Annons:
Etikettridning
Läst 11763 ggr
CaptainBunchie
10/29/13, 1:13 PM

Rida igång efter kort vila?

Vår kille har tyvärr fått stå i en vecka nu av olika anledningar, och jag är osäker på när vi kan göra det igen. Förhoppningsvis inom en vecka.

Men hur rider jag bäst igång honom efter en kort vila?
Vill verkligen inte pressa honom för hårt, och är alltid väldigt noga med igångridningen, oavsett om det är framridning när han är regelbundet riden eller igångridning efter vila.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Gronstedt
10/29/13, 1:18 PM
#1

Efter bara en vecka behövs inga speciella åtgärder. Ni kanske inte ska köra ett maxat pass första dagen, men ett pass som är normalt till lugnt för ska inte vara några problem.

CelsiusT
10/29/13, 1:21 PM
#2

Vad är du osäker på om ni kan göra igen? Ge en viloperiod? Eller börja rida?

En vecka eller två räknar jag knappt som vila, det är mer återhämtningstid (kan ge en vecka eller två efter en väldigt intensiv tränings/tävlingsperiod). Brukar inte rida på något särskilt sätt, fast jag kör väl inga vrål-race eller hårdträning. Men en helt vanlig ridtur/träningspass ser jag inte som några konstigheter. Det tar längre tid än två veckor att tappa muskler, om det är en häst som är välmusklad och i god kondition.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CaptainBunchie
10/29/13, 2:46 PM
#3

Dock är jag ju somsagt väldigt, väldigt noga med detta. Tar absolut inga risker.

Känns inte OK att "rida som vanligt" efter en sån vila enligt mig. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Uss
10/29/13, 3:06 PM
#4

Då kan du ju rida som du känner för? En eller två veckors "vila" är inte detsamma för en häst som för en människa.

Eller brukar du hårdköra när du rider "som vanligt"? Eller var hästen inte i god kondition innan? Eller har den varit med om något som gjort att den behöver igångsättning?

Efter en rejäl förkylning eller en muskelskada rider man ju inte som vanligt, men om hästen bara fått en paus för att det regnat på tvären hela veckan, matte varit på kurs eller något annat så är det ur hästen synvinkel inte nödvändigt med försiktig upptrappning.

CelsiusT
10/29/13, 6:23 PM
#5

#3 Varför? Säger som #4 isf, är det något fel på hästen? En vanlig frisk häst som varit i god kondition och musklad för ridning klarar absolut en veckas "vila" eller vad man nu ska kalla det, utan att man ska "sätta igång" ridningen igen.

Som sagt, man behöver ju inte köra stenhårt eller maxat pass direkt efter. På samma sätt som man inte kör ett maxat pass och sedan låter hästen stå dagen efter, utan alltid ut och röra på hästen efter hårdträning. Samma tvärt om, om hästen stått flera dagar i rad så är det onödigt att köra fullt ös.

Men ett helt vanligt ridpass/uteritt är inga som helst problem efter att hästen stått några dagar. En häst tar absolut ingen skada av det. Själv löp-tränar jag. Ibland funkar det inte en vecka pga för lite tid, men nog kör jag på som vanligt veckan därpå, inga problem.

Är du orolig så kan du väl ta det lugnt ett eller två pass, som #4 skriver, då får du väl rida som du själv känner för. För hästens skull har det ingen betydelse, så länge vi pratar en frisk häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
10/29/13, 6:32 PM
#6

Om han är pigg, longera ett par varv för att släppa ut lite energi, sen en ridtur ut i skogen. Så hade jag gjort, tycker inte heller två veckor vila är så märkvärdigt.

Annons:
CaptainBunchie
10/29/13, 8:15 PM
#7

Man kan aldrig vara för försiktig säger jag då.

Han är helt frisk, och antar att han har god kondition.
Jag har tydligt skrivit att jag är extremt försiktig med detta, men ändå kommer kommentarer som inte hjälper mig?

Om jag vill vara försiktig, låt mig. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Spiritinthesky
10/29/13, 8:22 PM
#8

Min kommentar till detta är att en veckas vila för en häst är INGENTING. Lite överskottsenergi, lite stel kanske. Men du behöver ju inte direkt skriva något schema för en igångsättning… Rid du ett lugnt markarbetespass första dagen, sedan som vanligt. Och jag lovar, när det gäller hästar är det LÄTT att vara FÖR försiktig :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
10/29/13, 8:22 PM
#9

Min kommentar till detta är att en veckas vila för en häst är INGENTING. Lite överskottsenergi, lite stel kanske. Men du behöver ju inte direkt skriva något schema för en igångsättning… Rid du ett lugnt markarbetespass första dagen, sedan som vanligt. Och jag lovar, när det gäller hästar är det LÄTT att vara FÖR försiktig :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
10/29/13, 8:33 PM
#10

#7 Men vad vill du att vi ska skriva? Jag gissar att du klarar av att lista ut hur man trappar upp ridning från 0 till 100. Så om det är så att du vill vara överdrivet försiktig så är det fritt fram för dig att vara det. Rid försiktigt, så försiktigt som du själv vill. För hästen är det inga som helst problem att sätta igång som vanligt, så om du är överdrivet försiktig så skadar det såklart inte hästen. 

Men vad vill du att vi ska skriva? Ett igångsättningsschema? Ja våra tips är att rida som vanligt. Vill du vara försiktigare än så är det ju upp till dig. Jag förstår inte vad du frågar efter?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caroline L
10/30/13, 1:38 AM
#11

Ingen fara att rida hästen som vanligt efter bara en veckas vila. Så länge hästen inte varit sjuk eller skadad är det bara att rida på som vanligt? Kanske ta det lite lugnt just första dagen men annars är det ingen fara?


Gronstedt
10/30/13, 9:04 AM
#12

#7: Jo, man kan vara för försiktig. Om du tar det alldeles för lugnt med honom kommer konditionskurvan att fortsätta nedåt efter vilan, inte vända uppåt som du hade tänkt.

Spiritinthesky
10/30/13, 10:23 AM
#13

#12 precis. Likas

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Tusen
10/30/13, 11:38 AM
#14

Man brukar säga att en häst i full tävlingskondition inte tappar knappt någonting ens efter två månaders vila så länge den inte varit sjuk eller halt. Om den fått gå i hagen större delen av dagen så är den redan igångskrittad för normalmotion.

Em--ma
10/30/13, 1:59 PM
#15

#7 men då har du ju ditt svar utan att behöva fråga oss, det verkar ju som du bestämt att du ska göra en långsam igångsättning?

Min pålle hade vilat tills i Söndags i 14 dagar. I månags red jag ut ca 40min med en kort ''galopp'', (hästen var mer i luften än på marken..) Igår red jag ut tog två kortare galopper och lite trav. Känner ganska fort om hon blir andfådd men hon hade bra kondis innan ''vilan''.
Jag kommer inte köra något hårt dressyrpass / hoppass förrän efter helgen. men annars är hon i princip helt igångsatt tills på fredag och då vågar jag köra normalt med henne.

Hon blev i och för sig vaccinerad i fredags så då ska dom inte gå så hårt på några dagar så det spelar ju också in.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zaphix
10/30/13, 4:02 PM
#16

Jag är en sjukligt nojjig hästägare som är extremt rädd om min häst. Men inte ens jag sätter igång min häst långsamt efter bara en veckas vila. Kör inte galoppintervaller första dagen kanske, men inga problem att göra det andra dagen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JustMySelf
10/30/13, 5:50 PM
#17

Jag är också rätt nojig med min häst, men att rida i alla gångarter är inga problem när den stått i en vecka. Skulle fokusera på lösgörande arbete, speciellt om hästen är lite stel.

Nadine63
8/4/17, 12:40 AM
#18

Jag brukar tänka att man tar det lite lugnare, lika länge som hästen vilat. Men det är ju också väldigt individuellt. Tre-fyra veckors vila är ingenting för en häst som var i full kondition innan sommarbetet tex. Då skulle jag kanske typ skritta ut de tre första dagarna, över lite stock o sten och på varierat underlag. Sen skulle jag plocka in lite trav ett par dagar och sen även lite galopp intervaller…. Min egen häst tex… hon har nu varit på bete i tre veckor… Hon är en väldigt aktiv häst. Hon har lekt, rejsat, busat och galopperat massor på betet, och har inte tappat så mycket muskler, men däremot fått en ganska fin sommarmage. Så hennes igångsättning blir väl typ nu första veckan, och jag rider ju oftast ut även när jag tränar dressyr, så det är bara att känna in vad du har för häst och vara noga med att vara lyhörd för vad hon tycker är jobbigt osv, och känna igenom henne såklart varje dag. Känns hästen pigg och gärna galopperar och travar, utan att pusta och kämpa, så är den säkerligen i form för det. Idag red vi ett första pass efter betet, och det blev ett ganska långt skritt pass, med lite jobb i form delar av turen och helt långa tyglar mellan varven. Hon fick själv mer eller mindre bestämma vart vi skulle rida och hon valde sju km slingan. Jag tror att det är jag som kommer ha den mesta träningsvärken i morgon, eftersom jag red barbacka dessutom. 😜

MoonysElin
8/4/17, 11:11 PM
#19

Om min häst vilat en vecka brukar jag skritta och trava dag ett, tex en sväng i skogen, rida i alla gångarter men lite lugnare än vanligt dag två och efter det rida i princip som vanligt. Må hända att det är att vara överdrivet försiktig, men ett par lugnare dagar skadar honom inte :-)

Upp till toppen
Annons: