästar.

Tusen
4/12/14, 9:19 AM
#5

#4 Kan hända att försäkringsbolagen ha en siffra på åldern på avlivade hästar. Men den är nog inte helt korrekt eftersom många håstar inte är försäkrade.

liljegren
4/12/14, 11:10 AM
#6

Mormors äldsta skulle fylla 33 när hon avlivades pga att hon tappade tänderna.. min kompis har kvar sin mammas häst.. han är 35.. visserligen går han bara som sällskap nu för tiden.. men han är pigg och hel. Visserligen är det ju ponnyras på bägge, connemara, och ponnyerna brukar väl leva längre än de stora hästarna?

Annons:
Guling
4/12/14, 11:12 AM
#7

#4 Det är nog svårare med att få fram en "normal" livslängd på häst eftersom det dels varierar så mkt & sen tas många bort i förtid pga skador där man helt enkelt inte anser sig ha råd att hålla hästen i längre behandling/vila eller som sällskap… Många blir ju oxå behandlade (i leder osv) & sätts igång igen utan tid att läka ut - detta förkortar ju oxå livslängden i slutänden. Hästar ses ju ofta inte som sällskapsdjur/familjemedlem på det sätt som t.ex. hund & katt pga kostnaderna… Men de flesta försäkringsbolag försäkrar inte häst/ponny 16 år eller äldre & för många upphör (åtminstone delar av) försäkringsskyddet vid 24 års ålder. Jag anser att en häst lever på övertid då den inte klarar sig utan stora insatser - typ att ALL mat måste vara uppblött för att hästen ska få i sig näring, men däremot så tycker jag inte det är ngt fel att låta dem leva vidare - så länge hästen mår bra & inte far illa på ngt sätt! Fin kille :)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Caroline L
4/12/14, 11:15 AM
#8

På Agrias sida står det att hästar blir mellan 20-25 och ponnyer upp till 30 år. Jag har ingen aning vad som stämmer men så står det. Äldsta ponnyn jag träffat var 31 och äldsta hästen 25.


Peppe
4/12/14, 12:02 PM
#9

Normalt är väl ca 25 år innan tänderna brukar ta slut som sagt

Många tar ju bort sina hästar innan dom börjar bli gamla "på riktigt" dvs skruttiga i kroppen för att bespara dem lidandet, samt kan jag tänka mig att i vissa fall tas hästen bort när den är typ 23+ av mer ekonomiska skäl. Även en gammal häst kostar ju, och kan man då inte använda den….

Min ponny är 18 år nu och räknar med att ha honom kvar iallafall 5 år till. Än visar han inga ålderstecken men vi får väl se. Har tänkt kolla tandstatusen i år iallafall, är inte gjort nu på 5 år så kan väl vara dags att checka av.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

viktoria91
4/12/14, 12:26 PM
#10

Det beror på hur man räknar "övertid". Min ponny fick en väldigt svår gaffelbandsskada och efter månader med rehab så skulle det vara ett smärre mirakel om hon kunde gå i hagen resten av livet, idag fullt ridbar. Hon var då 14 år och är 18 år nu. Så henne räknar jag att hon lever på övertid då hon hade dött i det vilda.

monstermash
4/12/14, 1:00 PM
#11

#6 - Ja ponnys brukar bli äldre än stora hästar enligt min kunskap.

#7 - Tack för ditt svar! Intressant det där med försäkringen, undra om de har någon på honom nu då… 🤔

Självklart stannar han hos oss tills livslusten är borta, finns inget alternativ. 🙂 

#8 Tack! Googlat massor men fick inte fram det. Det låter fullt rimligt att stora hästar brukar bli mot 25. 

#9 Jo, visst är det så. Speciellt om man bara har plats att ha en häst så förstår jag om man "gör plats" och avlivar den gamla hästen… Sorgligt men tyvärr förståeligt. Det är nog inte så många som gör som mina Gudföräldrar och har kvar hästen som promenadhäst..

Alex
4/12/14, 1:01 PM
#12

Det skiljer sig ju en hel del inom olika raser också, bland shetlandsponnier och islandshästar är ju inte 30 en ovanlig ålder, många islänningar kan ju även ridas som vanligt över 25 års ålder. Men det är väl inte lika vanligt att exempelvis svenska varmblod når samma ålder. Vanligt att hästar självdör av ålder är det ju inte, eftersom tack och lov, de flesta avlivar innan eftersom det oftast uppstår andra problem innan hjärtat slutar slå. Som redan nämnts är ju dåliga tänder ett sånt exempel. Uttrycket att någon lever på övertid skulle inte jag sätta på en viss ålder, det är för mig snarare någon som på något vis är "på väg" att dö, så att säga, dvs i det här fallet en häst som börjar bli dålig och man i princip bara väntar på att det ska bli värre för att avliva den.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PogoPedagog
4/12/14, 5:06 PM
#13

Inte svar alls på din fråga men när jag red div 2 ponnyhoppning var det en 27-årig ponny med. Pigg och fin var den. Jag tror att man ofta kan rida hästar upp i ganska hög ålder om de rids på ett varsamt sätt och att man aldrig gör någon längre paus i ridandet när de blir äldre. Jag misstänker att det är svårare att sätta igång en 25-åring efter ett sommarbete t.ex så det är nog bra att promenadrida regelbundet.

Annons:
Pelzi
4/12/14, 7:14 PM
#14

Äldsta hästen c ponny var det jag träffat var 34 år och gick ännu kvar på ridskola på lättare lektioner, men dom har nu avlivat han pga ålder.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Linnea
4/12/14, 8:41 PM
#15

Det är inte så ofta djur i det vilda självdör av ålder heller. Dom blir tagna av rovdjur när dom börjar bli stela och långsamma.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

monstermash
4/12/14, 9:18 PM
#16

Nu var det ju dock inte hur gamla hästar ni träffat som var frågan så fler inlägg om det betackar jag mig för… :) 

#15 Har inte sagt det heller?

Annette
4/12/14, 9:31 PM
#17

Vi har haft flera hästar som blivit riktigt gamla. 

Korsningsponny 34 år.
New Forest 32½ år.
Ardenner 27½ år.

Tusen
4/12/14, 9:32 PM
#18

#16 det är nog helt enkelt så att man inte kan svara på din fråga annat än så som vi svarat här. Är hästen frisk kan man räkna med att den blir mellan 25-35 år. Tyvärr fins det nog inget annat att gå på då många blir skadade och avlivas i yngre åldrar.

monstermash
4/12/14, 10:12 PM
#19

#18 - Jag har redan fått mitt svar i tråden. Står i #8.

Tusen
4/13/14, 12:02 AM
#20
Annons:
iMAKiTTYCAT
4/22/14, 10:58 AM
#21

Mitt halvblods pappa är 28, han är 168 i mkh så han är stor häst. 😃 Sen hade vi en fjording på stuteriet som blev 33, men sen bröt hon benet eftersom hon var så skör och då avlivades hos 😮

majaliten
4/22/14, 4:08 PM
#22

De jag anser att man menar när en häst lever på övertid eller anser att det Gäller alam djur är då se faktiskt modigt eller inte längre leva som den levt för att den är dålig och det gått för långt missförstå mig rätt . Jag anser att övertid är nästan när djuret börjat lida eller tex den ej har någota tänder kvar men ägaren viste ej men de börja falla ur eller de på gått länge men på ett typ liknande sätt . Att sätta en soffa på övertid de går intr det finns inte övertid är när de levt längre en vad den igentligen kunnat eller klarat

[♥LiinaP♥]
4/22/14, 7:46 PM
#23

(Nu har jag inte läst de andra kommentarerna)

Rekordet tror jag ligger runt 52-54 år :)

monstermash
4/22/14, 7:53 PM
#24

Det var ju dock inget rekord jag var ute efter ;) Och var det en stor häst så det inte var en ponny? För ponnys lever ju längre.. :)

Men fick svaret i #8 =)

iMAKiTTYCAT
4/23/14, 11:18 AM
#25

I guiness rekordbok hade hästen Old Billy blivit 64 år 🤔

monstermash
4/23/14, 1:40 PM
#26

Finns det någon admin som kan låsa tråden?

Var som sagt inte intresserad av hur gamla hästar folk känner eller rekordet, utan medelåldern… Och svaret har jag fått. Tråden börjar bli OT..

Linnea
4/23/14, 1:56 PM
#27

#26 Du kan ju sluta följa den så kan andra fortsätta diskutera rekord om dom vill :).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: